Logistika 4.0
Logistyka 4.0 to termin odnoszący się do nowoczesnej logistyki, obejmującej wzajemną wymianę danych, cyfryzację i chmury obliczeniowe. W związku z tym zadania logistyków nie ograniczają się już — jak wcześniej — do samego transportu, ale opierają się na zarządzaniu funkcjami i koordynowaniu działań między firmami logistycznymi w łańcuchu dostaw.
Pojęcie
Logistyka 4.0 powstała w oparciu o koncepcję Przemysłu 4.0, o którym pierwszy raz była mowa w 2011 roku na targach IAA w Hanowerze. W ten sposób znaleźliśmy się w samym sercu rewolucji przemysłowej. Pierwsza rewolucja nastąpiła, gdy w przemyśle zaczęto wykorzystywać siłę pary, druga wraz z wykorzystaniem energii elektrycznej i stworzeniem taśm produkcyjnych. Trzecia rewolucja — nazywana również rewolucją cyfrową — zaczęła się od automatyzacji produkcji i wykorzystania elektroniki, np. programowalnego sterownika.
Logistyka 4.0 kontynuuje ten trend, z uwzględnieniem nowoczesnej technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Inteligentne i cyfrowo połączone systemy mają umożliwić komunikację między ludźmi, maszynami, sprzętem, rozwiązaniami logistycznymi i produktami. Gdy logistykę integruje się we wczesnym etapie łańcucha dostaw, osiąga się optymalizację produkcji just-in-time. Dzięki temu przewoźnicy mają jeszcze lepszą podstawę planowania, lepsze wykorzystanie swoich flot oraz krótsze czasy oczekiwania w punktach ładowania.
Kolejnym etapem rozwoju tego sektora będzie logistyka 5.0, w której na pierwszy plan ma się wysunąć interakcja człowieka z systemami sztucznej inteligencji w celu zwiększenia wydajności procesów związanych ze wszystkimi etapami łańcucha dostaw.