25.01.2018

Barometr transportowy TimoCom: Deficyt przestrzeni ładunkowych pogłębia się

W dalszym ciągu odnotowujemy ponadprzeciętny wzrost frachtów w Europie

(2)

Erkrath, 25 stycznia 2018  - coraz mniej wolnych przestrzeni ładunkowych w Europie. Wskazuje na to barometr transportowy TimoCom. W 4.kwartale 2017 w największej europejskiej platformie transportowej przypadało na 71 zleceń transportowych tylko 29 ofert pojazdów. 

Barometr transportowy TimoCom w skali całego 2017 roku pokazywał stosunek 70:30 (ilość frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych). Wrzesień 2017 odnotował najwyższą w historii ilość frachtów na poziomie 78%. Co oznacza: Nieustannie wzrastającej ilości towarów, które muszą zostać przetransportowane z punktu A do B pozostaje do dyspozycji coraz mniej wolnych pojazdów ciężarowych.

"W krótkim czasie na europejskim rynku transportowym zmieniły się nawyki zakupowe. Wcześniej zleceniodawca wybierał przewoźnika, dzisiaj to zleceniobiorcy dobierają odpowiednie frachty do swoich możliwości ładunkowych. Poszukiwanie przeszło z jednej na drugą stronę", mówi Company Spokesman firmy TimoCom Gunnar Gburek, przypatrując się statystykom 2017r.

Stosunek frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych na europejskim rynku transportowym w poprzednim roku był znacznie bardziej wyrównany: Barometr transportowy TimoCom wykazując stosunek 53:47 w 4.kwartale 2016 ukazał nieznaczną przewagę ładunków.

Jakie są przyczyny tej sytuacji?

Utrzymująca się dobra koniunktura. Niemiecka gospodarka działa na pełnych obrotach. Barometr koniunktury Niemieckiego Instytutu Badań Gospodarczych (DIW Berlin) wskazuje w 4.kwartale 2017 wartość 109,4 pkt. co jest ponadprzeciętnym przyrostem PKB. Skutek? Znacząco wzrastające ilości transportu.

Coraz mniej kierowców ciężarówek. Według statystyk Niemieckiego Stowarzyszenia Spedycji i Logistyki (DSLV) brakuje w Niemczech obecnie przynajmniej 45.000 kierowców a w Polsce nawet ok. 100.000 zawodowych kierowców.  Jest ich coraz mniej, ponieważ zawód ten jest mało atrakcyjny. W Niemczech podobnie jak w Polsce armia nie kształci już kierowców, przez co deficyt dostępnych przestrzeni ładunkowych jest coraz większy.

Nowe regulacje odnośnie odpoczynku kierowców. Od połowy zeszłego roku, kierowcy pojazdów ciężarowych na terenie Niemiec nie mogą odbywać swojego regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w kabinie, tylko w innym dostosowanym do snu miejscu. To powoduje stratę czasu i dostępność istniejących przestrzeni ładunkowych.  

Gburek zauważa jednak również pozytywne aspekty tego postępu: "To dobry czas dla przewoźników. Zawód ten zyska znowu więcej szacunku i wzrosną wynagrodzenia. Kierowca ponownie będzie postrzegany jako ten kim jest: nieodłączny partner w łańcuchu dostaw, który zapewnia dobrobyt i siłę gospodarczą."

Już dzisiaj, niezależne przedsiębiorstwa transportowe mogą wybierać zleceniodawców i pozyskiwać najbardziej zyskowne zlecenia. Z tego powstanie nowa siła gospodarcza na rynku: "Przedsiębiorstwo transportowe uwolni się od zależności i będzie oferować usługi bezpośrednio na rynku lub samemu poprzez giełdę transportową, przekonuje Gburek. W efekcie końcowym mogłaby na tym skorzystać cała branża: Transport ponownie stanie się bardziej atrakcyjny." 

Pobierz informację prasową
Do góry