Zintegrowany GPS - tracking dla transportu i logistyki przyszłości.
Jak Spedycja Schwarz tylko poprzez jeden interfejs podniosła wielokrotnie własną jakość obsługi.
Jak można uzyskać taki efekt, aby dane pozycji pojazdu jednorazowych partnerów rynku SPOT wprowadzić automatycznie do własnego systemu TMS? Z tym pytaniem zwróciła się do TimoCom - największej platformy transportowej w Europie, Spedycja Schwarz - członek zrzeszenia ELVIS. TimoCom wraz z działającym na rynku międzynarodowym specjalistą w dziedzinie IT firmą Arvato System opracowało rozwiązanie nie tylko dla tego konkretnego przypadku lecz także dla kluczowego problemu dzisiejszej logistyki transportu. Rezultatem tego jest interfejs, który umożliwia o każdym czasie otrzymywanie i przetwarzanie danych GPS od usługodawców transportowych, i przez to zwiększa jakości usług, w tym zadowolenie klienta.
Jakie to było wyzwanie?
80% z rocznych 80 000 transportów firma Spedycja Schwarz wykonuje własną flotą 250 pojazdów, a pozostałe 20% zleceń realizuje z partnerami Platformy TimoCom. Do codziennej liczby 350 tras w okresach szczytów dochodzi dodatkowo 100 usługodawców z Platformy TimoCom. W przeciwieństwie do wyposażenia GPS we własnych pojazdach, partnerzy biznesowi używają różnorodnych dostawców telematycznych z odmiennymi formatami przetwarzania. Integracja tak dużej ilości interfejsów byłaby ekstremalnie droga i czasochłonna. Jednakże właśnie te informacje wg. Spedycji Schwarz są najistotniejsze aby móc monitorować pojazdy:
"Analogicznie do własnych pojazdów chcielibyśmy włączać dane pozycji pojazdów partnerów transportowych do naszego systemu TMS, aby również kalkulować ich godziny przyjazdów. Dokładniej powiedziawszy, jest niezmiernie ważnym w odpowiednim czasie rozpoznanie uchybień, aby móc ewentualnie wdrożyć środki zapobiegawcze. Jeżeli nie jest to możliwe, można przynajmniej uprzedzić klienta o grożącym spóźnieniu", wyjaśnia Oliver Ocker, prokurent i kierownik ds. kluczowych klientów firmy.
Jak zostało to rozwiązane?
Życzenie klientów Spedycji Schwarz było wyzwaniem dla Luise Dykstra i Philippa Schmidta - menadżerów produktu TimoCom. Już od początku wprowadzenia funkcji trackingu w 2013 r TimoCom stało się węzłem komunikacyjnym skupiającym dane o pozycji pojazdów użytkowników platformy. Zostało to osiągnięte przez integrację ponad 230 dostawców telematycznych. Aby Spedycja Schwarz mogła dalej przetwarzać dane pozycji pojazdu swoich partnerów transportowych, TimoCom stworzył interfejs, poprzez który inne systemy mogą pobierać dane z GPS w spójnym formacie. W ramach tej współpracy także TMS Arvato System używany przez Spedycję Schwarz został udoskonalony „best4log-x". „Naszym celem nr 1 jest wspieranie klienta w codziennym biznesie. Z naszym pilotażowym partnerem Spedycją Schwarz i ich specjalistą IT Systemem Arvato udało nam się w okresie jednego miesiąca zintegrować wymagany interfejs. Wszyscy są bardzo otwarci, wszystko przebiegło sprawnie." wyjaśnia Dykstra z firmy TimoCom. Również system Arvato widzi we wdrożeniu nowego interfejsu dużą wartość: „Dzięki interfejsowi GPS TimoCom mogliśmy udoskonalić system TMS dla Spedycji Schwarz i lepiej wesprzeć cyfrowe zarządzanie czasem pracy", powiedział Dirk Tiegler, kierownik ds. kluczowych klientów firmy Arvato Systems.
Jaka jest z tego korzyść?
„Do tej pory musieliśmy przy usługodawcach transportowych, którzy korzystali z innych systemów niż my, telefonicznie ustalać status przesyłki i wszystkie informacje manualnie wprowadzać do systemu TMS. To wymagało dużego nakładu czasu a dane były nie zawsze w 100 procentach pewne", informuje Oliver Ocker. Panu Philippowi Schmidtowi można przyznać rację: "Tak długo jak wymiana danych będzie przebiegać manualnie, tak cały proces będzie drogi, czasochłonny ale również i podatny na błędy."
Dzięki interfejsowi GPS firma Spedycja Schwarz widzi automatycznie, czy partner transportowy się spóźnia i może o tym bezpośrednio poinformować swojego klienta. Przy prawie 100 ciężarówkach, jakie Spedycja Schwarz dziennie dodatkowo zleca poprzez TimoCom, zaoszczędza bardzo dużo czasu. „Najważniejsze jednak jest to, że zaufanie i zadowolenie naszych klientów wzrosło", cieszy się Ocker.
Wniosek: Przykład tego zastosowania toruję drogę dla innych użytkowników platformy.
Warunkiem użytkowania interfejsu jest funkcja trackingowa w TC eMap®, która dla wszystkich użytkowników TimoCom jest dostępna bezpłatnie. Również poprzez to mniejsze firmy zwiększają konkurencyjność, co potwierdza Oliver Ocker: „Udostępnienie pojazdu do trackingu jest w TimoCom dziecinnie proste a efekt ogromny. Przez tą funkcję staję się bardziej godnym zaufania i pewnym partnerem transportowym. Poza tym nie powinno się zapominać, że tracking również chroni przed kradzieżą ładunku."
Do interfejsu GPS TimoCom mogą mieć dostęp także inni klienci. „Interfejs działa jak pewnego rodzaju uniwersalna wtyczka, do której można dołączać bardzo szybko i sprawie swój własny system." wyjaśnia Thönnes. Dla branży transportowej oznacza to, że z pomocą interfejsu krótkoterminowa współpraca może być monitorowana cyfrowo. To natomiast pomaga zarówno zleceniodawcy jak i zleceniobiorcy transportu osiągnąć wyższą transparentność, jakość i pewność na rynku transakcji (spot).
Więcej informacji odnośnie interfejsu telematycznego w TimoCom znajdziecie Państwo na stronie: https://www.timocom.pl/system-smart-logistics/tracking.