05.02.2025

Raport Barometru Transportowego TIMOCOM Q4/2024

Czy branża transportowa w 2025 roku ma się czego obawiać?

Stosunek ładunków do wolnych pojazdów Q4/2024

Rok 2024 zakończył się niewielkim sezonowym spadkiem podaży ładunków, jednak popyt na transport w Europie pozostał wysoki. Każdy, kto poszukiwał transportu ciężarowego na przełomie roku, musiał liczyć się z koniecznością zaoferowania wyższych stawek. W 2025 roku przewiduje się dalszy wzrost kosztów drogowego transportu towarów, a tym samym cen za usługi transportowe.

Pod koniec roku stosunek liczby ofert ładunków do dostępnych przestrzeni ładunkowych był niezrównoważony: udział ofert frachtów utrzymywał się na poziomie powyżej 70% do grudnia włącznie, przewyższając liczbę dostępnych pojazdów ciężarowych. W czwartym kwartale 2024 roku wprowadzono o 79% więcej frachtów niż w roku poprzednim. Ogromny popyt niemal podwoił liczbę ofert ładunków wprowadzanych na rynku spot TIMOCOM Marketplace w całym 2024 r. (+92%). Według analiz Transport Intelligence Ltd, branże takie jak e-commerce, produkcja i handel detaliczny napędzały ten popyt, jako że firmy uzupełniały swoje zapasy i transportowały towary za granicę.

Rynek transportowy w Niemczech: ostrożne przewidywania na 2025

W całym 2024 r. w niemieckim transporcie krajowym zarejestrowano o 70% więcej ofert frachtów niż w 2023 r. Pomimo stagnacji gospodarczej, w czwartym kwartale w Niemczech odnotowano wzrost ofert przewozowych o 59% w porównaniu z tym samym kwartałem poprzedniego roku. 

- "Niektórzy spedytorzy i przewoźnicy byli w stanie wykorzystać okres świąteczny, ale ogólnie sektor transportu i logistyki jest pesymistycznie nastawiony do nadchodzących miesięcy” - mówi Gunnar Gburek, Head of Business Affairs w TIMOCOM. 

Według Instytutu ifo tylko jedna na osiem firm w Niemczech spodziewa się poprawy koniunktury w 2025 roku.

 

Rynek transportowy w Polsce: ponad 300% ładunków więcej niż przed rokiem

Podobnie jak w Niemczech, rynek transportowy w Polsce doświadczył w 2024 roku znaczących wzrostów. Liczba wprowadzonych ofert ładunków w polskim transporcie krajowym wzrosła aż o 302% w porównaniu do czwartego kwartału 2023 roku, co wskazuje na duży wzrost zapotrzebowania na krajowe usługi transportowe. W porównaniu z trzecim kwartałem 2024 roku, liczba ofert transportowych spadła jedynie o 5%, co sugeruje stosunkowo stabilną sytuację w tym sektorze. 

 

Oferty wolnych pojazdów w Europie Q4/2024

Liczba ofert przestrzeni ładunkowych mniejsza niż w 2023

W 2024 r. liczba ofert przestrzeni ładunkowych opublikowanych w TIMOCOM Marketplace spadła o 12% w porównaniu z rokiem poprzednim. Wynika to z dobrze znanego problemu niedoboru kierowców, który ogranicza przepustowość, oraz z rosnących kosztów, które nie mogą być przełożone na klientów. Najwięcej ofert pojazdów wprowadzono w październiku (+6% w porównaniu do października 2023). Podsumowując, w czwartym kwartale w TIMOCOM Marketplace opublikowano ogólnie o 3% mniej ofert powierzchni ładunkowej niż w tym samym kwartale poprzedniego roku.

Według ankiet przeprowadzonych przez Instytut Badań nad Gospodarką (IW), tylko firmy z siedmiu sektorów planują w tym roku zatrudnić nowych pracowników. Należą do nich firmy spedycyjne, które chcą rozszerzyć swoje zasoby kadrowe. „Nadzieje firm TSL na lepszą sytuację biznesową przeważają zatem nad ogólnie ostrożnym nastawieniem gospodarczym” - podsumowuje Gunnar Gburek.

Najpopularniejsze typy pojazdów w drogowym transporcie towarów w 2024 r.

Nadwozia typu firanka i kurtyna były najczęściej poszukiwanymi jednostkami transportowymi w ofertach ładunków w 2024 roku. Były zaznaczane aż w 60,3% tych ofert. Na drugim miejscu znalazły się naczepy mega i jumbo z 18,6%, a tuż za nimi izotermy i chłodnie z 13,2%.

 

Top nadwozia 2024

Ceny ofert i propozycje cenowe rosną w całej Europie

Ograniczona dostępność przestrzeni ładunkowej sprawia, że jest ona cennym towarem. W branży logistycznej ceny są przedmiotem intensywnych negocjacji. W zależności od odległości i wymagań, dostępność i cena ofert zleceniodawców oraz propozycje cenowe potencjalnych zleceniobiorców znacznie się wahają. Było to bardzo widoczne w czwartym kwartale. W czwartym kwartale było to szczególnie widoczne. Średnie tygodniowe ceny transportu oferowane od października do Bożego Narodzenia wynosiły od 1,44 euro/km do 1,74 euro/km w całej Europie, a w ostatnich dwóch tygodniach grudnia wzrosły o około 20% w porównaniu do wcześniejszych tygodni. Aby zorganizować transport ciężarowy tuż przed okresem świątecznym lub między Bożym Narodzeniem a sylwestrem, należało zaoferować wyższe stawki. W całej Europie ceny ofert wzrosły średnio o 16,5% w porównaniu z tym samym kwartałem poprzedniego roku, a oczekiwane przez przewoźników ceny były o 18% wyższe niż w tym samym kwartale poprzedniego roku. W Niemczech ceny transportu wynosiły średnio od 1,60 euro/km do 1,86 euro/km. Przyczynił się do tego również niedawny wzrost cen oleju napędowego. 

Transport 2025: wstępne prognozy

W pierwszym kwartale 2025 r. spodziewane jest utrzymanie wysokiego popytu na transport na rynku spot, ponieważ ze względu na niepewną przyszłość firmy będą unikać w szczególności długoterminowych kontraktów. Oczekuje się, że stosunek ilości ofert frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych nie spadnie poniżej 65:35. 

- „Ze względu na to, że święta wielkanocne przypadają w tym roku miesiąc później, popyt ponownie wzrośnie dopiero w kwietniu, co oznacza, że udział frachtów wzrośnie wówczas do ponad 70%” - przewiduje Gunnar Gburek z TIMOCOM.- „Ceny transportu również wzrosną wraz ze wzrostem popytu, nie tylko w celu zrekompensowania znacznie wyższych kosztów emisji CO2 i opłat drogowych. 

Analitycy Transport Intelligence przewidują, że europejski drogowy transport towarów wzrośnie o 2,0% w ujęciu realnym w 2025 r. i osiągnie wartość ponad 436 mld euro. „Ogólnie rzecz biorąc, sprawy nie wyglądają tak ponuro dla europejskiego sektora transportowego. Wątpliwe jest jednak, czy skorzystają na tym niemieckie firmy logistyczne, które działają głównie na rynku krajowym, ponieważ stagnacja jest tu obecnie na porządku dziennym” - mówi Gunnar Gburek. 

Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat ofert ładunków w polskim transporcie krajowym i międzynarodowym, pobierz darmowy Raport Barometru Transportowego TIMOCOM i bądź na bieżąco!

 

Pobierz informację prasową
Do góry