TIMOCOM Logo

Obsługa JavaScript Twojej przeglądarki jest wyłączona.

W wyniku tego funkcjonalność tej strony została ograniczona. Aby zwiększyć komfort korzystania z internetu zalecana jest tymczasowa aktywacja JavaScript w ustawieniach przeglądarki.

Opłaty drogowe w Belgii

Z dniem 01.04.2016 roku Belgia wprowadza nowy, elektroniczny system poboru opłat drogowych Viapass, odchodząc tym samym od europejskich winiet.  Przejazd przez ten kraj będzie dużo droższy i zdecydowanie trudniejszy.  Czasy, w których można było zamówić przez internet bądź kupić przy okazji tankowania euro winietę za 8€ na dzień  i w każdej chwili ją przedłużyć, minęły bezpowrotnie. Jednak nie tylko koszty poszybują w górę. Wzrośnie również ilość dróg i pojazdów objętych opłatą. A ponieważ Belgia, dzięki swojemu położeniu geograficznemu, jest istotnym krajem tranzytowym dla wschodniej Europy, dosłownie nie da się jej ominąć.

 

 

Niewiedza może kosztować

Opłata drogowa w Belgii wg nowych zasad pobierana będzie elektronicznie, w zależności od regionu i ilości przebytych kilometrów, a naliczana będzie za pomocą urządzenia pokładowego On-Board-Unit (OBU), które musi zostać zainstalowane do 01. kwietnia w każdym pojeździe podlegającym opłacie. Odpowiednie OBU będzie można nabyć za kaucją w wysokości 135 € poprzez stronę internetową Satellic.be lub w punktach serwisowych Satellic Telematic Service-Points. Polscy przedsiębiorcy będą mogli zakupić OBU także za pośrednictwem ZMPD, zrzeszenia będącego jedynym na ten momemnt ulokowanym poza Belgią punktem dystrybucyjnym urządzeń Viapass. By zamówić OBU, konieczne będzie także posiadanie dokumentu potwierdzającego dopuszczalną masę całkowitą oraz klasę emisji spalin danego pojazdu. Wyjątek stanowią firmy posiadające kartę UTA i MultiBox na Hiszpanię/Francję/Portugalię, które muszą jedynie zgłosić do UTA rozszerzenie jej zasięgu o Belgię*. Opłata pobierana będzie przez tzw. bramki, które już powstają na terenie całego kraju. Za ich pomocą naliczane będzie nie tylko myto. System umożliwi także pomiar masy pojazdu, dystans i prędkość z jaką się porusza. Dodatkowo nowy system poboru opłat (oparty na technologii EETS) jest tak zaprojektowany, by w każdej chwili móc być rozszerzony na samochody osobowe jak również na inne kraje. Każde naruszenie obowiązujących regulacji, wykryte w przypadku kontroli drogowej, karane będzie grzywną w wysokości 1000 €. Marcel Frings, rzecznik prasowy firmy TimoCom, największej w Europie platformy transportowej, ma praktyczną wskazówkę w szczególności dla przedsiębiorstw posiadających większą ilość pojazdów: "Firmy transportowe powinny składać zamówienia zbiorcze na urządzenia OBU dla wszystkich swoich pojazdów i od razu je konfigurować, by nie pozostawiać tego zadania kierowcom na granicy. Zwłaszcza, że kolejki w i tak niewielu punktach serwisowych w kwietniu mogą być dosyć długie."

10 najważniejszych informacji o nowym belgijskim systemie opłat drogowych Viapass:

  1. Od 1 kwietnia 2016 roku wszystkie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony poruszające się po belgijskich autostradach i wielu drogach krajowych podlegają obowiązkowi wykupienia myta. Nie ma przy tym znaczenia, czy jest to pojazd wykorzystywany do celów prywatnych czy w ramach działalności gospodarczej.
  2. Wszystkie pojazdy ciężarowe objęte obowiązkiem opłat drogowych muszą być wyposażone w urządzenie On-Board-Unig (OBU) firmy Satellic, która jednocześnie jest odpowiedzialna za pobór opłat.
  3. Urządzenia On-Board-Units dostępne są na stronie Satellic.be lub w odpowiednich punktach serwisowych za kaucją w wysokości 135 €.
  4. 1 urządzenie OBU może być zarejestrowane tylko dla 1 konkretnego pojazdu i nie może być przenoszone na inne ciężarówki.
  5. Firmy transportowe powinny złożyć zamówienie zbiorcze na urządzenia OBU dla wszystkich swoich pojazdów i od razu je skonfigurować, w celu uniknięcia ewentualnych błędów i długich kolejek w i tak niewielu punktach serwisowych.
  6. By otrzymać urządzenie OBU w punkcie serwisowym, zarówno dopuszczalna masa pojazdu jak i klasa spalania, muszą wynikać z dokumentów pojazdu lub zostać potwierdzone przy pomocy certyfikatu identyfikacyjnego od dealera.
  7. Jeśli ciągnik w zależności od rodzaju ciągniętej naczepy/przyczepy może tworzyć różne zestawy, wówczas w dokumentach musi być podana dopuszczalna masa całkowita pojazdu (zestawu) i/lub maksymalny nacisk na osie. I choć różnica w cenie jest tu niewielka, kara za każde naruszenie wynosi niezmiennie 1000 €.
  8. Decydując się na załatwienie OBU w punkcie serwisowym, nie należy wybierać opcji szybkiej rejestracji, gdyż w tym przypadku nie otrzymamy dokumentu uprawniającego do zwrotu podatku VAT.
  9. Koszty przejazdu uzależnione są od regionu (Flandria, Walonia i Bruksela). Na obszarze Brukseli cena za kilometr dla pojazdu ciężarowego o normie Euro 6, to koszt przekraczający nawet 20 Centów.
  10. Wszystkie niezbędne informacje znajdziecie Państwo nie tylko na stronie Viapass lecz również w 4 językach na stronie Satellic.be lub bezpośrednio na infolinii firmy Satellic pod numerem: 00800-72 83 55 42.

 

*

UTA przyznaje, że wbrew początkowym zapowiedziom, prawdopodobnie nie będzie w stanie przygotować urządzeń Multibox na Belgię do 1.04.2016 roku. Zakłada, że nastąpi to w drugim kwartale 2016 roku. Oznacza to, że  także klienci UTA w okresie przejściowym muszą zaopatrzyć się w minimum jedno urządzenie OBU firmy Satellic.

O autorze:

Dorota Syganiec-Marszewska - Communications Specialist

Absolwentka Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, zainteresowana mechanizmami komunikacji społecznej. W polskim oddziale TIMOCOM od kilku lat zajmuje się tworzeniem treści istotnych dla branży TSL wpisujących się w innowacyjny charakter firmy. Energiczna i kreatywna, w wolnych chwilach pisze opowiadania, maluje i śpiewa. Baterie ładuje na morzu, w górach lub podczas biegów długodystansowych.

TIMOCOM na:

Kontakt dla prasy

Radosław Groński
Marketing Manager

+48 67 352 59 44
Zgadzam się na używanie przez tę stronę plików cookies na potrzeby analityczne oraz do personalizowania treści i reklam.