Nowe tachografy od podszewki, czy jest się czego bać?
TIMOCOM LiveTalk – o inteligentnych tachografach z Mateuszem Włochem, ekspertem ds. rozliczania czasu pracy kierowców i szkoleń z firmy Inelo.
Przepisy unijne nie pozostawiają wątpliwości, każdy pojazd ciężarowy zarejestrowany po 15 czerwca 2019 roku będzie musiał posiadać tachograf drugiej generacji. Jedno niewielkie urządzenie, ale z jego posiadaniem wiąże się jednak kilka ważnych kwestii, które części przewoźników mogą wydawać się problematyczne lub przynajmniej budzić lekki niepokój. Dlatego TIMOCOM zaprosił do studia specjalistę w tym zakresie z firmy Inelo Mateusza Włocha.
Data produkcji, czy data rejestracji?
Nowe tzw. inteligentne tachografy będą wprowadzane na rynek stopniowo. Rozporządzenie 165 z 2014 roku w art. 8 określa, że muszą być one zamontowane w pojazdach zarejestrowanych po 15 czerwca 2019 roku. Nie należy mylić tego zapisu z datą produkcji pojazdu. „Producenci doskonale zdają sobie z tego sprawę i już się przygotowują. W tych samochodach, o których wiedzą, że będą zabudowywane, już przynajmniej od miesiąca są fabrycznie montowane inteligentne tachografy po to, żeby w przypadku, gdy przedsiębiorca kupi taki samochód, nie musiał ponosić dodatkowych kosztów wymiany tachografu z całą jego instalacją.” wyjaśnia Mateusz Włoch.
Czy konieczna jest wymiana kart?
Poza wymianą samego tachografu oczywistą wydaje się być również wymiana kart do tego urządzenia. Chodzi naturalnie o kartę kierowcy, przedsiębiorstwa, inspekcyjną i wreszcie warsztatową. Jak się okazuje nie jest to tak jednoznaczne: „Nikt nie musi wymieniać dotychczasowych kart tylko z tego powodu, że pojawiły się nowe. I obecna, i nowa karta kierowcy jest kompatybilna z tachografami obu generacji. Podobnie karta przedsiębiorstwa niezależnie od generacji będzie pasowała zarówno do starych, jak i nowych urządzeń. Jedyna niedogodność odnośnie całego systemu to kwestia kart warsztatowych. Skalibrować inteligentny tachograf można jedynie przy pomocy karty warsztatowej drugiej generacji. I tu potrzebna jest wymiana kart, która jak wiemy jest opóźniona” komentuje ekspert z firmy Inelo.
Ile to będzie kosztować?
Przy zakupie nowego pojazdu wyposażonego w inteligentny tachograf koszt tego urządzenia nie będzie odczuwalny – stanowi on jedynie ułamek ceny nowej ciężarówki. „Natomiast gdybyśmy chcieli kupić tachograf w sklepie to samo urządzenie będzie nieznacznie droższe: 100-200 zł. Trzeba będzie jednak zapłacić również za dodatkową antenę i okablowanie, a to też kilkaset złotych. Myślę jednak, że przewoźnicy najbardziej odczują takie realne kwoty przy kalibracji tachografu, bo ta może wzrosnąć nawet dwukrotnie z 200-300 zł do 500 nawet 600 zł.” podkreśla Mateusz Włoch.
Chcesz dowiedzieć się co zmieni się dla Ciebie po 15 czerwca, np.: co oznacza tzw. preselekcja, czy w jej wyniku możesz dostać mandat, czy musisz wymienić urządzenia i oprogramowanie do odczytu danych z tachografu, czy nowe urządzenie zmieni coś dla kierowcy ciężarówki albo czy pojazdy poniżej 3,5 t będą musiały mieć tachografy? Zobacz nasz wywiad