TIMOCOM 29.04.2025
5

Raport Barometru Transportowego TIMOCOM Q1/2025

Rynek spot zyskuje na znaczeniu ze względu na ograniczenie mocy produkcyjnych

Oferty ładunków w Europie 2025

Na europejskim rynku transportowym nadal panuje nierównowaga. Barometr Transportowy TIMOCOM, odzwierciedlający stosunek ilości ofert frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych, nadal wskazuje odstępstwo od równowagi 50:50. 

Po bardzo dobrym styczniu, w którym udział ofert frachtów wyniósł 75%, wartość ta spadła w lutym, który jest miesiącem słabym ze względu na sezonowość, do 66%, ale nadal była wyższa niż w poprzednich latach. W marcu wartość ta nieznacznie wzrosła, ale pozostała poniżej poziomu z poprzedniego roku (73%), wynosząc 68%. Jest to z pewnością spowodowane również tym, że święta wielkanocne wypadły w tym roku dopiero pod koniec kwietnia. W zeszłym roku było to wcześniej, dlatego też wcześniej rozpoczął się sezon wielkanocny. 

Przedsiębiorstwa coraz częściej stawiają na rynek spot 

W pierwszym kwartale w całej Europie odnotowano łącznie o 30% więcej wprowadzeń frachtów niż w roku poprzednim. W Niemczech w pierwszym kwartale odnotowano więcej ofert o 17% (styczeń +46%, luty +23%, marzec -4%). Znaczny wzrost liczby ładunków wystawianych w TIMOCOM Marketplace pokazuje, że firmy nadal mocno stawiają na rynek spot. Wynika to również z faktu, że wielu przewoźników w Europie Środkowej, zwłaszcza w Niemczech, zmniejszyło własną flotę pojazdów, ale musi wywiązywać się ze zobowiązań wynikających z stałych umów rocznych. Tendencja ta prawdopodobnie utrzyma się dłużej, ponieważ skłonność do inwestycji jest bardzo ograniczona. Według barometru logistycznego SCI tylko 7% niemieckich przedsiębiorstw planuje zakup pojazdów do transportu dalekobieżnego. Nie jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę stagnację gospodarczą u naszych zachodnich sąsiadów i niezbyt optymistyczne perspektywy. 

Rozwój sektora TSL w Austrii nieco lepszy niż w Niemczech

Rozwój popytu na transport w Austrii przebiega równolegle do Niemiec, podobnie jak rozwój koniunktury w obu krajach, jednak przy wyższym wzroście procentowym. W Austrii w pierwszym kwartale 2025 r. opublikowano łącznie o 24% więcej ofert frachtów niż w analogicznym okresie 2024 r. W pierwszych dwóch miesiącach odnotowano wyraźny wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim (styczeń +72%, luty +34%), natomiast w marcu nastąpił niewielki spadek o 4% w porównaniu z 2024 r. Również w tym przypadku jako przyczynę można podać późniejsze rozpoczęcie sprzedaży wielkanocnej. Niemcy nadal zajmują czołową pozycję, jeśli chodzi o kraje docelowe przesyłek z Austrii, a za nimi plasują się Włochy i transporty wewnątrz Austrii. W przypadku ofert frachtów z Niemiec transporty do Austrii plasują się tuż za Francją i Polską na trzecim miejscu, jeszcze przed Włochami. 

 

Powierzchnie ładunkowe Q1 2025

O 32% mniej ofert przestrzeni ładunkowych niż dwa lata temu

W pierwszym kwartale dane dotyczące dostępnej przestrzeni ładunkowej są wprawdzie tylko nieznacznie niższe niż w roku poprzednim, jednak w porównaniu z rokiem 2023 odnotowano spadek o 32%. „Ze względu na duże zapotrzebowanie na przestrzeń ładunkową przewoźnicy wydają się być wystarczająco obciążeni i nie muszą aktywnie oferować swoich wolnych mocy na rynku” – informuje Gunnar Gburek, Head of Business Affairs w TIMOCOM. - „Nadal jednak istnieją relacje, w których udział frachtów wynosi znacznie poniżej 50% i trudno jest znaleźć odpowiednie ładunki powrotne. Na przykład znacznie mniej zleceń transportowych realizowanych jest z Rumunii do Niemiec niż w drugą stronę. 

Wahania cen ofert i propozycji cenowych 

W pierwszym kwartale 2025 r. ceny ofert za standardowe transporty, np. naczepą kurtynową lub z plandeką, ulegały wahaniom. Na międzynarodowych trasach dalekobieżnych w Europie wynosiły one średnio tygodniowo od 1,34 €/km do 1,55 €/km, a w Niemczech od 1,46 €/km do 1,76 €/km. W przeciwieństwie do tego przedsiębiorstwa transportowe zaproponowały ceny od 1,53 €/km do 1,86 €/km w Niemczech oraz od 1,38 €/km do 1,54 €/km w całej Europie. Cena zmieniała się w czasie zgodnie z popytem i zapotrzebowaniem na transport: Po najniższych wartościach kwartalnych odnotowanych w lutym, w marcu nastąpił ich niewielki wzrost. W szczytowym momencie ceny ofert frachtów w Niemczech były nawet o 10% wyższe niż w roku poprzednim, a w całej Europie nawet o 8,4%.

Biorąc pod uwagę średnie wartości przedziałów cenowych w Europie, ceny ofert oferentów frachtów wynoszą ~1,44 €/km i są tylko o około 2 centy niższe od średnich cen proponowanych przez przewoźników, które wynoszą ~1,46 €/km. Podczas gdy w Niemczech jest to prawie 8 centów (~1,61 €/km w porównaniu z ~1,69 €/km). „Nawet jeśli uwzględnione tutaj ceny nie muszą koniecznie odpowiadać faktycznie uzgodnionym cenom transportowym, wyraźnie widać, że poziom cen w Niemczech znacznie przewyższa średnią europejską” – tak dane analizuje Gunnar Gburek z TIMOCOM.

Niepewne perspektywy ze względu na nieprzewidywalność sytuacji

W strefie euro rozwój gospodarczy w 2025 r. będzie charakteryzował się zróżnicowanymi stopami wzrostu poszczególnych krajów i wykazuje wzrost dla całej Europy. Prognozy dla Niemiec i Austrii są bardzo ostrożne i wskazują raczej na stagnację niż wzrost. Spadek produkcji jest tu tak samo silny jak w roku pandemii koronawirusa 2020. Oprócz przemysłu najbardziej cierpią branże: budowlana i turystyczna. 

W świetle obecnych dyskusji dotyczących ceł dane dotyczące koniunktury gospodarczej w całej Europie mogą jednak ulec znacznym zmianom. Według analizy Instytutu Ifo, nowe wzajemne cła USA wprowadzone przez prezydenta Trumpa spowodowałyby spadek niemieckiego eksportu do USA o 2,4%, gdyby UE nie podjęła żadnych działań zaradczych. „Szczególnie w Niemczech i Austrii, gdzie eksport odgrywa wyjątkowo ważną rolę, konsekwencje są trudne do przewidzenia” – mówi Gunnar Gburek. - „W związku z tym prognozy dotyczące rozwoju barometru transportowego ustalamy poniżej wartości z poprzedniego roku”.

Podobnie oceniają to eksperci logistyczni w swoim raporcie rocznym, w którym nie uwzględniono jeszcze wszystkich informacji celnych. Przewidywania na rok 2025 obejmują nominalny wzrost o 1,3%, ale w ujęciu realnym spadek o 0,1%. Przyszłość pokaże, czy partnerzy handlowi tacy jak Stany Zjednoczone i Chiny stracą na znaczeniu, a gospodarka europejska na nim zyska. 

 

Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat ofert ładunków w polskim transporcie krajowym i międzynarodowym, pobierz darmowy Raport Barometru Transportowego TIMOCOM i bądź na bieżąco!

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry