Raport Barometru Transportowego TIMOCOM Q1/2025
Rynek spot zyskuje na znaczeniu ze względu na ograniczenie mocy produkcyjnych
Na europejskim rynku transportowym nadal panuje nierównowaga. Barometr Transportowy TIMOCOM, odzwierciedlający stosunek ilości ofert frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych, nadal wskazuje odstępstwo od równowagi 50:50.
Po bardzo dobrym styczniu, w którym udział ofert frachtów wyniósł 75%, wartość ta spadła w lutym, który jest miesiącem słabym ze względu na sezonowość, do 66%, ale nadal była wyższa niż w poprzednich latach. W marcu wartość ta nieznacznie wzrosła, ale pozostała poniżej poziomu z poprzedniego roku (73%), wynosząc 68%. Jest to z pewnością spowodowane również tym, że święta wielkanocne wypadły w tym roku dopiero pod koniec kwietnia. W zeszłym roku było to wcześniej, dlatego też wcześniej rozpoczął się sezon wielkanocny.
Przedsiębiorstwa coraz częściej stawiają na rynek spot
W pierwszym kwartale w całej Europie odnotowano łącznie o 30% więcej wprowadzeń frachtów niż w roku poprzednim. W Niemczech w pierwszym kwartale odnotowano więcej ofert o 17% (styczeń +46%, luty +23%, marzec -4%). Znaczny wzrost liczby ładunków wystawianych w TIMOCOM Marketplace pokazuje, że firmy nadal mocno stawiają na rynek spot. Wynika to również z faktu, że wielu przewoźników w Europie Środkowej, zwłaszcza w Niemczech, zmniejszyło własną flotę pojazdów, ale musi wywiązywać się ze zobowiązań wynikających z stałych umów rocznych. Tendencja ta prawdopodobnie utrzyma się dłużej, ponieważ skłonność do inwestycji jest bardzo ograniczona. Według barometru logistycznego SCI tylko 7% niemieckich przedsiębiorstw planuje zakup pojazdów do transportu dalekobieżnego. Nie jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę stagnację gospodarczą u naszych zachodnich sąsiadów i niezbyt optymistyczne perspektywy.
Rozwój sektora TSL w Austrii nieco lepszy niż w Niemczech
Rozwój popytu na transport w Austrii przebiega równolegle do Niemiec, podobnie jak rozwój koniunktury w obu krajach, jednak przy wyższym wzroście procentowym. W Austrii w pierwszym kwartale 2025 r. opublikowano łącznie o 24% więcej ofert frachtów niż w analogicznym okresie 2024 r. W pierwszych dwóch miesiącach odnotowano wyraźny wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim (styczeń +72%, luty +34%), natomiast w marcu nastąpił niewielki spadek o 4% w porównaniu z 2024 r. Również w tym przypadku jako przyczynę można podać późniejsze rozpoczęcie sprzedaży wielkanocnej. Niemcy nadal zajmują czołową pozycję, jeśli chodzi o kraje docelowe przesyłek z Austrii, a za nimi plasują się Włochy i transporty wewnątrz Austrii. W przypadku ofert frachtów z Niemiec transporty do Austrii plasują się tuż za Francją i Polską na trzecim miejscu, jeszcze przed Włochami.
O 32% mniej ofert przestrzeni ładunkowych niż dwa lata temu
W pierwszym kwartale dane dotyczące dostępnej przestrzeni ładunkowej są wprawdzie tylko nieznacznie niższe niż w roku poprzednim, jednak w porównaniu z rokiem 2023 odnotowano spadek o 32%. „Ze względu na duże zapotrzebowanie na przestrzeń ładunkową przewoźnicy wydają się być wystarczająco obciążeni i nie muszą aktywnie oferować swoich wolnych mocy na rynku” – informuje Gunnar Gburek, Head of Business Affairs w TIMOCOM. - „Nadal jednak istnieją relacje, w których udział frachtów wynosi znacznie poniżej 50% i trudno jest znaleźć odpowiednie ładunki powrotne. Na przykład znacznie mniej zleceń transportowych realizowanych jest z Rumunii do Niemiec niż w drugą stronę.
Wahania cen ofert i propozycji cenowych
W pierwszym kwartale 2025 r. ceny ofert za standardowe transporty, np. naczepą kurtynową lub z plandeką, ulegały wahaniom. Na międzynarodowych trasach dalekobieżnych w Europie wynosiły one średnio tygodniowo od 1,34 €/km do 1,55 €/km, a w Niemczech od 1,46 €/km do 1,76 €/km. W przeciwieństwie do tego przedsiębiorstwa transportowe zaproponowały ceny od 1,53 €/km do 1,86 €/km w Niemczech oraz od 1,38 €/km do 1,54 €/km w całej Europie. Cena zmieniała się w czasie zgodnie z popytem i zapotrzebowaniem na transport: Po najniższych wartościach kwartalnych odnotowanych w lutym, w marcu nastąpił ich niewielki wzrost. W szczytowym momencie ceny ofert frachtów w Niemczech były nawet o 10% wyższe niż w roku poprzednim, a w całej Europie nawet o 8,4%.
Biorąc pod uwagę średnie wartości przedziałów cenowych w Europie, ceny ofert oferentów frachtów wynoszą ~1,44 €/km i są tylko o około 2 centy niższe od średnich cen proponowanych przez przewoźników, które wynoszą ~1,46 €/km. Podczas gdy w Niemczech jest to prawie 8 centów (~1,61 €/km w porównaniu z ~1,69 €/km). „Nawet jeśli uwzględnione tutaj ceny nie muszą koniecznie odpowiadać faktycznie uzgodnionym cenom transportowym, wyraźnie widać, że poziom cen w Niemczech znacznie przewyższa średnią europejską” – tak dane analizuje Gunnar Gburek z TIMOCOM.
Niepewne perspektywy ze względu na nieprzewidywalność sytuacji
W strefie euro rozwój gospodarczy w 2025 r. będzie charakteryzował się zróżnicowanymi stopami wzrostu poszczególnych krajów i wykazuje wzrost dla całej Europy. Prognozy dla Niemiec i Austrii są bardzo ostrożne i wskazują raczej na stagnację niż wzrost. Spadek produkcji jest tu tak samo silny jak w roku pandemii koronawirusa 2020. Oprócz przemysłu najbardziej cierpią branże: budowlana i turystyczna.
W świetle obecnych dyskusji dotyczących ceł dane dotyczące koniunktury gospodarczej w całej Europie mogą jednak ulec znacznym zmianom. Według analizy Instytutu Ifo, nowe wzajemne cła USA wprowadzone przez prezydenta Trumpa spowodowałyby spadek niemieckiego eksportu do USA o 2,4%, gdyby UE nie podjęła żadnych działań zaradczych. „Szczególnie w Niemczech i Austrii, gdzie eksport odgrywa wyjątkowo ważną rolę, konsekwencje są trudne do przewidzenia” – mówi Gunnar Gburek. - „W związku z tym prognozy dotyczące rozwoju barometru transportowego ustalamy poniżej wartości z poprzedniego roku”.
Podobnie oceniają to eksperci logistyczni w swoim raporcie rocznym, w którym nie uwzględniono jeszcze wszystkich informacji celnych. Przewidywania na rok 2025 obejmują nominalny wzrost o 1,3%, ale w ujęciu realnym spadek o 0,1%. Przyszłość pokaże, czy partnerzy handlowi tacy jak Stany Zjednoczone i Chiny stracą na znaczeniu, a gospodarka europejska na nim zyska.
Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat ofert ładunków w polskim transporcie krajowym i międzynarodowym, pobierz darmowy Raport Barometru Transportowego TIMOCOM i bądź na bieżąco!