Jazda na pusto w święta, przeczekanie zakazów jazdy czy szukanie ładunków powrotnych?
Jak planować powroty w święta pod kątem wyszukiwania ładunków powrotnych?
Wielkanoc to nie tylko czas świętowania – dla branży transportowej to również okres, w którym trzeba podejmować strategiczne decyzje. Jednym z częstszych dylematów przewoźników jest pytanie: czy opłaca się wracać na pusto, czy lepiej przeczekać świąteczne ograniczenia, a może szukać ładunku powrotnego?
Poniżej przedstawiamy analizę kosztów oraz praktyczne alternatywy dla tych, którzy chcą zmaksymalizować efektywność swoich operacji transportowych w tym wyjątkowym czasie.
Zakazy jazdy w Wielkanoc 2025
W Polsce zakazy jazdy dla pojazdów powyżej 12 ton obowiązują m.in.:
🚫 W Wielką Sobotę (godz. 18:00 - 22:00),
🚫 W Niedzielę Wielkanocną (godz. 8:00 - 22:00),
🚫 W Poniedziałek Wielkanocny godz. 8:00 - 22:00).
Podobne ograniczenia obowiązują w wielu krajach UE, co znacząco wpływa na planowanie powrotów z tras międzynarodowych. W tym roku na pewno warto wziąć pod uwagę Austrię, gdzie oprócz wielkanocnych zakazów ruchu obowiązują nocne ograniczenia.
Opcja nr 1: powrót „na pusto”
Wielkanoc, podobnie jak inne okresy świąteczne, to spowolnienie, które skłania przewoźników do podjęcia decyzji o ewentualnym powrocie „na pusto”. Ale przewóz bez ładunku to nie tylko strata potencjalnego zysku, ale także realne koszty, m.in.:
💸 Paliwo i opłaty drogowe,
💸 Eksploatacja floty,
💸 Czas pracy kierowcy,
💸 Utracona szansa na dodatkowy fracht.
Dla przykładu: trasa 500 km bez ładunku to przy średnim zużyciu paliwa i aktualnych cenach koszt ok. 700–900 zł tylko za paliwo. Do tego należy dodać pozostałe wydatki wymienione wyżej.
Opcja nr 2: przeczekanie świąt na parkingu
Zamiast wracać na pusto, niektórzy przewoźnicy wybierają opcję przeczekania świąt w pobliżu miejsca rozładunku. To może się opłacać, jeśli w okolicy można znaleźć zlecenie powrotne po świętach, istnieje możliwość postoju na bezpiecznym i tanim parkingu lub kierowca ma w tym czasie zaplanowaną przerwę. Warto jednak pamiętać o kosztach postoju (jeśli nie mamy bezpłatnego parkingu) i ewentualnym ryzyku braku ładunków po świętach.
Opcja nr 3: znajdowanie ładunków powrotnych na Giełdzie Transportowej
Wiele firm w takich sytuacjach wybiera opcję wyszukiwania ładunków powrotnych. W tym celu korzystają z różnych źródeł, m.in. z giełd transportowych. Na Giełdzie Transportowej TIMOCOM przewoźnicy mają możliwość łatwego, szybkiego i skutecznego wyszukiwania frachtów co do kilometra dzięki zaawansowanym filtrom. Dzięki możliwości monitorowania dostępnych zleceń, otrzymywania powiadomień o frachcie dopasowanym do Twojej lokalizacji i trasy oraz funkcji Transakcje Biznesowe szybko i łatwo podejmiesz zlecenie. Wygodny Messenger TIMOCOM pozwoli na wygodne komunikowanie się bez potrzeby tłumaczenia.
Dostępność ładunków EU-EU według Barometru Transportowego

Interesują Cię konkretne kierunki? Chcesz wiedzieć jaka jest dostępność frachtów w danym kraju?
Jazda na pusto czy szukanie ładunków powrotnych – co się bardziej opłaca? Podsumowanie
Zanim zapadnie decyzja o jeździe na pusto, przerwie w trasie lub szukaniu ładunków powrotnych na giełdzie transportowej w czasie świąt wielkanocnych, warto przeanalizować sytuację:
✅Sprawdź wcześniej zakazy ruchu w Polsce i za granicą.
✅Zaplanuj czas pracy kierowcy z buforem na ewentualne postoje.
✅Ustaw alerty w Giełdzie Transportowej – bądź pierwszy przy nowym zleceniu.
✅Nie obawiaj się elastycznych decyzji – czasem lepiej zmienić plan niż generować stratę.
Poniżej znajdziesz nasze rekomendacje, które mogą okazać się przydatne w podjęciu decyzji:

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
5 kroków do bezpiecznej współpracy z nowymi partnerami biznesowymi w TIMOCOM Marketplace
Jak efektywnie korzystać z TIMOCOM Marketplace? 5 najważniejszych porad

Patrycja Hamielec
Content Specialist