Puste przebiegi w transporcie drogowym – analiza na podstawie danych GUS
Najbardziej istotne informacje dotyczące pustych przebiegów w ostatnich latach na podstawie danych GUS.
Jazda „na pusto” to jeden z głównych problemów branży transportowej. Brak ładunku powrotnego to nieoptymalne wykorzystanie powierzchni w pojeździe ciężarowym, a tym samym zwiększenie kosztów transportowych. Jak wynika z danych statystycznych GUS, na przestrzeni lat 2022/2023 sytuacja nieco poprawiła się, zwłaszcza na rynku krajowym.
Sprawdź artykuł podsumowujący najważniejsze dane z raportu GUS dotyczące pustych przebiegów.
Transport „na pusto” według danych GUS
Na podstawie danych przedstawionych w tabelach 10 (część 1 i 2) raportu Głównego Urzędu Statystycznego, dotyczących przebiegów pojazdów ciężarowych według kierunków transportu w latach 2022–2023, można zaobserwować następujące zmiany w zakresie transportu na pusto (przebiegi pojazdów bez ładunku):
🌍Ogółem (Total – transport ładowny i pusty razem)
2022: 7273 mln wozokilometrów
2023: 7043 mln wozokilometrów
➡️ Spadek o 230 mln wozokilometrów (ok. –3,2%)
🔵Transport krajowy (National transport)
2022: 5003 mln wozokilometrów
2023: 4783 mln wozokilometrów
➡️ Spadek o 220 mln wozokilometrów (ok. –4,4%)
🔵Transport międzynarodowy (International transport)
2022: 2270 mln wozokilometrów
2023: 2260 mln wozokilometrów
➡️ Minimalny spadek o 10 mln wozokilometrów (ok. –0,4%)
W tym podkategorie:
🔹Eksport:
2022: 219 mln
2023: 216 mln → spadek o 3 mln (–1,4%)
🔹Import:
2022: 798 mln
2023: 798 mln → bez zmian
🔹Przewozy między obcymi krajami (cross-trade):
2022: 1454 mln
2023: 1246 mln → spadek o 208 mln (–14,3%)
🔵Transport zarobkowy (Of which hire or reward transport)
🔹Ogółem:
2022: 5281 mln
2023: 5186 mln → spadek o 95 mln (–1,8%)
🔹Na terytorium Polski:
2022: 2172 mln
2023: 1986 mln → spadek o 186 mln (–8,6%)
🔹Międzynarodowy:
2022: 2027 mln
2023: 2000 mln → spadek o 27 mln (–1,3%)
Transport na pusto w latach 2022-2023 - tabelka
Wnioski – gdzie było najmniej „pustych kilometrów”?

Dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że w 2023 roku przebiegi pojazdów ciężarowych realizujących transport bez ładunku (tzw. „na pusto”) uległy zauważalnemu zmniejszeniu względem roku 2022. Ogółem liczba przejechanych wozokilometrów spadła z 7273 mln do 7043 mln, co oznacza poprawę efektywności o 3,2%.
Największy spadek odnotowano w transporcie krajowym – aż o 220 mln wozokilometrów (–4,4%). Równie znaczący spadek dotyczył przewozów między obcymi krajami (cross-trade), które zmniejszyły się o 14,3%. Pozostałe kategorie, w tym transport eksportowy i zarobkowy, również wykazały lekkie zmniejszenie pustych przebiegów, z wyjątkiem importu, gdzie poziom pustych kilometrów pozostał bez zmian.
Prognozy – tendencje i narzędzia do wyszukiwania ładunków powrotnych
Tendencja ta może świadczyć o coraz lepszym planowaniu tras, lepszym wykorzystaniu przestrzeni ładunkowej i rosnącym znaczeniu cyfrowych narzędzi optymalizacyjnych w logistyce. W branży dostępnych jest wiele rozwiązań umożliwiających znajdowanie wolnych ładunków. Najpopularniejszym i najbardziej wiarygodnym miejscem są giełdy transportowe, na których użytkownicy są zweryfikowani, a dodatkowe funkcje usprawniają wyszukiwanie ofert i wymianę informacji.
Giełda Transportowa TIMOCOM to jedna z wiodących giełd frachtów i powierzchni ładunkowych w Europie, z której korzysta ponad 56.000 firm transportowych i logistycznych z 46 krajów.
Dzięki funkcjom, takim jak:
🔷TIMOCOM AI,
🔷 Planer Tras,
🔷 Tracking,
🔷 Monitoring Przesyłek LIVE,
🔷 Business Partner Check,
🔷 Messenger TIMOCOM
załadowcy i przewoźnicy mogą wystawiać i znajdować zlecenia szybko, wygodnie i efektywnie.
Może zainteresować Cię również:
Minimalizacja pustych przebiegów - wszystko, co musisz wiedzieć
4 kluczowe wskazówki, dzięki którym szybko i łatwo znajdziesz wolne ładunki na chłodnie
5 kroków do bezpiecznej współpracy z nowymi partnerami biznesowymi w TIMOCOM Marketplace
Jak efektywnie korzystać z TIMOCOM Marketplace? 5 najważniejszych porad
Źródło: Główny Urząd Statystyczny https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/transport-i-lacznosc/transport/transport-drogowy-w-polsce-w-latach-2022-i-2023,6,8.html

Patrycja Hamielec
Content Specialist