Prawo transportowe 16.05.2025
3

Puste przebiegi w transporcie drogowym – analiza na podstawie danych GUS

Najbardziej istotne informacje dotyczące pustych przebiegów w ostatnich latach na podstawie danych GUS.

Puste przebiegi wg GUS

Jazda „na pusto” to jeden z głównych problemów branży transportowej. Brak ładunku powrotnego to nieoptymalne wykorzystanie powierzchni w pojeździe ciężarowym, a tym samym zwiększenie kosztów transportowych. Jak wynika z danych statystycznych GUS, na przestrzeni lat 2022/2023 sytuacja nieco poprawiła się, zwłaszcza na rynku krajowym.

Sprawdź artykuł podsumowujący najważniejsze dane z raportu GUS dotyczące pustych przebiegów.

Transport „na pusto” według danych GUS

Na podstawie danych przedstawionych w tabelach 10 (część 1 i 2) raportu Głównego Urzędu Statystycznego, dotyczących przebiegów pojazdów ciężarowych według kierunków transportu w latach 2022–2023, można zaobserwować następujące zmiany w zakresie transportu na pusto (przebiegi pojazdów bez ładunku):

🌍Ogółem (Total – transport ładowny i pusty razem)

2022: 7273 mln wozokilometrów

2023: 7043 mln wozokilometrów
Spadek o 230 mln wozokilometrów (ok. –3,2%)

🔵Transport krajowy (National transport)

2022: 5003 mln wozokilometrów

2023: 4783 mln wozokilometrów
Spadek o 220 mln wozokilometrów (ok. –4,4%)

🔵Transport międzynarodowy (International transport)

2022: 2270 mln wozokilometrów

2023: 2260 mln wozokilometrów
Minimalny spadek o 10 mln wozokilometrów (ok. –0,4%)

W tym podkategorie:

🔹Eksport:

2022: 219 mln

2023: 216 mln → spadek o 3 mln (–1,4%)

🔹Import:

2022: 798 mln

2023: 798 mln → bez zmian

🔹Przewozy między obcymi krajami (cross-trade):

2022: 1454 mln

2023: 1246 mln → spadek o 208 mln (–14,3%)

🔵Transport zarobkowy (Of which hire or reward transport)

🔹Ogółem:

2022: 5281 mln

2023: 5186 mln → spadek o 95 mln (–1,8%)

🔹Na terytorium Polski:

2022: 2172 mln

2023: 1986 mln → spadek o 186 mln (–8,6%)

🔹Międzynarodowy:

2022: 2027 mln

2023: 2000 mln → spadek o 27 mln (–1,3%)

Transport na pusto w latach 2022-2023 - tabelka

Transport na pusto w latach 2022 i 2023
Wnioski – gdzie było najmniej „pustych kilometrów”?

Dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że w 2023 roku przebiegi pojazdów ciężarowych realizujących transport bez ładunku (tzw. „na pusto”) uległy zauważalnemu zmniejszeniu względem roku 2022. Ogółem liczba przejechanych wozokilometrów spadła z 7273 mln do 7043 mln, co oznacza poprawę efektywności o 3,2%.

Największy spadek odnotowano w transporcie krajowym – aż o 220 mln wozokilometrów (–4,4%). Równie znaczący spadek dotyczył przewozów między obcymi krajami (cross-trade), które zmniejszyły się o 14,3%. Pozostałe kategorie, w tym transport eksportowy i zarobkowy, również wykazały lekkie zmniejszenie pustych przebiegów, z wyjątkiem importu, gdzie poziom pustych kilometrów pozostał bez zmian.

Prognozy – tendencje i narzędzia do wyszukiwania ładunków powrotnych

Tendencja ta może świadczyć o coraz lepszym planowaniu tras, lepszym wykorzystaniu przestrzeni ładunkowej i rosnącym znaczeniu cyfrowych narzędzi optymalizacyjnych w logistyce. W branży dostępnych jest wiele rozwiązań umożliwiających znajdowanie wolnych ładunków. Najpopularniejszym i najbardziej wiarygodnym miejscem są giełdy transportowe, na których użytkownicy są zweryfikowani, a dodatkowe funkcje usprawniają wyszukiwanie ofert i wymianę informacji.

Giełda Transportowa TIMOCOM to jedna z wiodących giełd frachtów i powierzchni ładunkowych w Europie, z której korzysta ponad 56.000 firm transportowych i logistycznych z 46 krajów.

Dzięki funkcjom, takim jak:

🔷TIMOCOM AI,

🔷 Planer Tras,

🔷 Tracking,

🔷 Monitoring Przesyłek LIVE,

🔷 Business Partner Check,

🔷 Messenger TIMOCOM

załadowcy i przewoźnicy mogą wystawiać i znajdować zlecenia szybko, wygodnie i efektywnie.


 

Może zainteresować Cię również:

Minimalizacja pustych przebiegów - wszystko, co musisz wiedzieć

4 kluczowe wskazówki, dzięki którym szybko i łatwo znajdziesz wolne ładunki na chłodnie 

5 kroków do bezpiecznej współpracy z nowymi partnerami biznesowymi w TIMOCOM Marketplace

Jak efektywnie korzystać z TIMOCOM Marketplace? 5 najważniejszych porad

 

Źródło: Główny Urząd Statystyczny https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/transport-i-lacznosc/transport/transport-drogowy-w-polsce-w-latach-2022-i-2023,6,8.html

Patrycja Hamielec

Patrycja Hamielec

Content Specialist

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry