Opłaty drogowe – Norwegia
Sprawdź, ile wynoszą stawki opłat drogowych w Norwegii
Ile wynoszą opłaty drogowe w Norwegii? To zależy od regionu, typu pojazdu i jego napędu, występujących na odcinkach mostów i tuneli, a nawet natężenia ruchu. Norweski system poboru opłat podzielony jest na pięć rejonów, gdzie płatności rozliczane są przez indywidualnych operatorów. Sprawdź, ile kosztuje transport do Norwegii pod względem zróżnicowanych stawek opłat drogowych.
Co składa się na opłaty drogowe w Norwegii?
W Norwegii system opłat drogowych został zaprojektowany tak, żeby premiować pojazdy przyjazne środowisku i zachęcać do korzystania z bardziej ekologicznych rozwiązań. Stawki różnią się w zależności od rodzaju napędu – inaczej naliczane są dla aut spalinowych, inaczej dla hybryd czy pojazdów elektrycznych.
Duże znaczenie ma także DMC, na podstawie której wyróżnia się dwie grupy:
🔹kategoria 1 – pojazdy osobowe do 3,5 tony oraz część kamperów i autokarów zarejestrowanych jako M1),
🔹kategoria 2 – pojazdy cięższe powyżej 3,5 tony, z wyjątkiem niektórych aut M1 posiadających umowę i znacznik AutoPASS.
W ramach obu kategorii stosuje się dodatkowy podział ze względu na emisję – maksymalnie do czterech poziomów, obejmujących m.in. pojazdy bezemisyjne, hybrydowe typu plug-in, spełniające normę Euro VI oraz starsze konstrukcje.
Ile wynoszą opłaty drogowe w Norwegii?
Jak wspominaliśmy, system poboru opłat drogowych w Norwegii jest podzielony na pięć regionów: Fjellinjen, Ferde, Vegamot, Vegfinans i Bompengeselskap Nord. Działają one pod kontrolą i nadzorem Norweskiego Zarządu Dróg Publicznych (Statens Vegvesen). W każdym z nich funkcjonuje niezależny operator poboru opłat.
Fjellinjen:
Pora dnia | Euro 5 i starsze | Euro 6 | Zero emisji |
Poza godzinami szczytu | 113 koron | 62 korony | 0 koron |
W godzinach szczytu | 150 koron | 91 koron | 0 koron |
Ferde:
W rejonie Ferde obowiązuje pełna stawka i stawka „z umową” (AutoPASS) osobno, także dla pojazdów zero-emisyjnych.
Pora dnia | Euro 5 i starsze | Zero emisji | Gaz |
Poza godzinami szczytu | 24,00 (benz./hyb), 28,80 (diesel) | 10,40
| 0 koron |
W godzinach szczytu | 49,60 (benz./hyb), 54,40 (diesel) | 10,40
| 0 koron |
Vegamot:
Pora dnia | Euro 5 i starsze | Euro 6 | Zero emisji |
Poza godzinami szczytu | 45,00 (TG1 fullpris) | 91,00 (TG2 fullpris) | 25,20 (EV, TG1 med avtale) |
W godzinach szczytu | 30–45 (TG1, zależnie od projektu) | 65–91 (TG2, zależnie od projektu) | 0–redukcja (EV) |
Vegfinan:
Pora dnia | Euro 5 i starsze | Euro 6 | Zero emisji |
Poza godzinami szczytu | 34,00 (TG1, CPI 2025) | 64–68 (TG2) | zniżki wg projektu |
W godzinach szczytu | brak jednolitego rozbicia | brak jednolitego rozbicia | brak jednolitego rozbicia |
Bompengeselskap Nord:
Pora dnia | Euro 5 i starsze | Euro 6 | Zero emisji |
Poza godzinami szczytu | 22,00 (TG1 fullpris) | TG2 różne (pełne stawki projektowe) | 12,32 (EV z avtale) |
W godzinach szczytu | brak rozróżnienia (stawki jednolite) | brak rozróżnienia | brak rozróżnienia |
Ważne ❗W Norwegii nie pobiera się opłaty drogowej od pojazdów napędzanych wodorem i zasilanych gazem.
Jak dokonać opłaty drogowej w Norwegii?
System opłat drogowych w Norwegii oparty jest na całkowitej cyfryzacji. Nie ma potrzeby zakupu fizycznej winiety lub biletu do umieszczenia w pojeździe.
Jak zapłacić za drogę w Norwegii? Istnieją dwa sposoby:
- Poprzez rejestrację umowy użytkownika z dostawcą poboru opłat.
Po rejestracji użytkownik otrzymuje pocztą chip Autopass, czyli specjalny znacznik opłaty drogowej, który musi umieścić na wewnętrznej stronie szyby swojego pojazdu. Znacznik można również nabyć stacjonarnie zaraz po przekroczeniu w punkcie poboru lub też na promie transgranicznym, podpisując umowę ze SkyttelPASS (https://skyttelpass.no/en/).
- Poprzez rejestrację w systemie Epadd24.
Rejestrując się w Epadd24 (https://www.epass24.com/pl/) kierowca nie musi posiadać znacznika, ponieważ opłaty drogowe naliczane są automatycznie, a następnie przekazywane w formie faktury.
Kto może zapłacić więcej, a kto mniej? Ulgi w opłatach drogowych
W wielu miastach, takich jak Oslo, Bergen czy Kristiansand, od 2022 roku obowiązują stawki dla ciężkich pojazdów uzależnione bezpośrednio od ich wpływu na środowisko, a w godzinach szczytu obowiązują wyższe taryfy. Co istotne, zagraniczne samochody, dla których nie zostanie zgłoszona klasa emisji ani rodzaj paliwa, automatycznie podlegają najwyższym stawkom – rejestrację danych należy przeprowadzić u operatora systemu lub na stronie AutoPASS.
Na zniżki mogą liczyć kierowcy posiadający umowę i urządzenie pokładowe – standardowo jest to 20% w przypadku pojazdów o DMC poniżej 3,5 tony, a w przypadku aut bezemisyjnych rabaty wynoszą od 30% do nawet 100%, w zależności od konkretnej trasy i operatora.
Jak zaplanować transport do Norwegii z uwzględnieniem opłat drogowych?
Obliczenie kosztów transportowych w Norwegii z perspektywy opłat drogowych to nie lada wyzwanie. Może w tym pomóc Planer Tras w TIMOCOM Marketplace – narzędzie, które pozwala na planowanie i obliczanie kosztów trasy z uwzględnieniem opłat drogowych, zakazów jazdy i innych ograniczeń.
Może zainteresować Cię także:
Opłaty drogowe od 1 stycznia 2025 roku w Europie
Źródła:
https://www.autopass.no/en/user/compulsory-tag/
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-10-10-1276
https://www.fjellinjen.no/language/pl/podmioty-pobieraj%C4%85ce-op%C5%82aty-drogowe-w-norwegii

Patrycja Hamielec
Content Specialist