Prawo transportowe 11.08.2025
5

Opłaty drogowe – Dania

Opłaty drogowe Dania - stawki i najważniejsze informacje

Flaga Danii

Firmy transportowe realizujące przewozy do Danii muszą dostosować się do kilku ważnych zmian obowiązujących w tym kraju. Najważniejszą z nich jest nowy system opłat drogowych, którego stawki zależne są m.in. od stref niskiej emisji CO2. Kolejną ważną zmianą jest wzrost wysokości kar za brak opłat drogowych. Sprawdź, ile wynoszą stawki drogowe w Danii, gdzie opłacić przejazd, a także co jeszcze planuje wdrożyć duński rząd w najbliższym czasie.

Nowy system opłat drogowych – na czym polega?

Eurowinieta w Danii przestała obowiązywać 1 stycznia 2025 roku. Zastąpił ją system opłat drogowych oparty na przejechanych kilometrach i ilości wyemitowanych w tym czasie spalin. Nowe stawki opłat dotyczą pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 12 ton i obejmują główną część sieci dróg państwowych i gminnych o łącznej długości 10 900 km. Opłaty drogowe w Danii zależne są od rodzaju ciężarówki, ale i regionu, w którym się poruszają. Przewoźnicy zapłacą więcej w duńskich strefach niskiej emisji, czyli w Kopenhadze, Frederiksbergu, Odense, Aarhus i Aalborgu.

Stawki drogowe w Danii w strefie niskiej emisji CO2

Opłaty drogowe dla pojazdów ciężarowych o DMC od 12 ton do 17 999 kg

Klasa emisji CO2Opłata poza strefą niskiej emisji (za km)Dodatkowa opłata w strefie niskiej emisji (za km)
Klasa 10,86 DKK0,43 DKK
Klasa 20,79 DKK0,40 DKK
Klasa 30,69 DKK0,35 DKK
Klasa 40,46 DKK0,23 DKK
Klasa 50,13 DKK0,07 DKK

 

Opłaty drogowe dla pojazdów ciężarowych o DMC od 18 ton do 32 ton

Klasa emisji CO2Opłata poza strefą niskiej emisji (za km)Dodatkowa opłata w strefie niskiej emisji (za km)
Klasa 11,00 DKK0,50 DKK
Klasa 20,92 DKK0,46 DKK
Klasa 30,82 DKK0,41 DKK
Klasa 40,53 DKK0,27 DKK
Klasa 50,13 DKK0,007 DKK

 

Opłaty drogowe dla pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 32 ton

Klasa emisji CO2Opłata poza strefą niskiej emisji (za km)Dodatkowa opłata w strefie niskiej emisji (za km)
Klasa 11,10 DKK0,55 DKK
Klasa 21,01 DKK0,51 DKK
Klasa 30,91 DKK0,46 DKK
Klasa 40,58 DKK0,29 DKK
Klasa 50,13 DKK0,007 DKK

Stawki drogowe w Danii poza strefą niskiej emisji CO2

Opłaty drogowe dla pojazdów ciężarowych o DMC od 12 ton do 17 999 kg

Klasa emisji CO2Infrastruktura (za km)CO2 (za km)Zanieczyszczenie powietrza i hałas (za km)
Klasa 10,44 DKK0,37 DKK0,05 DKK
Klasa 20,38 DKK0,36 DKK0,05 DKK
Klasa 30,31 DKK0,33 DKK0,05 DKK
Klasa 40,22 DKK0,19 DKK0,05 DKK
Klasa 50,11 DKK0,00 DKK0,02 DKK

 

Opłaty drogowe dla pojazdów ciężarowych o DMC od 18 ton do 32 ton

Klasa emisji CO2Infrastruktura (za km)CO2 (za km)Zanieczyszczenie powietrza i hałas (za km)
Klasa 10,44 DKK0,50 DKK0,06 DKK
Klasa 20,38 DKK0,48 DKK0,06 DKK
Klasa 30,31 DKK0,45 DKK0,06 DKK
Klasa 40,22 DKK0,25 DKK0,06 DKK
Klasa 50,11 DKK0,00 DKK0,02 DKK

 

Opłaty drogowe dla pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 32 ton

Klasa emisji CO2Infrastruktura (za km)CO2 (za km)Zanieczyszczenie powietrza i hałas (za km)
Klasa 10,44 DKK0,60 DKK0,06 DKK
Klasa 20,38 DKK0,57 DKK0,06 DKK
Klasa 30,31 DKK0,54 DKK0,06 DKK
Klasa 40,22 DKK0,30 DKK0,06 DKK
Klasa 50,11 DKK0,00 DKK0,02 DKK

 

Jak uregulować opłatę drogową w Danii?

Opłatę drogową w Danii można uiścić za pośrednictwem urządzenia wyposażonego w sygnał GNSS, poprzez aplikację lub zakup biletu cyfrowego na stronie KmToll https://kmt.vejafgifter.dk/en/buytoll/vehicle-search.

Ile kosztuje mandat za brak opłaty drogowej w Danii?

Od 1 lipca 2025 roku w Danii w życie weszła nowelizacja ustawy, na mocy której kara za brak opłaty drogowej wzrosła do 9 000 DKK. Zagraniczne ciężarówki mogą otrzymać odmowę przejazdu przez stałe połączenie Storebælt, jeśli ciężarówka jest powiązana z wyrokiem skazującym za naruszenie przepisów dotyczących opłat drogowych i niezapłaconą grzywną związaną z KmToll. Dotyczy to wyłącznie sytuacji, w których zarówno dłużnik, jak i ciężarówka mają siedzibę za granicą. Ciężarówki mogą zawrócić lub uiścić niezapłaconą grzywnę związaną z KmToll, a następnie kontynuować przejazd przez stałe połączenie Storebælt. Zasady dotyczące odmowy przejazdu nie mają zastosowania do zagranicznych dłużników z siedzibą w Finlandii, Islandii, Norwegii lub Szwecji.

Opłaty drogowe Dania – planowane zmiany

Wprowadzenie wyższych opłat drogowych dla busów powyżej 3,5 tony, których podstawą jest ilość wyemitowanych spalin, planowane jest w Danii od 1 stycznia 2027 roku. Duński rząd zapowiedział również zwiększenie zasięgu dróg objętych opłatą drogową do 750 000 km od 1 stycznia 2028 roku.

Chcesz zaplanować trasę do Danii? Skorzystaj z Planera Tras w TIMOCOM Marketplace, gdzie sprawdzisz stawki opłat drogowych, odcinki objęte zakazami jazdy i obliczysz koszty transportowe.

 

Może zainteresować Cię także:

Opłaty drogowe od 1 stycznia 2025 roku – gdzie i od kiedy będzie obowiązywać wyższe myto w krajach UE

Zakazy jazdy ciężarówek – Europa 2025

Koszty transportu: jak obniżyć wydatki poprzez optymalizację trasy?

 

Źródła: https://vejafgifter.dk/en/what-comprises-the-toll/, https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/1489

Patrycja Hamielec

Patrycja Hamielec

Content Specialist

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry