Najważniejsze zmiany w transporcie drogowym w 2025 roku
Sprawdź nowe obowiązki przewoźników od 1 stycznia 2025 roku
Wyższe opłaty drogowe, zmiana w wynagrodzeniach pracowników, ograniczenia w ruchu ciężarowym i nowe obowiązki przewoźników zajmujących się importem do Wielkiej Brytanii to tylko niektóre najważniejsze zmiany w transporcie, które czekają nas w 2025 roku.
Sprawdź kalendarium, w którym wymieniamy najbardziej istotne zmiany w transporcie krajowym i międzynarodowym na rok 2025:
Zmiany w transporcie – styczeń 2025 r.:
- Kalendarz dozowania ruchu w Austrii,
- Wzrost opłat drogowych w Danii,
- Zmiana sposobu obliczania opłat drogowych w Holandii, Luksemburgu i Szwecji,
- Nowe fotoradary oparte o AI we Francji,
- Wyższa płaca minimalna w Polsce,
- Kary za niezgłoszenie międzynarodowych przesyłek w Rumunii,
- Obowiązek zgłaszania Przywozowej Deklaracji Skróconej w Wielkiej Brytanii,
- Wdrożenie dyrektywy CSRD we wszystkich dużych przedsiębiorstwach,
- Obowiązkowa rejestracja pojazdów w SENT,
Zmiany w transporcie – luty 2025 r.
- Szkolenie kierowców z obsługi AI,
- Nowy taryfikator kar i kategoryzacja naruszeń w firmach,
Zmiany w transporcie – kwiecień 2025 r.
- Obowiązkowa ETA przy wjeździe do Wielkiej Brytanii,
Zmiany w transporcie – wrzesień 2025 r.
- V etap Pakietu Mobilności,
Inne zmiany w transporcie i prognozy na 2025 r.
- Zniesienie obowiązku zjazdu do bazy po 8 tygodniach,
- Podsumowanie i prognozy – 2025 rok w transporcie drogowym.
Zmiany w transporcie – styczeń 2025
W pierwszym miesiącu roku czeka nas najwięcej zmian. Dotyczyć one będą głównie kwestii prawnych, jak wprowadzenie ograniczeń w ruchu ciężarowym w Austrii, zmiany sposobu naliczania opłat drogowych w Danii, Holandii, Luksemburgu i Szwecji, wdrożenie dyrektywy unijnej CRSD, jak również formalności związanych z importem do Wielkiej Brytanii. Oprócz tego w życie wejdą zmiany podnoszące bezpieczeństwo w ruchu drogowym, jak bardziej zaawansowane fotoradary we Francji, obowiązkowa rejestracja w SENT dla przewoźników z krajów trzecich oraz zaostrzony system kar w Rumunii.
Austria – kalendarz dozowania ruchu ciężarowego w Tyrolu od 1 stycznia 2025 r.
W związku z wysokim natężeniem ruchu, władze Tyrolu zapowiedziały wprowadzenie kalendarza dozowania ruchu ciężarowego. Harmonogram zacznie obowiązywać już od 1 stycznia 2025 roku i dotyczyć będzie przejścia granicznego pomiędzy Austrią a Niemcami (Kufstein/Kiefersfelden). W I kwartale 2025 roku ograniczenie ruchu ciężarówek będzie odbywać się przez 7 dni.
Kalendarz dozowania ruchu ciężarowego w Tyrolu – I kwartał 2025 r.
Jak podaje Transport Manager, przez punkt kontrolny na autostradzie A12 przy Kufstein Nord, gdzie policja będzie dozowała ruch w kierunku Innsbrucku, będzie mogło przejechać maksymalnie 300 ciężarówek na godzinę.
Jeśli chodzi o ograniczenia w ruchu ciężarowym w II kwartale 2025 roku w Tyrolu, informacje zostaną podane w późniejszym terminie. Warto pamiętać, że w 2024 roku tyrolski rząd zaplanował aż 40 dni, w których ruch na przejściu granicznym Kufstein/Kiefersfelden był dozowany. O tym, jak to będzie wyglądało w kolejnych miesiącach 2025 roku, będziemy informować na bieżąco.
Dania – zmiana w naliczaniu opłat drogowych od 1 stycznia 2025 r.
W Danii od 1 stycznia 2025 roku przestanie obowiązywać eurowinieta. Stawka opłat będzie naliczana m.in. w zależności od emisji dwutlenku węgla pojazdu oraz przejechanych kilometrów. Opłata dotyczyć będzie pojazdów o DMC powyżej 12 ton i obejmie ok. 75% dróg w Danii – łącznie to ok. 10 900 km dróg państwowych i gminnych. Warto pamiętać, że jazda po wyznaczonych strefach Danii, jak Kopenhaga czy Aarhus, będzie wiązała się z dodatkowymi opłatami.
Holandia, Luksemburg, Szwecja – nowy sposób obliczania myta od 1 stycznia 2025 r.
Na mocy unijnej dyrektywy o eurowiniecie w Holandii, Luksemburgu i Szwecji od 1 stycznia 2025 roku zmieni się sposób wyceniania opłat drogowych. Podstawą obliczania myta będą klasy emisji CO2. Podobną zmianę w 2024 roku wprowadziły Niemcy, Czechy, Węgry i Austria, co poskutkowało wyższymi opłatami od 7,5 do 84 procent.
Więcej na temat opłat drogowych w 2025 roku przeczytasz w naszym artykule.
Francja – nowe fotoradary z AI od 2024 roku
Od 2025 roku we Francji ma pojawić się nowa generacja fotoradarów. Urządzenia działające w oparciu o sztuczną inteligencję będą mierzyć nie tylko prędkość, ale i m.in. jazdę bez zapiętych pasów, niezachowanie odpowiedniej odległości pomiędzy pojazdami oraz prowadzenie pojazdu z telefonem w ręku. Kary za wykroczenia, podobnie jak w przypadku przekroczenia prędkości, również będą naliczane automatycznie.
Polska – wyższa płaca minimalna od 1 stycznia 2025 r.
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 roku, od 1 stycznia 2025 roku nastąpi wzrost płacy minimalnej w Polsce. Najniższa krajowa 2025 wyniesie 4 666 zł brutto (wcześniej 4300 zł brutto), minimalna stawka godzinowa zaś 30,50 zł brutto (poprzednio 28,10 zł brutto). W przypadku umowy – zlecenie wynagrodzenie za pracę w wymiarze 168 godzin w miesiącu to ok. 22,03 zł netto płacy godzinowej.
Z perspektywy pracodawcy koszt zatrudnienia wzrośnie nie o 366 zł, ale o ponad 440 zł w porównaniu do obecnych warunków. Adekwatnie do wzrostu płacy minimalnej podniesiona zostanie również składka zdrowotna – do 362,37 zł. Sumując, pracodawca zatrudniający pracownika na umowę o pracę z najniższym wynagrodzeniem, w 2025 roku będzie musiał zapłacić mu 5 621,59 zł.
Rumunia – kary za niezgłoszenie międzynarodowych przesyłek towarów od 1 stycznia 2025 r.
Od początku 2024 roku przewoźników międzynarodowych transportujących towary do i przez teren Rumunii, zarówno z UE, jak i z krajów trzecich, obowiązuje zgłaszanie przewozu ładunków w systemie RO e-Transport. Dotyczy to transportu:
- ładunków o masie powyżej 2,5 tony,
- lub towarów o masie ładunku brutto powyżej 500 kg,
- lub o wartości towaru powyżej 10 000 lei rumuńskich (ok. 8 600 zł, ok. 2 000 euro).
Po zgłoszeniu w systemie RO e-Transport przewoźnik otrzymuje wygenerowany przez kod UIT dla przewożonych towarów, który musi przekazać kierowcy, dostawcy i innym zaangażowanym w transport podmiotom, zanim ciężarówka wjedzie na teren Rumunii.
Początkowo kary za nieprzestrzeganie przepisów związanych ze zgłaszaniem w systemie RO e-Transport wobec przedsiębiorców o statusie upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) miały obowiązywać dopiero od 1 lipca 2025 roku. Termin ten został przesunięty na 1 stycznia 2025 roku. Wysokość grzywny za niespełnienie obowiązku wyniosą od 20 000 do 100 000 RON, czyli od ok. 17 245 zł do ok. 86 230 zł (zgodnie z kursem walut na grudzień 2024). To nie wszystko – dodatkową sankcją jest konfiskata wartości towaru w przypadku, kiedy kontrola odbędzie się po wykonaniu przewozu oraz po zaksięgowaniu w dokumentach lub dziennikach za dany okres.
Wielka Brytania – obowiązek zgłoszenia Przywozowej Deklaracji Skróconej od 31 stycznia 2025 r.
W ramach Border Target Operating Model (TOM) od 31 stycznia 2025 roku wszyscy importerzy towarów do Wielkiej Brytanii będą zobowiązani do zgłoszenia Przywozowej Deklaracji Skróconej (S&S GB).
Bez prawidłowo zgłoszonego towaru nie będzie możliwy nie tylko transport drogowy, ale i morski oraz kolejowy. Jak czytamy w oficjalnym dokumencie rządu brytyjskiego, obowiązek złożenia deklaracji jest elementem strategii granicznej na rok 2025, aby jeszcze skuteczniej podnosić bezpieczeństwo przewożonych towarów.
Wdrożenie dyrektywy CSRD we wszystkich dużych firmach – styczeń 2025 r.
Od stycznia 2025 roku wszystkie największe spółki publiczne będą zobowiązane do publikacji pierwszych raportów niefinansowych, zgodnych z unijną dyrektywą CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Raporty powinny zawierać dane dotyczące ESG, czyli:
- wpływu ich działalności na środowisko naturalne,
- informacje związane z odpowiedzialnością społeczną (S),
- informacje związane z ładem korporacyjnym, czyli zarządzaniem (G).
Wraz z rozpoczęciem 2025 roku dyrektywa CSRD zacznie obowiązywać większe firmy, ale do 2026 roku wymóg raportowania ma dotyczyć także małych i średnich przedsiębiorstw.
Obowiązkowa rejestracja pojazdów w systemie SENT – styczeń 2025 r.
Zapowiadane od dawna i przesuwane w czasie przepisy dotyczące obowiązkowej rejestracji pojazdów spoza Unii Europejskiej w systemie SENT wchodzą w życie od 1 stycznia 2025 roku. Część regulacji dotycząca towarów wrażliwych obowiązuje od 1 lipca 2024 roku – od Nowego Roku zostaną one rozszerzone na wszystkie towary. Za brak spełnienia wymogu rejestracji w SENT i przekazywania danych GPS pojazdu grozi od 10 000 zł kary, zaś za niestawienie się do kontroli – 20 000 zł.
Zmiany w transporcie – luty 2025
Istotne zmiany dla firm transportowych w lutym dotyczyć będą obowiązkowych szkoleń kierowców, którzy pracują z użyciem narzędzi opartych na AI. Wymóg podyktowany jest unijnym Aktem o Sztucznej Inteligencji i będzie obowiązywać wszystkie firmy zarejestrowane na terenie UE. To nie koniec unijnych przepisów – kolejną ważną zmianą w lutym 2025 będzie wprowadzenie kategoryzacji naruszeń, na podstawie którego obliczany będzie tzw. rating przedsiębiorstwa.
Akt o AI i obowiązkowe szkolenie kierowców – od 2 lutego 2025 r.
Pierwszy etap unijnego pakietu przepisów Aktu o AI (Aktu o Sztucznej Inteligencji) zacznie obowiązywać od 2 lutego 2025 r. we wszystkich krajach Unii Europejskiej. W związku z tym każdy pracownik posługujący się narzędziami opartymi na sztucznej inteligencji musi przejść odpowiednie szkolenie. Dotyczy to nie tylko przewoźników, spedytorów i kierowców, ale i kontrahentów, którym firma udostępnia swój system oparty o AI.
Nowy taryfikator kar od 14 lutego 2025 r.
Państwa członkowskie mają czas do 14 lutego 2025 roku na wdrożenie nowych przepisów unijnych w sprawie naruszeń w transporcie drogowym. W dyrektywie (UE) 2024/846, zmieniającej dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, oprócz nowych naruszeń znalazła się kategoryzacja firm, które się ich dopuściły. Klasyfikacja posłuży do obliczania punktacji w tzw. ratingu przedsiębiorstwa, na podstawie którego podany zostanie wskaźnik występowania naruszeń w danym przedsiębiorstwie. Wyniki ratingu będą sprawdzane podczas kontroli przez inspektorów wyznaczonych w każdym z państw członkowskich.
Tabela z listą naruszeń dostępna jest na stronie eur-lex.europa.eu.
Zmiany w transporcie – kwiecień 2025 r.
W kwietniu nowości transportowe czekają nie tylko firmy transportowe, ale i wszystkich podróżujących do Wielkiej Brytanii. Obowiązywać zacznie ETA, czyli elektroniczna autoryzacja podróży, której celem jest podniesienie bezpieczeństwa na Wyspach.
Elektroniczna autoryzacja podróży (ETA) przy wjeździe do Wielkiej Brytanii – 2 kwietnia 2025 r.
Do 5 marca 2025 roku będzie można składać wnioski o zezwolenie na wjazd do Zjednoczonego Królestwa. Takie zezwolenie w formie eWizy lub elektronicznej Autoryzacji podróży (ETA) będzie obowiązywać od 2 kwietnia 2025 roku. Jak czytamy na stronie gov.pl, ETA będzie wymagane m.in. od:
„(…) obywateli PL podróżujących do Wielkiej Brytanii turystycznie, w celu odwiedzin lub w celu tranzytu do innego państwa, nawet bez opuszczania strefy tranzytowej lotniska”.
Osoby posiadające wizę, pozwolenie na pobyt stały lub czasowy w Wielkiej Brytanii będą zwolnione z obowiązku rejestracji. Co ważne, ETA powiązana jest z konkretnym paszportem, a więc w przypadku jego utraty konieczna będzie ponowna rejestracja.
Zmiany w transporcie – wrzesień 2025
Najbardziej istotną zmianą dla przewoźników w drugiej połowie roku będzie rozpoczęcie V etapu Pakietu Mobilności. Dotyczy ona wymiany tachografów na smart tachografy II generacji w określonej grupie pojazdów.
Pakiet Mobilności i kontynuacja wymiany tachografów – wrzesień 2025 r.
W drugiej połowie roku nastąpi V etap wdrażania kolejnych przepisów wynikających z Pakietu Mobilności. Chodzi o wymianę tachografów smart I generacji na smart tachografy II generacji, która dotyczy ciężarówek zarejestrowanych pomiędzy 15 czerwca 2019 r. a 21 sierpnia 2023 r. Za brak tachografu II generacji grożą kary pieniężne w wysokości 10 000 zł dla firmy transportowej i 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem.
Więcej na temat tachografów II generacji przeczytasz w artykule: Tachograf inteligentny 2 generacji – od kiedy obowiązuje, ile kosztuje i kogo dotyczy?
Pakiet Mobilności i zniesienie obowiązku powrotów do bazy co 8 tygodni
Pozostając w temacie Pakietu Mobilności, decyzją Trybunału Sprawiedliwości i Unii Europejskiej w 2025 roku ma zostać zniesiony obowiązkowy powrót ciężarówek do bazy co 8 tygodni. Przepis od początku budził duże kontrowersje w branży ze względu na trudności w planowaniu trasy i optymalizacji transportu. Obowiązkowe powroty do siedziby przewoźnika nie tylko generowały dodatkowe koszty, ale również zwiększały ślad węglowy, co stało w sprzeczności z unijną ideą zmniejszania emisji spalin w transporcie. Według zapowiedzi wymóg powrotu do bazy zostanie zniesiony w 2025 roku, dokładna data natomiast nie została jeszcze oficjalnie podana.
Podsumowanie – jaki będzie 2025 rok w transporcie drogowym?
Według ostatniego raportu Barometru Transportowego TIMOCOM, w czwartym kwartale 2024 roku popyt na transport utrzyma się powyżej wartości z zeszłego roku. Stosunek ilości ofert frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych nie spadnie poniżej 70:30 do końca grudnia, a według analityków branżowych, na początku 2025 roku można spodziewać się niesłabnącego popytu na wolne moce przewozowe.
Jak pokazują wyżej wymienione planowane i ogłoszone zmiany, 2025 rok będzie wymagał od firm transportowych wdrożenia kilku istotnych przepisów unijnych, dostosowania się do nowych wytycznych wprowadzonych w określonych krajach, jak i jeszcze większych nakładów finansowych. Wyższe opłaty drogowe, zaostrzenie przepisów związanych z importem, nowe procedury i formalności unijne, kategoryzacja naruszeń w transporcie i wszechobecna już cyfryzacja to wszystko, co trzeba wziąć pod uwagę, żeby optymalnie zarządzać transportem.
Aby lepiej dostosować się do zmian, korzystaj z innowacyjnych rozwiązań cyfrowych dla transportu drogowego:
- znajduj frachty z pierwszej ręki na Giełdzie Transportowej TIMOCOM,
- oferuj ładunki jednym kliknięciem dzięki TIMOCOM AI,
- planuj i obliczaj trasę za pomocą usługi Trasa i Koszty,
- sprawdzaj płatne odcinki i omijaj zakazy jazdy dla ciężarówek,
- wybieraj sprawdzonych kontrahentów dzięki Business Partner Check.
Wypróbuj pełną wersję TIMOCOM Marketplace za darmo, nawet do 4 tygodni!
Ponieważ nie wszystkie rozporządzenia i przepisy zostały ogłoszone, kolejne zmiany w transporcie i prawie transportowym w 2025 roku będą aktualizowane na bieżąco.
Źródła: www.fgo.ro, eur-lex.europa.eu, gov.pl, gov.uk, Transport Manager, Transport-expert, Rozporządzenia Rady Ministrów, Rozporządzenia Parlamentu i Rady Europejskiej, legal-intermodal.pl
Patrycja Hamielec
Content Specialist