TIMOCOM 01.07.2023
4

Zakaz wyprzedzania ciężarówek i inne najważniejsze zmiany w transporcie od 1 lipca 2023 roku

Sprawdź, o czym powinieneś pamiętać, planując trasę w wakacje 2023 roku.

Najważniejsze zmiany w transporcie po 1 lipca 2023 roku

Wakacje to dla transportu wymagający czas, nie tylko pod względem ograniczeń w ruchu ciężarowym. W tym roku czeka nas wyjątkowo dużo zmian w przepisach drogowych oraz nowych obowiązków – związanych m.in. z Pakietem Mobilności.

Dowiedz się od kiedy i na jakich zasadach obowiązuje:

1. Zakaz wyprzedzania przez ciężarówki.

2. Zniesienie opłat na autostradach.

3. Wzrost płacy minimalnej i zmiana w rozliczaniu czasu pracy kierowców.

4. Podwyżka ubezpieczenia i wyższe kary za brak OC.

5. Wakacyjny zakaz jazdy dla ciężarówek.

6. Ograniczony transport do Białorusi.

7.  Nowe tachografy od 21 sierpnia 2023 roku.

Zakaz wyprzedzania przez ciężarówki

Jedną z najważniejszych zmian w wakacje 2023 roku jest nowelizacja ustawy o autostradach płatnych, o Krajowym Funduszu Drogowym i kilku innych ustaw. Na jej podstawie od 1 lipca 2023 roku obowiązuje całkowity zakaz wyprzedzania przez ciężarówki na autostradach i drogach szybkiego ruchu o trzech lub więcej pasach w tym samym kierunku. Celem zaostrzenia przepisów jest podniesienie bezpieczeństwa i poprawa płynności ruchu na największych drogach krajowych, jak również odciążenie pozostałych dróg publicznych które często wybierane są przez kierowców w celu ominięcia niebezpiecznych autostrad.

Zniesienie opłat na autostradach

Wynikiem powyższej nowelizacji jest również rezygnacja z poboru opłat na odcinkach zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Dotyczy ona pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony oraz motocykli. Chociaż transport ciężki wyłączony jest z tego przywileju i ciężarówki poruszające się po autostradach i drogach szybkiego ruchu będą objęte opłatami drogowymi, zmiany będą odczuwane również przez kierowców pojazdów ciężkich. Na dotychczas płatnych, a od lipca darmowych autostradach pojawi się więcej samochodów osobowych i motocykli, co zwiększy natężenie ruchu. Może to spowodować opóźnienia w transporcie, a zakaz wyprzedzania przez ciężarówki może je dodatkowo wzmocnić.

Wzrost płacy minimalnej i zmiana w rozliczaniu czasu pracy kierowców

Od 1 lipca 2023 roku wzrasta płaca minimalna. Wynosić będzie 3 600 zł, czyli o 110 zł więcej niż dotychczas – od 1 stycznia 2023 roku najniższa krajowa wynosiła 3 490 zł. Więcej  dostaną również kierowcy zawodowi. Wiąże się to ze zmianami w rozliczaniu czasu pracy kierowcy, obliczaniu wysokości diety oraz płacy zagranicznej. Warto pamiętać, że oprócz stawki płacy minimalnej dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, zmieniają się również warunki zatrudnienia na podstawie innych umów. Od 1 lipca 2023 roku stawka godzinowa to 23,50 zł, czyli o 0,70 zł więcej.

Podwyżka ubezpieczenia i wyższe kary za brak OC

W lipcu czeka nas również druga w tym roku podwyżka ubezpieczenia OC. Jej wysokość zależna jest od płacy minimalnej, rodzaju pojazdu oraz przerwy w posiadaniu ubezpieczenia. Kara za brak OC wynosi obecnie 20% pełnej opłaty w przypadku min. 3-dniowej zwłoki – jeśli przerwa przedłuża się od 4 do 14 dni, grzywna wynosi już 50%. Po przekroczeniu dwóch tygodni (14 dni) od wygaśnięcia terminu ważności OC, zapłacić należy 100% kary.

Wakacyjne zakazy jazdy dla ciężarówek

Warto pamiętać o zakazach ruchu, które w wielu krajach zaczynają obowiązywać od lipca do końca sierpnia. W większości państw europejskich obejmą one nie tylko niedziele i święta, ale również piątki i soboty. Przykładem jest Austria, gdzie od 1 lipca do 26 sierpnia 2023 roku obowiązują dodatkowe zakazy jazdy dla ciężarówek w każdą sobotę w godzinach od 7:00 do 15:00. Dotyczą one pojazdów ciężarowych poruszających się autostradami A12 (Inntal Autobahn) oraz A13 (Brenner Autobahn) do Włoch i Niemiec. Zakaz obejmuje również kraje, przez które przejeżdżają, kierując się do Włoch i Niemiec.

Ograniczony transport do Białorusi

W związku z ogłoszeniem nowych przepisów przez Państwowy Komitet Celny Białorusi, od 2 lipca 2023 roku wszystkie przyczepy i naczepy zarejestrowane w Polsce muszą opuścić teren białoruski. Od 3 lipca zaś obowiązywać będzie rozszerzony zakaz, który obejmie również samochody ciężarowe i ciągniki. Polski resort infrastruktury zaleca przewoźnikom ostrożność do czasu wyjaśnienia i doprecyzowania nowych przepisów.

Nowe tachografy od 21 sierpnia 2023 roku

To nie koniec wakacyjnych zmian w transporcie. Jedna z najważniejszych dla firm transportowych wykonujących przewozy międzynarodowe dotyczy nowych tachografów. Każda ciężarówka zarejestrowana po 21 sierpnia 2023 roku będzie musiała być wyposażona w inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2). Urządzenie, dzięki zaawansowanym funkcjom, pozwoli na m.in. automatyczną rejestrację przekroczenia granicy, załadunku, rozładunku oraz pozycji i typu przewozu w pamięci, co ma ułatwić pracę kierowcy, zmniejszyć ryzyko błędu i podnieść bezpieczeństwo w transporcie. OSNMA, dzięki której możliwe ma być uwierzytelnianie sygnału GNSS, nadal jest w opracowaniu, jednak Komisja Europejska zezwoliła na montaż tachografów bez tej usługi. „Przejściowe tachografy” zostaną o nią zaktualizowane, kiedy Europejska Agencja Kosmiczna ogłosi zakończenie pracy nad usługą.

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry