24.11.2022

Jak wybrać specjalizację firmy transportowo-logistycznej?

Własny magazyn i stałe kierunki dostaw jako strategia biznesowa IMEX Logistics

IMEX logistics_web (900 × 600 px)

Branża transportowa znajduje się dziś w niełatwym położeniu. Oprócz sytuacji ekonomicznej i geopolitycznej przedsiębiorcy z sektora TSL muszą też sprostać brakom kadrowym, zmieniającym się wymogom prawnym, a także dobrze znanym codziennym wyzwaniom, takim jak terminowość dostaw i utrzymanie jakości usług. Tym bardziej na znaczeniu zyskuje obranie właściwej strategii rozwoju firmy, której nieodłącznym fundamentem jest dobrze dobrana specjalizacja.

"Firma powinna mieć określoną tożsamość i specjalizować się w wybranych kierunkach. Nie da się zagwarantować najlepszej jakości, robiąc wszystko i mówiąc, że jeździ się wszędzie". – Łukasz Grajcar, IMEX Logistics sp. z o.o.


Skąd wziąć pomysł na rodzaj działalności transportowej?

- Wyznajemy zasadę, że firma powinna mieć określoną tożsamość i specjalizować się w wybranych kierunkach. Nie da się zagwarantować najlepszej jakości, robiąc wszystko i mówiąc, że jeździ się wszędzie – mówi Łukasz Grajcar, Prezes IMEX Logistics sp. z o.o. (TIMOCOM ID 225816).

Jego firma działa od 12 lat jako dostawca ładunków częściowych i drobnicowych z całej Europy kontynentalnej do krajów skandynawskich. Rocznie realizuje około 45.000 zleceń, obejmujących transport dla sektora automotive, przemysłu maszynowego, drzewnego i papierniczego, a także branży wystawienniczej. Wybór takiej specjalności nie był przypadkowy – wynika z wcześniejszych, długoletnich doświadczeń założycieli IMEX Logistics.

- Rozpoczynaliśmy pracę w logistyce 20 lat temu, zdobywając pierwsze szlify w duńskich firmach spedycyjnych. Rynki skandynawskie są więc naturalną kontynuacją tej ścieżki, a zdobyta o nich wiedza dzisiaj procentuje. – zdradza Łukasz Grajcar – Szczególnie w obecnej, niespokojnej sytuacji w transporcie doświadczenie pomaga nam skutecznie analizować rynki pod kątem najróżniejszych scenariuszy i z powodzeniem odpowiadać na potrzeby naszych klientów.

Jak zarządzać międzynarodowymi dostawami ładunków drobnicowych i częściowych?

Jedną z tych potrzeb niewątpliwie jest składowanie towaru. IMEX Logistics dysponuje własnym magazynem o powierzchni ponad 5000 m², zlokalizowanym 40 km od Poznania. Znajduje się w nim także miejsce uznane agencji celnej, co pozwala na dokonywanie odpraw celnych bezpośrednio w magazynie. Takie rozwiązanie przydaje się choćby w przypadku importów z Norwegii. Łukasz Grajcar przyznaje, że ze względu na specjalizację firmy w przewozach drobnicowych i LTL, posiadanie swojego magazynu stało się koniecznością, aby przeprowadzać dystrybucję w sposób skuteczny i uporządkowany.

- Niewątpliwą zaletą posiadania własnego magazynu jest elastyczność wobec potrzeb naszych klientów. – podkreśla prezes firmy - Możemy swobodnie manewrować terminami dostaw bez obaw blokowania naczep, jeśli się okaże, że na przykład odbiorca oczekuje dostawy dopiero po kilku dniach.

Jak efektywnie gospodarować powierzchnią magazynową?

Magazyn – podobnie jak ciężarówka – by na siebie zarabiać, nie może stać pusty. Dlatego tymczasowo niewykorzystywaną powierzchnię magazynową IMEX Logistics oferuje na wynajem.

- Z pomocą przychodzi nam tutaj TIMOCOM Marketplace, gdzie poprzez ogłaszanie wolnej powierzchni magazynowej nieustannie powiększamy wachlarz klientów zainteresowanych składowaniem u nas towaru bądź usługą przeładunku. – podkreśla Łukasz Grajcar.

Co jeszcze powinna obejmować dobra strategia firmy transportowej?

Oprócz transportu, spedycji i magazynowania, jednym z kluczowych procesów dla IMEX Logistics jest rekrutacja. Odpowiednio dobrany i zmotywowany zespół skuteczniej realizuje postawione cele i chętniej wyznacza sobie kolejne.

- Zatrudniamy osoby, które chcą się rozwijać i mieć aktywny wkład w rozwój firmy; takie, które rozumieją, jak ważna jest dobrze poukładana logistyka – zdradza prezes.

Nowi pracownicy mają się od kogo uczyć, bowiem większość sztabu kierowniczego pracuje w firmie od początku i chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem w pozyskiwaniu i utrzymywaniu klientów. Nie bez znaczenia są tutaj cyfrowe narzędzia, dające dostęp do bazy sprawdzonych firm:

- Korzystamy na co dzień z Giełdy Transportowej TIMOCOM. To dla nas potężna baza wiedzy na temat kontrahentów z całej Europy. Dzięki niej mamy kontakt z prawie każdą liczącą się firmą, szczególnie jeśli chodzi o firmy skandynawskie. – mówi Łukasz Grajcar.

- Misją TIMOCOM jest uczynienie logistyki inteligentną, bezpieczną i prostą, dlatego wspieranie naszych klientów w budowaniu i rozwijaniu ich specjalizacji jest dla nas niezmiernie ważne. Tworzymy sieć ponad 50.000 sprawdzonych firm z 46 państw, dzięki czemu firmy skoncentrowane na transporcie międzynarodowym, tak jak IMEX Logistics, mogą łatwo dotrzeć do kontrahentów z wybranych krajów – na przykład skandynawskich. – podsumowuje Paweł Rydelek, Team Leader Customer Service w TIMOCOM.

Pobierz informację prasową
Do góry