Przyczepa
Przyczepa to pojazd drogowy bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem (samochodem osobowym, samochodem ciężarowym, ciągnikiem rolniczym, autobusem, motocyklem, motorowerem, pojazdem wolnobieżnym). Przyczepy dzielą się na centralnoosiowe (1 osiowe, 2 osiowe zwane tandemami i trzyosiowe) oraz z obrotnicą, czyli skrętnym dyszlem (dwu lub trzy osiowe). Podpięcie przyczepy polega na trafieniu dyszlem do odpowiedniego otworu. Urządzenia służące do łączenia pojazdu ciągnącego z przyczepą powinny zapewnić bezpieczne ciągnięcie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej przewidzianej do ciągnięcia przez ten pojazd, uniemożliwić samoczynne odłączenie się przyczepy oraz zapewnić prawidłowe działanie świateł i hamulców, o ile przyczepa jest w nie wyposażona. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t lub autobus nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej tego samochodu powiększonej o 40%. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez motocykl lub motorower nie może przekraczać masy własnej motocykla lub motoroweru, jednak nie może przekraczać 100 kg.
Patrz również:
Ciągnik siodłowy
Ciągnik siodłowy to pojazd mechaniczny przeznaczony do przemieszczania naczep pozbawionych przednich kół, podpieranych na specjalnym siodle znajdującym się w tylnej części ciągnika. Siodło nie [...]
Naczepa
Naczepa to pojazd drogowy bez własnego napędu, wykorzystywany do transportu rzeczy (służy do przewożenia w zasadzie każdego rodzaju towaru). Zaprojektowano ją tak, że część pojazdu i znaczna część [...]