11.08.2023
3

Wolne ładunki krajowe: wzrost podaży w Q2/2023

O ile wzrosła liczba frachtów na krajówce i czy ten trend się utrzyma?

Wolne ładunki krajowe TIMOCOM

Drugi kwartał 2023, a także początek trzeciego, upłynęły pod znakiem nierównowagi podaży wolnych ładunków krajowych. Tendencja dla Polski i np. Wielkiej Brytanii jest inna niż w przypadku Niemiec, Francji czy Włoch, które szczególnie interesują przewoźników realizujących kabotaże. W poniższym artykule zamieszczamy krótki przegląd dostępności frachtów w polskim i europejskim transporcie krajowym w minionych miesiącach 2023 roku.

Wolne ładunki krajowe w Polsce – wahania roczne i kwartalne

Wolne ładunki krajowe w Europie – gdzie wzrosła podaż?

Wolne ładunki krajowe – gdzie znaleźć


Wolne ładunki krajowe w Polsce – wahania roczne i kwartalne

Pomimo trudnej sytuacji w gospodarce i słabnącej koniunktury zapotrzebowanie na transport wewnętrzny w naszym kraju w ostatnim czasie wzrosło. Jak pokazują dane Barometru Transportowego TIMOCOM, w drugim kwartale 2023 roku na Giełdę Transportową wprowadzono o 108% więcej wolnych ładunków krajowych niż w pierwszym. W porównaniu z drugim kwartałem 2022 frachtów PL-PL było natomiast więcej o 25%.

Chcesz uzyskać szczegółowe informacje o podaży ładunków z Polski i do Polski?
Wypełnij formularz i pobierz za darmo pełną wersję raportu Barometru Transportowego TIMOCOM!

Wolne ładunki krajowe w Europie – gdzie wzrosła podaż?

Podobna sytuacja ma miejsce na rynku krajowym w Wielkiej Brytanii. Liczba ofert ładunków GB-GB od kwietnia do końca czerwca była o 117% wyższa niż w pierwszym kwartale 2023 i o 66% wyższa niż w drugim kwartale 2022.

Odmiennie kształtuje się natomiast podaż frachtów w transporcie wewnętrznym w innych europejskich państwach – zwłaszcza tych, w których rok 2022 upłynął pod znakiem mocnego odbicia po przestojach spowodowanych pandemią. Stąd np. w Niemczech, Francji, Austrii czy na Węgrzech można zaobserwować spadek wolumenu ładunków krajowych w porównaniu do drugiego kwartału 2022: DE-DE -49%, FR-FR -35%, AT-AT -54%, HU-HU -35%.

I chociaż w zestawieniu kwartalnym (Q2/2023 do Q1/2023) zauważalny jest wzrost liczby ofert (DE-DE +101%, FR-FR +101%, AT-AT +70%, HU-HU +31%), to nadzwyczaj wysokie wyniki z zeszłego roku nie zostały wyrównane.

This is an embedded image

Wolne ładunki krajowe – gdzie znaleźć

Aktualna sytuacja w branży TSL jest o tyle bezprecedensowa, że (zwłaszcza w Europie Zachodniej) mamy do czynienia jednocześnie z niższą podażą frachtów i niedoborem mocy przewozowych. Oznacza to, że załadowcy poszukują dodatkowych możliwości transportu zarówno w perspektywie długoterminowej, jak i doraźnie. W pierwszym przypadku wystawiają przetargi transportowe, które pozwalają im znaleźć sprawdzonych przewoźników do regularnych zleceń. W drugim – korzystają z rynku spot, wprowadzając jednorazowe oferty wolnych ładunków krajowych i międzynarodowych na giełdę transportową. Oba te rozwiązania są dostępne w TIMOCOM Marketplace, gdzie wprowadzanych jest nawet do 1.000.000 ofert frachtów i pojazdów dziennie. Z produktów TIMOCOM korzysta ponad 53.000 firm transportowych, spedycyjnych, produkcyjnych i handlowych z 46 krajów, skutecznie wystawiając lub wyszukując dopasowane oferty ładunków oraz przestrzeni ładunkowej w transporcie krajowym i zagranicznym.

Nie jesteś jeszcze klientem TIMOCOM? Zarejestruj się i przetestuj pełną wersję naszego Marketplace aż do 4 tygodni za darmo i bez zobowiązań.*

*Opcja testu jest możliwa wyłącznie dla nowych klientów po pozytywnej weryfikacji.

G.R.

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry