Prawo transportowe 03.06.2025
4

Truck platooning, czyli zintegrowane konwoje

Technologia zintegrowanych konwojów - sposób działania, główne korzyści i wyzwania

Truck platooning konwój ciężarówek

Truck platooning to nie tylko futurystyczna wizja, ale już testowane rozwiązanie, które łączy bezpieczeństwo, ekologię i efektywność, a także odpowiada na jeden z największych problemów w branży, jakim jest niedobór kierowców zawodowych. Czy zintegrowane konwoje to przyszłość logistyki? Przeczytaj nasz artykuł i przekonaj się, jak działa ta technologia i jakie niesie ze sobą korzyści oraz wyzwania.

Truck platooning – czym jest i jak działa?

Truck platooning to technologia umożliwiająca poruszanie się kilku ciężarówek w zautomatyzowanym konwoju, w którym pierwszy pojazd jest kierowany przez człowieka, a pozostałe poruszają się półautonomicznie, ściśle utrzymując stałą odległość. Wszystko to dzięki zaawansowanej komunikacji między pojazdami – tzw. Vehicle-to-Vehicle (V2V), co w wolnym tłumaczeniu brzmi „pojazd z pojazdem”. System zintegrowanych konwojów znany jest również jako lorry platooning - termin używany jest bardziej w Wielkiej Brytanii:

  • Truck platooning – termin stosowany w amerykańskim angielskim ("truck" = ciężarówka).
  • Lorry platooning – termin używany w brytyjskim angielskim ("lorry" = ciężarówka).

W skład systemu trudck platooning / lorry platooning wchodzą:

🔹komunikacja bezprzewodowa (V2V) – umożliwia natychmiastową wymianę danych między pojazdami,

🔹radary i lidary – monitorują otoczenie i utrzymują bezpieczny odstęp,

🔹systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) – wspierają automatyczne przyspieszanie, hamowanie i sterowanie.

Dzięki synchronizacji, pojazdy mogą reagować w ułamkach sekundy na działania lidera konwoju – np. hamowanie awaryjne, zmianę pasa czy przyspieszenie. Jakie jeszcze korzyści może przynieść takie rozwiązanie?

Zalety truck platooning dla branży transportowej

Wdrożenie technologii platooning niesie ze sobą szereg wymiernych korzyści, spośród których najważniejszą jest zautomatyzowana kontrola transportu. Dzięki temu, że pojazd będzie jechał z odpowiednią prędkością i zachowaniem odstępu pomiędzy innymi samochodami jazda będzie o wiele bezpieczniejsza dla wszystkich uczestników ruchu. Systemy automatyczne eliminują ryzyko błędów ludzkich – szczególnie przy nagłych manewrach. Według danych z testów firmy DAF i TNO, czas reakcji systemu V2V wynosi 0,1 sekundy, w porównaniu do 1 sekundy u kierowcy. Mniej wypadków to również większa szansa na to, że towar dotrze do miejsca docelowego na czas.

Jakie jeszcze korzyści niesie za sobą koncepcja zintegrowanych konwojów? 

🔋 Oszczędność paliwa

Zredukowany opór powietrza dzięki małym odstępom między pojazdami pozwala zaoszczędzić od 4% do 10% paliwa na pojeździe. W dłuższej perspektywie oznacza to dziesiątki tysięcy euro oszczędności rocznie w dużych flotach.

🌍 Zmniejszenie emisji CO₂

Niższe spalanie to mniejsze emisje – szacuje się, że platooning może ograniczyć emisję CO₂ nawet o 10–15%, wspierając cele Europejskiego Zielonego Ładu i Fit for 55.

📦 Lepsza organizacja logistyki

Zintegrowane konwoje można lepiej planować – w trasach wahadłowych, dostawach do centrów dystrybucji czy w transporcie długodystansowym. Możliwość zdalnej koordynacji konwojów optymalizuje czas i zużycie zasobów.

Ograniczenia technologii truck platooning

Mimo licznych zalet, platooning nie jest jeszcze gotowy do pełnej komercjalizacji. Przede wszystkim przez brak odpowiedniej infrastruktury, zwłaszcza jeśli chodzi o mosty i wiadukty. Poza tymi ograniczeniami istnieje szereg innych wyzwań, które stoją przed wdrożeniem truck platooningu:

🛣 Infrastruktura drogowa

Obecne drogi nie są w pełni przygotowane do poruszania się zintegrowanych konwojów – brakuje pasów technicznych, zatok, inteligentnych sygnalizacji. W niektórych krajach przepisy ograniczają długość zestawów, co może komplikować wdrożenie zintegrowanych konwojów.

🧩 Brak standaryzacji

Aby platooning działał transgranicznie, potrzebne są wspólne protokoły komunikacyjne i interoperacyjność systemów – na razie każdy producent testuje własne rozwiązania.

📡 Zależność od sieci 5G

Szybka i niezawodna transmisja danych to fundament działania platooningu. W wielu regionach sieć 5G wciąż jest niedostępna lub niestabilna. Dla bezpiecznego platooningu wymagana jest transmisja o bardzo niskim opóźnieniu (latencja <10 ms).

⚖ Kwestie prawne i odpowiedzialność

Niejasne jest wciąż, kto odpowiada za wypadek z udziałem konwoju – kierowca czy producent oprogramowania. Ubezpieczyciele i regulatorzy dopiero zaczynają pracę nad tymi zagadnieniami.

Truck platooning a rozwój autonomicznych pojazdów

Platooning to etap pośredni między tradycyjnym transportem a pełną autonomizacją. Z jednej strony transport, jak każda branża, musi iść z rozwojem technologii. Z drugiej zaś pełne zautomatyzowanie i cyfryzacja to wizja, do której prowadzi wiele etapów. Jednym z nich jest właśnie truck platooning, który możemy porównać do w pełni zautomatyzowanych samochodów na podstawie poniższej tabeli:

CechaTruck platooningPojazdy autonomiczne
Poziom automatyzacji2–3 (wg SAE)4–5
Obecność kierowcyObowiązkowa w pierwszym pojeździeBrak lub minimalna kontrola
TechnologiaV2V, ADASAI, Lidar, GPS, V2X
ZastosowanieDystansowe, powtarzalne trasyTeoretycznie dowolne

Truck platooning to realna odpowiedź na potrzeby nowoczesnej logistyki – tańszy, bezpieczniejszy i bardziej ekologiczny transport drogowy. Choć jeszcze nie wszędzie gotowy do masowego wdrożenia, to już teraz znajduje zastosowanie w testach i pilotażach na europejskich trasach. W obliczu rosnących kosztów i presji na dekarbonizację, warto śledzić rozwój tej technologii – być może już za kilka lat konwoje autonomicznych ciężarówek staną się codziennością na europejskich drogach.

 

Szukasz nowoczesnych rozwiązań cyfrowych dla swojej firmy transportowej? Dołączając do TIMOCOM Marketplace zyskujesz dostęp m.in. do:

🔵Giełdy Transportowej TIMOCOM, gdzie codziennie trafia nawet 1 milion ofert ładunków i pojazdów,

🔵Planera Tras, dzięki któremu zaplanujesz i obliczysz trasę z uwzględnieniem opłat drogowych i zakazów jazdy dla ciężarówek,

🔵TIMOCOM AI, czyli funkcji automatycznego publikowania wielu ofert jednocześnie bezpośrednio z arkuszy, dokumentów i obrazów,

🔵Transakcji Biznesowych, umożliwiających przydzielanie i podejmowanie zleceń jednym kliknięciem,

🔵Messegera TIMOCOM, który dzięki integracji z Giełdą Transportową, pozwoli na szybką i wygodną komunikację pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą.

Patrycja Hamielec

Patrycja Hamielec

Content Specialist

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry