Rozwiązania IT 05.01.2023
5

Trendy w logistyce 2023: 6 innowacji, które zdominują rozwój branży TSL

Zrównoważony rozwój, internet rzeczy czy nanomagazyny – sprawdź prognozy dla transportu i logistyki na 2023

Trendy w transporcie i logistyce 2023

Przedsiębiorcy z sektora transportu, spedycji i logistyki, którzy chcieli utrzymać się na rynku w pełnym wyzwań 2022 roku, musieli elastycznie reagować na liczne zmiany i kryzysy. Jak natomiast wyglądają prognozy na nadchodzący rok? W jakim kierunku podąża branża TSL w coraz bardziej cyfrowym świecie? Prezentujemy trendy w logistyce, które warto mieć na uwadze w 2023 roku.

Spis treści:

1. Zrównoważona logistyka i handel uprawnieniami do emisji

2. Digitalizacja transportu i logistyki

3. Internet rzeczy (loT) i robotyka

4. Inteligentne procesy, transparentność i logistyka wolna od biurokracji

5. Magazynowanie: Just-in-Case zamiast Just-in-Time

6. Micro-fulfillment na ostatniej mili

1. Zrównoważona logistyka i handel uprawnieniami do emisji

Przeciwdziałanie kryzysowi klimatycznemu staje się obecnie pilniejsze także z ekonomicznego punktu widzenia. Katalizatorem zmian jest Europejski System Handlu Emisjami (EU-ETS). Obliguje on firmy do zakupu uprawnień, które jasno określają ilość emisji - i tym samym je ograniczają.

"Firmy coraz bardziej przejmują się swoim śladem węglowym, nie tylko w zakresie techniki pojazdowej, kluczowej dla nowej generacji ciężarówek, lecz także na przykład techniki oświetlenia i fotowoltaiki w magazynach i na placach czy w ramach YARD Management" - mówi Marc Kohlsdorfer, kierownik zespołu ds. zarządzania kluczowymi klientami w TIMOCOM.

2. Digitalizacja transportu i logistyki

Czysto analogowa logistyka transportu nie będzie już w stanie nadążyć za szybkim rozwojem branży. Kto w przyszłości będzie chciał utrzymać konkurencyjność na rynku, powinien postrzegać wyzwania jako szanse i zapewnić sobie własne łańcuchy dostaw poprzez dobre przygotowanie i cyfrowe wsparcie. Do tego zalicza się dywersyfikacja partnerów logistycznych, rozszerzenie transparentnej komunikacji, inteligentna rozbudowa przestrzeni magazynowych i poszukiwanie przede wszystkim lokalnych dostawców usług, a także wielokanałowa logistyka, która pomaga zagwarantować elastyczność i niezawodność.

3. Internet rzeczy (loT) i robotyka

Już dziś w użyciu są  inteligentne maszyny, które wykonują procesy lub dzielą się informacjami wszelkiego rodzaju za pomocą oprogramowania w chmurze. Inteligentne czujniki na kontenerach oprócz lokalizacji mogą rejestrować np. temperaturę, ciśnienie i wilgotność w ładowni oraz odczytywać, przetwarzać i przekazywać inne istotne dane. Oprócz transparentnych obliczeń ETA (szacowany czas przybycia) oferują one dalsze korzyści dla towarów o wysokiej wrażliwości, takich jak leki lub artykuły spożywcze.

Także w obszarze logistyki magazynowej można raportować nie tylko stan magazynowy. „Autonomiczne wózki widłowe przejmują już praktycznie 65 % ludzkiej pracy i przemieszczają średnio 10 do 15 palet na godzinę“, podaje DHL na łamach niemieckiego portalu Verkehrsrundschau. Nowoczesne maszyny poruszają się samodzielnie po magazynie, a przy pomocy kamer potrafią rozpoznawać produkty, przyjmować je i selekcjonować. Cobots (roboty współpracujące) są wykorzystywane na przykład w procesach produkcyjnych oraz magazynowych i pracują bezpośrednio z ludźmi.

4. Inteligentne procesy, transparentność i logistyka wolna od biurokracji

Przedsiębiorstwom z sektora produkcji i handlu potrzebne są interfejsy oprogramowania, które łączą ze sobą systemy IT i dzięki temu zapewniają wymianę informacji. Celem jest transparentność i zoptymalizowana dystrybucja przy pomocy cyfrowego trackingu. Jest to nic innego jak zarządzanie rampą, które może być zoptymalizowane poprzez obliczenia ETA. Transparentne i pewne informacje o statusie transportu już dawno stały się przewagą konkurencyjną. Logistyka stała się częścią obietnicy produktu bardziej niż kiedykolwiek i musi być postrzegana jako element obsługi klienta.

W 2022 roku, dzięki projektom GS1 i BVL, cyfrowy dowód dostawy wszedł w życie jako projekt pilotażowy - i w ten sposób osiągnięto kolejny kamień milowy w kierunku logistyki bez papieru.

5. Magazynowanie: Just-in-Case zamiast Just-in-Time

Można też przyjąć trend, że rok 2023 mijać będzie pod hasłem "produkty i dostępność wszędzie". Powodem tego są zachwiane łańcuchy dostaw i krótkotrwały, niezwykle zmienny popyt na niektóre produkty i surowce. Czy to maski medyczne, szczepionki przeciwko COVID-19, chipy, drewno czy ostatnio LNG - minione dwa lata pokazały, że produkty nie mogą być już niezawodnie dostarczane ad hoc. W ostatnim kwartale roku równo 60 w pełni załadowanych tankowców LNG czekało u wybrzeży Europy, ponieważ magazyny gazu, ze względu na polityczną presję, zostały wypełnione po brzegi, a ceny w ostatnich miesiącach spadły. Poinformowała o tym gazeta Handelsblatt. Ze względu na tę zmienność i niepewność wiele firm zdecydowało się na znaczne zwiększenie swoich stanów magazynowych. W połączeniu z trwającą recesją i związanym z nią załamaniem światowej gospodarki, poszczególnych produktów i towarów będzie zapewne pod dostatkiem, co przewiduje m.in. ING w opublikowanej niedawno analizie ekonomicznej. Just-in-Case i dostępność towarów to trend w logistyce, który znacząco odczujemy w 2023 roku.

6. Micro-fulfillment na ostatniej mili

Handel internetowy, wyniesiony na o wiele wyższy poziom dzięki pandemii, wciąż przeżywa rozkwit. W związku z tym znacznie wzrosło zapotrzebowanie na nowe rozwiązania dla ostatniej mili. Szczególnie wśród konsumentów (B2C) temat dostawy tego samego dnia nadal zyskuje na znaczeniu. Dlatego niezwykle ważne jest, aby micro-fulfillment był szybszy, wydajniejszy i bardziej niezawodny. Wymaga to inwestowania w nowoczesne magazyny (na przykład nanomagazyny) w strategicznie ważnych lokalizacjach. W niektórych krajach do dostaw na ostatniej mili wykorzystywane są również autonomiczne drony.

 

Podsumowanie

Z perspektywy branży logistycznej trendy na rok 2023 będą się zawierały w trzech słowach kluczowych: zmienność, zrównoważony rozwój i cyfryzacja.

Oprócz przewidywalnych trendów i zmian spowodowanych np. przez niemiecką ustawę o łańcuchu dostaw, firmy będą musiały jeszcze lepiej przygotować się na nieznane ryzyka w całym procesie transportowo-logistycznym. Czy to poprzez oferowanie dodatkowej powierzchni magazynowej i nawiązywanie nowych relacji biznesowych za pośrednictwem Giełdy Transportowej TIMOCOM, czy też poprzez wzrost wydajności i jakości usług dla klientów dzięki przejrzystym danym.

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry