15.05.2023
3

Transport na drugim miejscu pod względem zatorów płatniczych

Początek 2023 roku z rekordową liczbą zaległych faktur

Zadłużenia w relacjach B2B i rozwiązanie w formie faktoringu

Pierwszy kwartał 2023 roku upłynął pod znakiem pogłębiających się zatorów płatniczych. Jak wynika z najnowszego badania Skaner MŚP na zlecenie rejestru dłużników BIG InfoMonitor, płatności opóźnione o ponad miesiąc to problem, który dotyczy obecnie 62 proc. firm. Co druga mikro, makro i średnia firma nie otrzymuje należności po upływie dwóch miesięcy. W najgorszej sytuacji jest branża handlowa i transportowa.


Spis treści:

1. O ile wzrosła niewypłacalność firm transportowych rok do roku?

2. Jak wyglądają zadłużenia w relacjach B2B?

3. Dlaczego firmy transportowe nie płacą?

4. Na czym polega faktoring dla transportu?

5. Jakie są prognozy na najbliższe tygodnie?

Ponad 88% firm przyznaje, że klienci płacą im po terminie

Obecna sytuacja nie sprzyja terminowym płatnościom – inflacja, rosnące koszty i spowolnienie gospodarcze sprawiły, że coraz więcej przedsiębiorców musi decydować, za co zapłacić w pierwszej kolejności. Z tego względu wiele faktur odkładanych jest na później. Jak wynika z badań dla BIG InfoMonitor, aż 88 proc. firm skarży się na nieterminowe płatności kontrahentów. To prawdziwy rekord, biorąc pod uwagę, że w ostatnim kwartale 2022 roku na nierzetelność kontrahentów, którzy nie wywiązywali się z płatności, skarżyło się ok. 73 proc. pytanych.

Prawie połowa firm bez płatności powyżej 2 miesięcy w relacjach B2B

Największy problem z niewypłacalnością w pierwszym kwartale 2023 roku mają firmy w relacji B2B. Według badań 47 proc. przedsiębiorców zapytanych o problemy z płatnościami, przyznaje, że opóźnienia w ich przypadku to ponad 60 dni. Na opóźnienia powyżej 30 dni skarży się ponad 62 proc. MŚP, gdzie pod koniec 2022 roku było to 19,3 punktów procentowych mniej przedsiębiorców.

Problemy z płatnościami szczególnie widoczne w transporcie

Niewypłacalność we wszystkich sektorach gospodarki w pierwszym kwartale 2023 roku wzrosła o 136 proc. rok do roku. Najgorzej jest m.in. w transporcie, gdzie odsetek przedsiębiorstw zgłaszających problemy z niewypłacalnością kontrahentów powyżej 60 dni wzrósł o 18 punktów proc., czyli aż do 44 proc. Nie ma się co dziwić – rekordowo wysoka inflacja to rosnące koszty transportowe. Wynikiem tego jest brak zapłaty za usługę transportową. Nie wspominając już o dodatkowych kwestiach, jak regulacje prawne podyktowane Pakietem Mobilności, które również wymagają dodatkowych wkładów pieniężnych.

Jak podaje prof. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor:

W przypadku firm transportowych z uwagi na wzrost ceny ich usług, część usługobiorców nie ma możliwości terminowego regulowania swoich zobowiązań wobec firm transportowych. Zjawisko to dotyczy również przewozów pasażerskich.

Czy jest rozwiązanie na terminowe płatności w transporcie?

Faktoring dla firm, czyli uproszczony proces płatności za zrealizowane zlecenia

Bardzo popularnym sposobem na terminowe płatności w transporcie jest faktoring. Usługa finansowa polega na wykupieniu przez usługodawcę określonych terminowo wierzytelności przedsiębiorstw za wykonane przez nich usługi. Oznacza to, że firma transportowa lub spedycyjna, która korzysta z opcji faktoringu, może niezwłocznie otrzymać należność za wykonany transport od firmy faktoringowej. W zależności od oferty, firmy faktoringowe oferują pełny lub niepełny faktoring. W TIMOCOM faktoring od JITpay™ daje gwarancję szybkiej płatności za zrealizowane zlecenia w nawet 24h w ramach faktoringu pełnego. Faktoring pełny polega na przejęciu ryzyka niewykonania zobowiązania przez kontrahenta oraz wszelkich czynności związanych z zarządzaniem należnościami. Przedsiębiorca transportowy nie musi więc martwić się o zaległe płatności i zajmować wysyłaniem monitów.

W TIMOCOM aż 98% ofert frachtów z 29 krajów objętych jest faktoringiem.


Dowiedz się więcej na temat gwarancji płatności

Oprócz tego istnieje kilka innych sposobów na utrzymanie stałego przychodu i zdolności do finansowania zobowiązań, jak wcześniejsza weryfikacja partnerów biznesowych, wybieranie ofert ze sprawdzonych źródeł oraz korzystanie z narzędzi cyfrowych ułatwiających zarządzanie procesami i formalnościami.

Prognozy na kolejny kwartał 2023 roku

Biorąc pod uwagę dane zawarte w raporcie Barometru Transportowego, w nadchodzących tygodniach możemy spodziewać się wzrostu liczby ofert frachtów i przestrzeni ładunkowych. Czy będzie to miało wpływ na sytuację finansową firm transportowych i zmniejszy zatory płatnicze? Wszystko zależy od sytuacji gospodarczej i poziom inflacji, która ma wpływ na wysokość kosztów transportowych.

Więcej na ten temat przeczytasz w raporcie Barometru Transportowego.

Źródło: BIG InfoMonitoP

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry