Jak zaplanować transport maszyn budowlanych?
Sprawdź, jak krok po kroku zorganizować bezpieczny, efektywny i zgodny z prawem transport maszyn budowlanych.
Transport maszyn budowlanych to jedno z najbardziej wymagających zadań w branży TSL. Wymaga nie tylko odpowiedniego sprzętu, ale także wiedzy, doświadczenia i znajomości przepisów. Niezależnie od tego, czy przewozisz koparkę, walec drogowy czy ładowarkę, każdy etap procesu musi być starannie zaplanowany. W tym artykule pokażemy, jak krok po kroku zorganizować bezpieczny, efektywny i zgodny z prawem transport maszyn budowlanych.
Transport maszyn budowlanych – najważniejsze wskazówki
Transport maszyn budowlanych to proces, który wymaga precyzyjnego planowania. Od wyboru odpowiedniego pojazdu, przez przygotowanie maszyny, aż po monitorowanie jej przewozu – każdy etap ma wpływ na bezpieczeństwo, koszty i terminowość realizacji zlecenia.
Krok 1 – wybór odpowiedniego sprzętu do przewozu
Dobór odpowiedniego pojazdu to pierwszy etap planowania transportu maszyn budowalnych. Ważne, aby środek transportu posiadał odpowiednie systemy zabezpieczające, rampy załadunkowe oraz certyfikaty zgodności z przepisami o przewozie ładunków ponadnormatywnych.
Co należy wziąć pod uwagę dobierając pojazd do transportu maszyn budowalnych?
🔸gabaryty maszyn – długość, szerokość, wysokość,
🔸dopuszczalną masę całkowitą maszyn,
🔸rodzaj maszyn – np. koparka, spycharka, walec.
Jakie pojazdy najczęściej wykorzystywane są do transportu maszyn budowlanych? W zależności od powyższych parametrów, zleceniodawcy najchętniej korzystają z naczep niskopodwoziowych, lawet i platform:
🚚naczepy niskopodwoziowe – idealne dla ciężkich i wysokich maszyn,
🚚lawety – stosowane przy mniejszych urządzeniach,
🚚platformy – dla maszyn o nietypowych kształtach.
Krok 2 – przygotowanie maszyny
Odpowiednio przygotowana maszyna zmniejsza ryzyko uszkodzeń w transporcie, ułatwia jej załadunek, przewóz i rozładunek. Niezwykle istotną rolę odgrywają tu różnego rodzaju zabezpieczenia dostosowane do gabarytów i rodzaju transportowanej maszyny, m.in. pasy mocujące, łańcuchy, blokady hydrauliczne, osłony, folie i plandeki, a także systemy antywibracyjne, jak maty, podpory i amortyzatory.
O co należy zadbać przed załadunkiem maszyny budowalnej?
- Oczyścić maszynę z błota, oleju i innych zanieczyszczeń.
- Spuścić płyny eksploatacyjne, jeśli wymagają tego przepisy.
- Zabezpieczyć elementy ruchome – np. ramiona, łyżki, wysięgniki.
- Zabezpieczyć elementy ruchome – np. ramiona, łyżki, wysięgniki.
- Zdemontować akcesoria, które mogą ulec uszkodzeniu lub zwiększyć gabaryty.
Chcesz dowiedzieć się więcej o zabezpieczeniu towaru?
Przeczytaj artykuł: Mocowanie szpringowe, progowe, blokowe – poznaj techniki mocowania ładunku!
Krok 3 – planowanie trasy
Kolejnym ważnym elementem transportu maszyn budowalnych jest odpowiednie planowanie trasy. Pomaga ono w obliczeniu kosztów transportowych, przewidzeniu ograniczeń na drodze – jak np. zakazy jazdy, objazdy, ograniczenia w ruchu, a także pozwala na sprawdzenie wysokości opłat drogowych w różnych krajach Europy. Dobrze zaplanowana trasa do transportu maszyn budowalnych powinna uwzględniać zatem ograniczenia drogowe (np. zakazy wjazdu dla pojazdów ponadnormatywnych), nośność mostów i wiaduktów oraz punkty przeładunkowe ( jeśli transport odbywa się etapami).
W TIMOCOM Marketplace użytkownik Giełdy Transportowej TIMOCOM w ramach abonamentu otrzymuje dostęp do Planera Tras, dzięki które możliwe jest planowanie trasy z uwzględnieniem powyższych zmiennych – stawek opłat drogowych, zakazów jazdy i innych ograniczeń na drodze.
Krok 4 – uzyskanie odpowiednich zezwoleń
Oczywiście transportem maszyn budowalnych powinien zajmować się odpowiednio wykwalifikowany przewoźnik, którego kompetencje potwierdzają odpowiednie zezwolenia wydane przez m.in. Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad GDDKiA). W przypadku chęci uzyskania takiego zezwolenia firma przewozowa musi przejść odpowiednią procedurę, która może trwać nawet do kilku tygodni.
Jakie zezwolenia są potrzebne do transportu maszyn budowalnych?
📄Zezwolenie na transport ponadgabarytowy (jeśli parametry maszyny przekraczają dozwolone limity).
📄Zezwolenie kategorii 1-6 na transport maszyn o określonych parametrach, dopuszczonych do transportu w ciągu dnia i nocy.
📄Zezwolenie kategorii 7 na transport pojazdów o DMC powyżej 60 ton lub o większych wymiarach, gdzie wymagana jest indywidualna ocena trasy, a niekiedy również eskorta pilota.
📄Zezwolenie na eskortę policyjną lub pilotaż, jeśli transport tego wymaga.
📄Zezwolenie od Urzędu Miejskiego lub GDDiK, jeśli transport maszyn zalicza się jako transport ponadgabarytowy.
Ważne❗Oprócz zezwoleń należy przygotować odpowiednie dokumenty do transportu maszyn budowanych. Powinny zawierać dokładny opis trasy, parametry techniczne przewożonego ładunku oraz pojazdu, który go transportuje. W transporcie międzynarodowych dodatkowo wymagana jest Licencja Transportowa.
Krok 5 – ubezpieczenie maszyny
W transporcie maszyn budowalnych podstawowym ubezpieczeniem jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC). Zdarzają się jednak sytuacje, w których może ono nie wystarczyć. Warto rozważyć ubezpieczenie cargo, które chroni wartość przewożonego ładunku oraz rozszerzone OC przewoźnika, obejmujące szkody powstałe w wyniku błędów w transporcie.
Krok 6 – profesjonalna obsługa
Prawdziwym gwarantem powodzenia przewozu jest firma specjalizująca się w transporcie maszyn budowlanych, która posiada odpowiedni sprzęt i licencje, a także zna procedury i przepisy. Warto wybierać firmy, które oferują kompleksową usługę – od załadunku po rozładunek.
W TIMOCOM Marketplace codziennie publikowanych jest ponad 1.000.000 ofert ładunków i powierzchni transportowych z 46 krajów Europy. Dzięki weryfikacji firm przed dołączeniem oraz funkcjom, takim jak Business Partner Check i System Ocen, załadowca może mieć pewność, że podejmuje współpracę z rzetelnym przewoźnikiem.
Krok 7 – wykorzystanie nowoczesnych technologii
Współczesny transport ciężkich maszyn budowlanych coraz częściej opiera się na zaawansowanych rozwiązaniach technologicznych, które znacząco podnoszą jego jakość, bezpieczeństwo i efektywność. Jakie technologie warto wykorzystywać w transporcie maszyn budowanych?
🔹GPS i monitoring ładunku
Systemy lokalizacji satelitarnej umożliwiają precyzyjne śledzenie trasy przewozu oraz bieżącą lokalizację maszyny. Dzięki temu zarówno przewoźnik, jak i klient mają pełną kontrolę nad przebiegiem transportu. Monitoring ładunku pozwala również na szybkie reagowanie w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń, takich jak zmiana trasy, opóźnienia czy zagrożenia dla bezpieczeństwa.
🔹Systemy telematyczne
Te zaawansowane narzędzia analizują parametry transportu w czasie rzeczywistym – m.in. prędkość, zużycie paliwa, stan techniczny pojazdu czy warunki drogowe. Dzięki temu możliwe jest optymalizowanie trasy, unikanie korków, a także zapobieganie awariom poprzez wczesne wykrywanie nieprawidłowości. Telematyka wspiera również raportowanie i dokumentację transportu, co jest szczególnie istotne w przypadku przewozu sprzętu o dużej wartości.
🔹Aplikacje mobilne
Nowoczesne aplikacje umożliwiają sprawną komunikację pomiędzy przewoźnikiem, klientem i operatorem logistycznym. Użytkownicy mogą w czasie rzeczywistym otrzymywać powiadomienia o statusie transportu, potwierdzać odbiór maszyny, przesyłać dokumenty czy zgłaszać uwagi. To znacznie upraszcza procesy operacyjne i zwiększa przejrzystość współpracy.
Użytkownicy TIMOCOM Marketplace do sprawnej komunikacji wykorzystują Messenger TIMOCOM.
 
Ile średnio kosztuje transport maszyn budowlanych?
Koszt transportu maszyn budowalnych różni się w zależności od wielu czynników – dystansu, gabarytów maszyny, ale i zezwoleń oraz dodatkowych usług, jak chociażby wspomniany wcześniej pilotaż.
Od czego zależy cena za transport maszyn budowanych?
🔹gabarytów i masy maszyny – im większa, tym droższy przewóz,
🔹konieczności zezwoleń – dodatkowe opłaty administracyjne,
🔹rodzaju użytego sprzętu – niskopodwoziówki są droższe niż lawety,
🔹ubezpieczenia – dodatkowe polisy zwiększają koszt,
🔹dodatkowych usług – np. pilotaż, załadunek, rozładunek.
Warto pamiętać, że ceny są ustalane indywidualnie dla różnych typów maszyn. Przykładowo, za transport walców drogowych w Polsce zapłacić można od 6 do 15 zł za kilometr, ale jeśli zakwalifikowane są jako ładunek ponadgabarytowy, koszty mogą przekroczyć nawet 50 zł /km ze względu na dodatkowe zezwolenia i zabezpieczenia.
Jeśli chodzi o dystans, wycena inaczej wygląda w przypadku transportu krajowego, inaczej poza granicami Polski. W transporcie międzynarodowym średnie stawki oscylują wokół 1,5-3 euro za kilometr, w transporcie krajowym mieszczą się w zakresie 6-12 zł.*
* Dane pochodzą z Poland-Transport.eu i dotyczą 2025 roku.
Źródła: Poland-Transport.eu
 
Patrycja Hamielec
Autorka specjalizująca się w tworzeniu artykułów o transporcie, spedycji i logistyce, w tym poradników, zestawień i checklist.
