TIMOCOM 20.06.2023
4

Co dalej z popytem na transport?

Rynek transportowy w Europie w czwartym kwartale 2022

Oferty frachtów w Europie rok do roku q4 2022

Ostatni kwartał 2022 roku upłynął pod znakiem spadku ofert ładunków, a co za tym idzie – popytu na transport. Jak pokazuje Barometr Transportowy TIMOCOM, od października do grudnia ub.r. podaż frachtów spadła o 36% w stosunku do wcześniejszego kwartału. Tendencja spadkowa najbardziej widoczna była pod koniec roku: w grudniu 2022 wystawiono o 48% mniej ładunków niż w grudniu 2021.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jakie są przyczyny załamania na rynku transportowym w q4/2022
  2. Jakich tendencji w transporcie należy się spodziewać w najbliższych tygodniach
  3. Jak zmieniała się liczba ofert ładunków na wybranych relacjach w Europie
  4. Jak kształtuje się podaż frachtów na polskim rynku krajowym
  5. Na jakim poziomie utrzymuje się popyt na powierzchnie ładunkowe

Chcesz pozyskać więcej danych dotyczących relacji transportowych Polski z najważniejszymi partnerami handlowymi? Wypełnij formularz i pobierz za darmo pełną wersję raportu Barometru Transportowego TIMOCOM!

Stałe zlecenia remedium na brak ładunków?

- Tegoroczny rozwój w drogowym transporcie towarów jest ukształtowany przez brak kierowców i możliwości przewozowych oraz wąskie gardła w dostawach. Do tego gwałtowny wzrost inflacji i zagrożenie recesją. U wielu zleceniodawców doprowadziło to do zmiany toku myślenia. Wiele firm już wcześniej zadbało o moce transportowe i zabezpieczyło je z wyprzedzeniem na potrzeby sezonowego biznesu. Ta strategia odebrała tempo przedświątecznym przewozom w naszym Marketplace, które spadły poniżej poziomu z ubiegłego roku. Ponadto w tym roku święta wypadły w weekend, co stworzyło większą dostępność możliwości przewozowych w ciągu poprzedzającego je tygodnia i doprowadziło do niższego popytu na przełomie roku. W listopadzie duża część planowanych transportów była już przydzielona. W związku z tym nie trzeba było szukać dla nich krótkoterminowych ofert. - tłumaczy Gunnar Gburek, Head of Business Affairs w TIMOCOM. - Ponadto coraz częściej obserwuje się rosnącą tendencję do zawierania długoterminowych umów z dostawcami usług.

Początek 2023: spadek liczby ofert i… cen transportu

Pierwsze dni nowego roku potwierdziły trend z grudnia 2022 roku, czyli zmniejszenie liczby dostępnych ładunków i wzrost oferowanych przestrzeni ładunkowych.

- Popyt w pierwszym kwartale 2023 roku będzie na razie nadal malał, co doprowadzi do spadku cen transportu. W perspektywie długoterminowej ceny drogowego transportu towarów ustabilizują się jednak na wyższym poziomie niż w 2021 r. ze względu na koszty myta, opłaty paliwowe i zwiększone koszty personalne. – prognozuje Gunnar Gburek - Interesujące, co wydarzy się w kolejnym wysokim sezonie. Wzorem poprzednich lat przed Wielkanocą znów spodziewamy się wzrostu podaży ładunków. Przypuszczalnie stosunek liczby ofert frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych nadal będzie kształtował się sezonowo, tak jak miało to miejsce w czasach przed pandemią koronawirusa.

Wahania podaży ładunków w transporcie europejskim

W czwartym kwartale 2022 największe spadki liczby ofert frachtów dotyczyły transportów z Belgii (BE) oraz Francji do Niemiec (DE) i odwrotnie. Załamanie popytu nastąpiło w listopadzie 2022. 
W przeciwieństwie do powyższych relacji, w porównaniu z ubiegłym rokiem w czwartym kwartale wzrósł udział frachtów z Hiszpanii (ES) do Francji (FR). W październiku w TIMOCOM Marketplace odnotowano 15%, a w listopadzie 22% więcej ofert ładunków na tej relacji. W grudniu 2022 roku udział frachtów osiągnął ten sam poziom, co w 2021 roku.


This is an embedded image

Porównanie najistotniejszych zmian w liczbie ofert frachtów w 4. kwartale 2022. © TIMOCOM

Polska: dostępność ładunków na stabilnym poziomie

Udział frachtów w naszym kraju przeciwstawia się nieco negatywnemu trendowi w całej Europie. W czwartym kwartale w Polsce było łącznie 6% więcej ofert ładunków niż w ostatnich 3 miesiącach 2021. Ogólna liczba ofert frachtów w czwartym kwartale była tylko o 7% mniejsza niż Q3/2022 - w porównaniu z widocznymi spadkami w innych krajach europejskich pozostała więc na wysokim poziomie.

Oferty wolnych pojazdów w górę, ale… póki co nieznacznie

Stosunek liczby ofert frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych plasował się w 2022 roku znacząco powyżej poziomu z wyjątkowego 2020 roku, jednak pod koniec ub. r. zmalał - ze względu na recesję - poniżej wartości z końca 2020. 

W porównaniu z czwartym kwartałem 2021 odnotowano o 8% więcej ofert przestrzeni ładunkowej. Liczba ofert wolnych pojazdów, które zostały wystawione na Giełdzie Transportowej firmy TIMOCOM w ciągu całego 2022 roku, nieznacznie zmalała ze względu na zmiany sezonowe.

- Pomimo spadku liczby ofert frachtów, ilość oferowanej przestrzeni ładunkowej prawie się nie zmieniła w porównaniu z poprzednim rokiem. - analizuje Gunnar Gburek. – Po 16-procentowym wzroście w pierwszym kwartale liczba wystawionych ofert wolnych pojazdów w drugim kwartale spadła o 8%. W trzecim kwartale było o 2% pojazdów więcej, w czwartym kwartale dostępna przestrzeń ładunkowa pozostała średnio na poziomie zbliżonym do poprzedniego kwartału.


This is an embedded image

Stosunek liczby ofert frachtów do wolnych pojazdów. © TIMOCOM


Interesują Cię dane dotyczące relacji transportowych Polski z najważniejszymi partnerami handlowymi?

Wypełnij formularz i pobierz za darmo pełną wersję raportu Barometru Transportowego TIMOCOM!

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry