TIMOCOM Logo

Obsługa JavaScript Twojej przeglądarki jest wyłączona.

W wyniku tego funkcjonalność tej strony została ograniczona. Aby zwiększyć komfort korzystania z internetu zalecana jest tymczasowa aktywacja JavaScript w ustawieniach przeglądarki.

Busy - czas pracy w Niemczech i Francji – niezbędnik kierowcy

Prowadzisz pojazd poniżej 3,5 t po drogach Francji lub Niemiec? Sądzisz, że Ciebie ewidencja czasu pracy nie obowiązuje? Nic bardziej mylnego.

TIMOCOM Informacje prasowe – Aktualności

Ewidencja czasu pracy kierowcy busa – Niemcy i Francja

O tym jak prowadzić ewidencję czasu pracy, na co zwrócić szczególną uwagę i czego się spodziewać podczas kontroli rozmawialiśmy na żywo 18 czerwca w siedzibie TimoCom w Erkrath z Bartłomiejem Mucem - współwłaścicielem Kancelarii Transportowej Koben, a jednocześnie ekspertem z zakresu analizy i rozliczeń czasu pracy kierowców.

„Mieliśmy ostatnio przypadek z Francji. Kierowca skarżył się, że kontrolujący zabrał mu wszystkie śmieci [...] i wyłowił te kwity, które potwierdzały, że kierowca mija się z prawdą: rachunek z McDonald's, kwitek z toalety itd.” Bartłomiej Muc, ekspert Kancelarii Transportowej Koben

Udostępnij:

Panuje przekonanie, że w transporcie międzynarodowym kierowcy pojazdów o masie całkowitej (DMC) poniżej 3,5 t jadąc przez Francję lub Niemcy nie muszą ewidencjonować swojego czasu pracy. Niestety zarówno w Niemczech, jak i we Francji obowiązują krajowe przepisy, które rozciągają paragrafy rozporządzenia 561, dotyczącego kierowców ciężarówek (DMC ponad 3,5 t), także na szoferów mniejszych pojazdów – „busów”.

W Niemczech kierowca „busa” powinien prowadzić tzw. Kontrollbuch, natomiast we Francji Indywidualną Książkę Kontroli (LIC). „Jest to dokument ścisłego zarachowania - jest numerowany, więc nie wystarczy sobie wydrukować na drukarce „PDF’a”, tylko trzeba mieć konkretną książkę z ponumerowanymi stronami.” podkreśla Bartłomiej Muc.

Prowadząc ewidencję należy:

  • - systematycznie wypełniać dokumentację,
  • - przewozić ją w pojeździe,
  • - udostępniać ją na żądanie organu kontroli,
  • - udokumentować aktywność 28 dni wstecz.

Ważne! Organy kontrolujące mogą sprawnie zweryfikować dokumentację: „Proszę pamiętać o tym, że drogi naszpikowane są masą systemów, kamer monitorujących ruch, do których służby kontrolne mają dostęp. Kierowcy płacąc elektronicznie opłatę za poruszanie się po drogach płatnych, również rejestrują swoją pozycję i czas. Większość samochodów wyposażonych jest także w GPS’y, do których - zdarzają się takie sytuacje - służby kontrolne również starają się dostać.” zwraca uwagę ekspert z Kancelarii Koben.

Kto może dokonać kontroli ewidencji czasu pracy?

W Niemczech:

  • - Celnicy
  • - BAG, czyli odpowiednik polskiej Inspekcji Transportu Drogowego.

We Francji:

  • - DREAL (Regionalne Dyrekcje ds. m. in. Środowiska i Transportu)
  • - Celnicy
  • - Inspekcja Pracy (Direccte)
  • - Policja
  • - Żandarmeria.

Kontrola może przybrać zaskakującą formę: „Mieliśmy ostatnio przypadek z Francji. Kierowca skarżył się, że kontrolujący zabrał mu wszystkie śmieci, które miał, czyli „przekopał” mu kabinę. Z tych śmieci wyłowił wszystkie te kwity, które potwierdzały, że kierowca mija się z prawdą: rachunek z McDonald's, kwitek z toalety itd.” relacjonował podczas transmisji Bartłomiej Muc.

Chcesz zdobyć więcej informacji? Zobacz cały wywiad:

O autorze:

Dorota Syganiec-Marszewska - Communications Specialist

Absolwentka Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, zainteresowana mechanizmami komunikacji społecznej. W polskim oddziale TIMOCOM od kilku lat zajmuje się tworzeniem treści istotnych dla branży TSL wpisujących się w innowacyjny charakter firmy. Energiczna i kreatywna, w wolnych chwilach pisze opowiadania, maluje i śpiewa. Baterie ładuje na morzu, w górach lub podczas biegów długodystansowych.

TIMOCOM na:

Kontakt dla prasy

Radosław Groński
Marketing Manager

+48 67 352 59 44
Zgadzam się na używanie przez tę stronę plików cookies na potrzeby analityczne oraz do personalizowania treści i reklam.