19.05.2017

Zwrot w myśleniu przy zakupach usług transportowych

Aktualnie załadowcy koncentrują się na różnych kwestiach - podpowiadamy, że warto powrócić do logistyki, czyli ich właściwych i najmocniejszych kompetencji

(2)

Erkrath, 19.05.2017 – Przemysł przeżywa obecnie jedną z najważniejszych przemian technologicznych ostatnich kilku dekad: drukarki 3D, komunikacja między urządzeniami, Internet Rzeczy i Big Data wpływają na współpracę między klientami a dostawcami i tym samym na indywidualny łańcuch dostaw. Również zakup  transportu jako część tego łańcucha znacząco się zmienia.

Pomiędzy człowiekiem, maszyną a danymi
Rozwijająca się digitalizacja i automatyzacja zmienia nie tylko sposób naszej komunikacji lecz również nadaje kierunek rozwoju postaw konsumpcyjnych. Możliwość zamawiania w każdej chwili online, wpływa w równej mierze na produkcję jak i na dostawy. Na przykład, jeśli dziś wieczorem "influencer" opublikuje na jednym z portali społecznościowych, takim jak Instagram, zdjęcie ze swoimi nowymi, spersonalizowanymi tenisówkami, jego zwolennicy, będą chcieli go naśladować: konfigurują tenisówki zgodnie ze swoimi upodobaniami, wkładają do wirtualnego koszyka, płacą i najchętniej już następnego dnia chcieliby mieć to, co ta osoba. W ten sposób, w szczególności w przemyśle tekstylnym i elektronicznym, rytm zamówień będzie nieregularny, a partie produkcyjne mniejsze.

Sprawne rozwiązania vs. długoterminowe planowanie
Dla produkcji, handlu i transportu takich towarów, długoterminowe planowanie staje się tym samym coraz trudniejsze. Wobec tego zleceniodawcy z sektora produkcji i handlu muszą zastanowić się nad dotychczasowym przebiegiem procesu zakupu transportu. Tu cyfrowe platformy transportowe oferują możliwość krótkoterminowego znalezienia wolnych przestrzeni ładunkowych i odpowiednich usługodawców transportowych. Gunnar Gburek, Head of Business Affairs w największej w Europie platformie transportowej TimoCom, wyjaśnia: "Zakup usług transportowych poprzez cyfrowe platformy bynajmniej nie poddaje w wątpliwość umów ramowych. Wręcz przeciwnie: ważne jest, by istniejące procesy umacniać. W ten sposób jako sprzedawca mogę skoncentrować się na zleceniach, które nie są specjalnie planowane i ze względu na presję czasu w większości są rozwiązywane suboptymalnie. Platforma transportowa TimoCom to dodatkowe rozwiązanie, które pomaga reagować na wahania rynku i podążać za potrzebami klientów."

Dobre powody cyfrowych zakupów usług transportowych
W każdej chwili znajdujesz odpowiednich usługodawców transportowych i zachowujesz własną zdolność do działania. Zdaniem Gburka, są to niepodważalne argumenty, do tego by wziąć z powrotem w swoje ręce logistykę transportu: "Wyzwaniem przyszłości będzie  dostarczenie klientowi tego, czego sobie życzy, jutro i prawdopodobnie tylko jutro, nie pojutrze. Z tego nie musi się automatycznie rozwinąć trend, z którego powstanie bezpośrednio długoterminowy kontrakt handlowy."
Gburek szacuje, że przedsiębiorstwa załadowcze korzystają aktualnie w 80% z rynku kontraktów długoterminowych. Błędnie można przypuszczać, że dzięki umowie ramowej zyska się bezpieczeństwo cenowe. "W umowie ramowej, która rzeczywiście odnosi się do dłuższego okresu, może zostać wybrana tylko szacunkowa, średnia cena. Usługodawca musi stworzyć bufor cenowy, ponieważ nie wie, jak ukształtuje się sytuacja na rynku. Oznacza to, że faktyczną cenę rynkową można ustalić zawsze tylko w czasie rzeczywistym i bezpośrednio na rynku spot", mówi Gburek.

Sama cena jednak nie jest i również w przyszłości nie będzie dla wielu firm z sektora produkcji i handlu decydującym faktorem przy wyborze usługodawcy transportowego. Chodzi przede wszystkim o to, by nie wypuścić z ręki swojej elastyczności, jak wyjaśnia Lars Laskowski, logistyk w firmie MC-Bauchemie Gruppe: "Ponadstandardowa jakość, solidne i realistyczne usługi jak i elastyczne, zorientowane na klienta rozwiązania, są kluczem do owocnej relacji z klientami."

Optymalizacja łańcucha dostaw przez wywieranie wpływu na transport
Podczas gdy zachowanie konsumentów, ewentualnie klientów, może być tylko częściowo kierowane, łańcuch dostaw może zostać precyzyjnie zoptymalizowany, przez co odzyskuje się nad nim większą kontrolę. Cyfrowe platformy transportowe oferują bowiem możliwość kierowania zapytań o transport w szybki, prosty i bezpieczny sposób, do jasno określonej grupy użytkowników.

Kto szuka wejścia do cyfrowego przydzielania transportów, powinien zwrócić uwagę nie tylko na wysoką ilość ofert i intuicyjną szatę graficzną, ale również na neutralność i wysokie standardy bezpieczeństwa. Te ostatnie pomagają wspierać wytyczne własnego przedsiębiorstwa.

Pobierz informację prasową
Do góry