22.12.2020

Odważnie własnym szlakiem

Jak z sukcesem wykorzystać niszę w branży transportowej?

Timo Keunecke połączył dwie pasje: rolnictwo i transport

Kiedy myślisz o firmach, które odniosły sukces w branży logistycznej, na myśl przychodzą Ci duzi i znani gracze. Jednak branża transportowa to w znaczącej części małe i średnie przedsiębiorstwa. By zdobyć i utrzymać pozycję na rynku, potrzebne są przede wszystkim: kompetencja, odwaga oraz słynna "unikalna cecha oferty". Może to być np. nisza, która przeżywa rozkwit poza środkami masowego przekazu.

Cykl artykułów TIMOCOM "Odważnie własnym szlakiem: sukces niszy transportowej" przedstawia firmy, które odkryły dla siebie szczególny segment rynku i tym samym odnoszą długofalowe sukcesy.

W tym artykule założyciel - Timo Keunecke - opowiada między innymi o tym, w jaki sposób w ciągu roku zdobył flotę pięciu ciężarówek i mógł zatrudnić ośmiu stałych pracowników.

Częścią strategii sukcesu jest pozostawanie zawsze elastycznym, by oprócz obsługiwania wybranej niszy, móc reagować na wahania sezonowe lub załamania jak np. kryzys związany z koronawirusem. - Timo Keunecke, Keunecke Transporte GmbH

Liczy się miks usług: od rolnika do firmy transportowej

Timo Keunecke, rolnik z wykształcenia, od zawsze lubił wywrotki. Tak więc po zakończeniu edukacji planował stworzenie firmy spedycyjnej transportującej rolnicze towary masowe, takie jak kukurydza i buraki. Ponieważ działalność związana z produktami rolnymi ma charakter wysoce sezonowy, Keunecke szybko stanął przed wyzwaniem znalezienia alternatywnych ładunków: "Zbiory kukurydzy mogą się różnić w zależności od warunków pogodowych. Wtedy ciężarówki stoją a muszą być załadowywane." Dzięki wskazówkom od kolegi spedytora Keunecke zaczął szukać nowych klientów z sektora produkcji i handlu za pośrednictwem giełdy transportowej firmy TIMOCOM i szybko znalazł to, czego potrzebował.

 

Planowanie tras zgodnie z przepływem towarów

"W pewnym momencie poznałem trasę przepływu towarów z wywrotek i wiedziałem, że regularnie przemieszczają się one z regionu A do regionu B."  - mówi Keunecke. Plan utworzenia niezależnej firmy logistycznej dla towarów masowych stawał się zatem coraz bardziej realny. Tak więc w 2017 roku, w wieku 28 lat, odważył się podjąć wyzwanie i wraz z ojcem, również kierowcą ciężarówki, posiadając jeden pojazd, założyli firmę Keunecke Transporte GmbH. W ciągu roku duet ojciec i syn zwiększył flotę do trzech nowych i trzech używanych ciężarówek oraz rozszerzył zespół do ośmiu stałych pracowników. "Sami organizowaliśmy transporty, znajdowaliśmy odpowiednie firmy i w ten sposób mogliśmy w pełni wykorzystać nasze ciężarówki" - wyjaśnia Keunecke.

Kluczem do sukcesu firmy jest elastyczna strategia

Elastyczna strategia niszowa przeciw kryzysowi związanemu z pandemią koronawirusa

Oprócz produktów rolnych przewożonych ciągnikami siodłowymi, firma Keunecke rozszerzyła swoją główną działalność o transport odpadów komunalnych (takich jak osady ściekowe) oraz odpadów produkcyjnych z przemysłu motoryzacyjnego. Po lockdownie związanym z pandemią koronawirusa to młode przedsiębiorstwo musiało postawić na elastyczność i w krótkim czasie znaleźć inne nisze rynkowe: "Półtora miesiąca było dla nas bardzo trudne. Fabryki samochodowe stały w bezruchu. Przestawiliśmy się więc na transport elementów betonowych, z którym już wcześniej mieliśmy do czynienia."- zdradza założyciel. Sytuacja w zakresie zamówień obecnie się ustabilizowała i firma wróciła na stare tory: "Gdy już X razy jechaliśmy dla danego klienta, to dystrybutor przesyła nam oferty w formie cyfrowej prosto z Systemu".

 

Tworzenie sieci i polityka kadrowa jako czynniki sukcesu

Według Keunecke częścią strategii sukcesu jest pozostawanie zawsze elastycznym, by oprócz obsługiwania wybranej niszy, móc reagować na wahania sezonowe lub załamania, jak np. kryzys związany z koronawirusem. To, dlaczego jego firma tak dobrze sobie radzi, podsumowuje w dwóch punktach: dobry personel i dobre warunki pracy. Kierowcy w firmie Keunecke Transporte GmbH pracują od poniedziałku do piątku w systemie zmianowym. Każdego dnia wracają do domu. Jeśli jednak ktoś chciałby pracować w weekend, zawsze jest to możliwe. Również z konkurencją Keunecke utrzymuje koleżeńską wymianę: "Często zdarza się, że przekazujemy sobie wzajemnie odpowiednie zlecenia. Konkurencja jest właściwie tylko dla kierowców. Ale każda firma musi zapewnić przyjazną atmosferę pracy."

Pozytywna perspektywa

Na pytanie, jak ocenia swoją przyszłość w logistyce, młody przedsiębiorca odpowiada z optymizmem: "W kolorowych barwach. Za trzy lata możemy mieć 10 do 15 ciężarówek. Może będą to ciągniki siodłowe z plandeką, a może niskopodwoziówki. Zobaczymy."

 

Przepis Keunecke na sukces:

  1. Poznawaj i rozwijaj własne mocne strony i zasoby;
  2. Wykorzystuj cyfrowe sieci logistyczne;
  3. Dopasuj usługi do danej sytuacji rynkowej;
  4. Koncentruj się na uczciwej i koleżeńskiej polityce personalnej;
  5. I nie zapominaj: bądź pozytywny i myśl w sposób zorientowany na rozwiązania.
Pobierz informację prasową
Do góry