skip navigation

TimoCom: Konflikt handlowy z USA dotychczas nie wpływa na rynek transportowy UE

Popyt na przestrzeń ładunkową pozostaje na niezmiennie wysokim poziomie

Udostępnij na ...
17.07.2018

Erkrath, 17.07.2018 - konflikt handlowy z USA dotychczas nie wpłynął na dobrą koniunkturę przedsiębiorstw transportowych. Mimo obniżenia przez Komisję Europejską z powodu wojny celnej prognozy wzrostu na 2018r. do 2,1% (prognoza majowa:  2,3%), popyt na przestrzeń ładunkową pozostaje na niezmiennie wysokim poziomie miesiąc po wprowadzeniu przez USA ceł karnych. Dokumentuje to barometr transportowy TimoCom, branżowy wskaźnik rozwoju towarowego transportu drogowego w Europie.

„Istniejące zdolności transportowe są ograniczone, i tak prawdopodobnie pozostanie” mówi rzecznik prasowy TimoCom Gunnar Gburek.
Udostępnij na ...

Dobra sytuacja gospodarcza powoduje przewagę ofert ładunków

"Nie można zauważyć wielkiej paniki, rynek wydaje się niewzruszony" tak komentuje aktualne wyniki liczbowe za 2-gi kwartał 2018r. Gunnar Gburek, Company Spokesman firmy TimoCom. Utrzymująca się dobra sytuacja gospodarcza przedsiębiorstw w Niemczech i strefie Euro nadal powoduje przewagę ofert ładunków na rynku transportowym. Polityka USA, które od czerwca wprowadziły karne cła na stal i aluminium z Unii Europejskiej, nie miała wpływu na wyniki ostatnich czterech tygodni drugiego kwartału.

Na największej europejskiej platformie transportowej w okresie od kwietnia do czerwca zaobserwowano średnio 76 ofert ładunków przy 24 ofertach przestrzeni ładunkowej. Odpowiada to dokładnie obrazowi, jaki w pierwszym kwartale tego roku wskazywał już na nadzwyczajną przewagę popytu na przestrzeń ładunkową. "Krzywa jest coraz bardziej płaska i rozwija się w linię prostą" opisuje Gunnar Gburek stały rozwój. Codziennie w skali europejskiej zgłaszanych jest na platformie transportowej TimoCom do 750.000 ofert ładunków i przestrzeni ładunkowych.

 

Przed dwoma laty stosunek ładunków do przestrzeni ładunkowych był wyrównany

Już w roku poprzednim stosunek ofert przestrzeni ładunkowych do popytu utrzymywał się na porównywalnym poziomie wynosząc 70:30. Przed dwoma laty było to jeszcze inaczej: W drugim kwartale 2016r. stosunek ofert ładunków do wolnej przestrzeni ładunkowej był prawie wyrównany i wynosił 52:48.

 

Brakuje i będzie brakować wolnych mocy przewozowych

Co oznaczają te liczby dla przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych w Europie, które muszą przewieźć rosnące ilości towaru, by obsłużyć swoich klientów? "Aktualnie brakuje i będzie brakować wolnych mocy przewozowych" tak komentuje Gunnar Gburek. Tej sytuacji można przeciwdziałać ad hoc tylko unikając jazdy na pusto i wykorzystując jak najlepiej posiadane zasoby. "Zwłaszcza w dobie niedoborów, czasy postoju i oczekiwania pod rampami muszą być przez przedsiębiorstwa produkcyjne i handlowe dalej optymalizowane." Nawet jeśli Komisja Europejska w dalszej eskalacji działań protekcjonistycznych przez USA widzi ryzyko spadków, rynek transportu w Unii Europejskiej w najbliższych miesiącach nadal będzie cechowany przez przewagę popytu, prognozuje Company Spokesman firmy TimoCom.

Do góry