skip navigation

Powiedz STOP pustym przebiegom

W jaki sposób rynek spot pomaga zredukować koszty i emisję dwutlenku węgla

Udostępnij na ...
23.10.2020

Coraz więcej przedsiębiorstw z sektora produkcji i handlu stawia sobie za cel obniżenie emisji CO2. To samo dotyczy logistyki. Tutaj unikanie pustych przebiegów poprzez krótkoterminowe zlecenia transportowe może zaoferować spedytorom i firmom transportowym znaczne oszczędności i jednocześnie ochronę środowiska naturalnego.

Poprzez korzystanie z cyfrowych systemów transportowych wszystkie zaangażowane strony: załadowcy z sektora przemysłu i handlu, jak również przewoźnicy i przedsiębiorstwa transportowe, mogą czerpać korzyści ze zmniejszenia kosztów.
Udostępnij na ...

Obniżenie emisji dwutlenku węgla i kosztów operacyjnych jest koniecznością

Emisja dwutlenku węgla ma nie tylko negatywny wpływ na środowisko naturalne, ale oznacza również straty ekonomiczne. Zgodnie z danymi Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) każdego roku powstają milionowe szkody gospodarcze. Coraz więcej przedsiębiorstw z sektora produkcji i handlu stawia sobie więc za cel obniżenie emisji CO2. W Europie jej głównymi źródłami są elektrownie i zakłady przemysłowe. Jednak także w logistyce redukcja emisji jest czynnikiem, który nie tylko odciąża środowisko, lecz również obniża koszty operacyjne.

Redukcja CO2 i kosztów w jednym

Włoska firma GreenRouter bada emisję CO2 w łańcuchu dostaw poszczególnych firm logistycznych i analizuje wyniki. Firma ta, jako partner ogólnoświatowej organizacji Global Standards One (GS1) opracowała narzędzie o tej samej nazwie w celu usprawnienia łańcucha przetwarzania. W tym celu pod uwagę wzięto wartości zużycia w drogowym transporcie towarów.

Emisja CO2 została zmierzona przy pełnym załadowaniu i podczas pustej jazdy na  przykładzie 26-tonowej ciężarówki klasy EURO 6. Tutaj wartości na przejechany kilometr wynosiły 0,9 kg CO2  przy pełnym obciążeniu i 0,7 kg CO2 przy pustym przebiegu.

Po dokładniejszym przyjrzeniu się ogólny bilans okazuje się jednak inny: w pełni załadowany pojazd emituje 25-30 procent więcej niż pojazd jadący bez ładunku. Jednak dla ładunku, który mógłby przewieźć, używany jest inny samochód ciężarowy, który najpierw musi dojechać do miejsca przeznaczenia. W ten sposób na drodze znajdują się oba te pojazdy i oba mają co najmniej jeden pusty przebieg oraz jeden z ładunkiem. Poza tym mogą się zdarzyć nawet znacznie dalsze dojazdy. Dlatego w takim przypadku należy doliczyć pusty przejazd i przejazd dodatkowej ciężarówki. Tak więc puste przejazdy powodują stosunkowo większy udział emisji niż te z pełnym obciążeniem.

Znajdowanie krótkoterminowych zleceń na powroty

Korzystanie z giełd transportowych jest opłacalne zarówno pod względem ekonomicznym, jak i ekologicznym. Skutecznym środkiem ograniczenia pustych przebiegów i tym samym kompensacji emisji CO2 jest wykorzystywanie cyfrowych systemów transportowych, takich jak giełda transportowa firmy TIMOCOM. Tam zarówno zleceniobiorcy i zleceniodawcy mogą znaleźć fracht i pojazd nawet krótkoterminowo.  Wykorzystanie floty pojazdów może więc wzrosnąć nawet o 30 procent, a  zyski z obrotu nawet o 15 procent . Jednocześnie można osiągnąć redukcję dwutlenku węgla o 23 procent. Tak wynika z pomiaru GreenRouter, który przeanalizował dane firmy transportowej z własną flotą. Dzięki systematycznemu korzystaniu z giełdy transportowej zoptymalizowano wykorzystywanie zasobów w sposób opłacalny i zrównoważony.

Zrównoważony transport i oszczędność kosztów 

Transport przyjazny środowisku zyskuje także na znaczeniu dla przedsiębiorstw z sektora produkcji i handlu, które chcą zoptymalizować własny bilans klimatyczny. Ograniczenie emisji CO2 we wszystkich obszarach łańcucha dostaw jest bardzo ważną kwestią, nie tylko po to, by uniknąć odpowiednich rekompensat. W wielu przedsiębiorstwach zrównoważony rozwój i ochrona środowiska znajdują się na wysokim poziomie. Poprzez korzystanie z cyfrowych systemów transportowych wszystkie zaangażowane strony: załadowcy z sektora przemysłu i handlu, jak również przewoźnicy i przedsiębiorstwa transportowe, mogą czerpać korzyści ze zmniejszenia kosztów. Zarówno środowisko, jak i my wszyscy zyskujemy dzięki redukcji emisji CO2.

Inne ciekawe artykuły:

Jak włoska firma Dal Ferro poradziła sobie z kryzysem

Co zrobić, gdy klient nie płaci?

Do góry