Prawo transportowe 18.01.2024
6

Opłaty drogowe w 2024 roku – gdzie i od kiedy będzie obowiązywać wyższe myto w krajach UE

Sprawdź wysokość opłat drogowych w państwach, które wprowadziły przepisy dyrektywy winietowej.

Myto w krajach UE w 2024 roku

Unijna dyrektywa o Eurowiniecie zobowiązuje wszystkie państwa członkowskie do wdrożenia opłat drogowych zależnych od emisji CO2 dla wszystkich pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony. Kraje należące do wspólnoty mają na to czas do 25 marca 2024 roku. Przedsiębiorstwa transportowe zaś muszą przygotować się na wzrost opłat drogowych, a więc również wzrost kosztów transportowych.

  1. Niemcy – myto droższe nawet do 86%
  2. Austria – stopniowe zmiany w stawkach opłat
  3. Węgry – podwójna podwyżka myta w krótkim czasie
  4. Litwa – nawet 4-krotnie wyższe stawki dla ciężarówek
  5. Czechy – wyższe opłaty drogowe i zaostrzenie kar za przeciążoną ciężarówkę
  6. Polska – podwyżka e-toll bez stawki za emisję CO2

Rekordowo wysokie opłaty drogowe – Niemcy

Pierwszym państwem, które wprowadziło wyższe opłaty drogowe są Niemcy. Podwyżka myta obowiązuje tu od 1 grudnia 2023 roku i sięga nawet 86% dotychczasowej stawki dla ciężarówek klasy EURO VI. Wysokość niemieckiego maut naliczana jest ze względu na klasyfikację EURO, ale i dopuszczalną masę całkowitą oraz liczbę osi i pojazdu. Przykładowo, dla zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 40 ton, nowa stawka opłat drogowych może wynieść nawet 51,60 eurocenta / km (o 16,20 eurocenta więcej niż obecnie).

Stawki myta w Niemczech w formie tabelki dostępne w artykule:

Stopniowe wprowadzanie podwyżek od 1 stycznia 2023 roku – Austria

W Austrii nowe stawki opłat drogowych wprowadzane są stopniowo. Od 1 stycznia 2024 roku podwyżki obejmują pojazdy emitujące najwięcej zanieczyszczeń (klasa I) i wynoszą odpowiednio o 3,87 centów/km więcej. Kolejny wzrost opłat planowany jest dopiero na 2025 rok. Przy obliczaniu stawki myta należy pamiętać, że pojazdy muszą być przypisane do klasy taryfowej, w przeciwnym wypadku zostaną automatycznie przypisane do najwyższej taryfy – czyli klasy emisji spalin I. Właściciel pojazdu może zadeklarować klasę emisji EURO i klasę emisji CO2 elektronicznie za pomocą strony: https://go-maut.at/co2-rechner#/

Tabela stawek opłat drogowych dla ciężarówek o DMC powyżej 3,5 tony z uwagi na emisję zanieczyszczeń, w tym dopłaty za zanieczyszczenie powietrza, infrastrukturę, hałas i emisję CO2 – Austria:

 

Table-1 (1)

 

Najwyższe myto w Europie – Węgry

Na Węgrzech wzrost opłat drogowych był szczególnie odczuwalny ze względu na niedawną podwyżkę inflacyjną. 1 października 2023 roku opłaty podniesiono tu o 17%, 1 stycznia 2024 roku zaś o kolejne 22% w przypadku autostrad i aż o 33% na drogach krajowych, czyniąc węgierskie myto jednym z najdroższych w całej Europie. Jego wysokość można sprawdzić za pomocą kalkulatora dostępnego na stronie utdijkalkulacio.hu. Stawki opłat drogowych na Węgrzech zależne są m.in. od stopnia emisyjności pojazdów oraz nowowprowadzonych kategorii: J4 dla pojazdów czteroosiowych i J5 dla pięcioosiowych i więcej.

 

Opłaty drogowe – Węgry (tabelka):

 

tabela-oplat-drogowych-wegry

Legenda:

J2 – pojazdy 2-osiowe

J3 – pojazdy 3-osiowe

J4 – pojazdy 4-osiowe

J5 – pojazdy 5-osiowe

Zmiany w naliczaniu i stawkach opłat – Litwa

Również od 1 stycznia 2024 roku wzrosły stawki myta na Litwie. Zgodnie z informacją Litewskiego Zarządy Dróg Samochodowych, składową opłat są tu kategoria pojazdu (M2-M3 oraz N1-N3), liczba osi oraz poziom emisji CO2. Co ważne, od Nowego Roku do obliczania stawki za e-winietę brane są pod uwagę osie pojazdu silnikowego (z wyłączeniem przyczepy). Z ogólnodostępnych informacji wynika, że opłaty drogowe mogą zanotować tu nawet 4-krotny wzrost, który ma sięgać nawet 3 100 euro. Więcej informacji na temat tego, ile kosztuje e-winieta, jak i gdzie ją opłacić, które autostrady są płatne znajdują się na stronie keliumokestis.lt (zakładka FAQ).

Stawki opłat drogowych – Litwa (tabelka):

tabela-oplat-drogowych-litwa

 

Wprowadzenie winiety i wyższe myto – Czechy

Wyższe opłaty drogowe w Czechach zaczynają obowiązywać od 1 marca 2024 roku. Do tej pory na ich wysokość składały się: zużycie dróg, hałas, zanieczyszczenia powietrza. Od 1 marca 2024 roku kolejnym składnikiem jest opłata za emisję CO2. Czeski rząd ogłosił 5 klas emisji, gdzie najwyższe opłaty obejmą auta w klasie 1, czyli te emitujące najwięcej CO2, najniższe zaś – bezemisyjne pojazdy klasy 5 (np. elektryczne, napędzane wodorem). Przypisanie pojazdu do danej klasy możliwe jest za pomocą strony www.mytocz.eu/kalkulace-co2, gdzie po podaniu m.in. daty pierwszej rejestracji, kategorii pojazdu, maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu lub zestawu otrzymamy klasę emisji CO2.

Warto wziąć pod uwagę, że klasyfikacja emisji w przypadku Czech jest dużo bardziej restrykcyjna niż w pozostałych państwach. Według analizy CzechToll tylko 5-10% pojazdów zarejestrowanych w Systemie Elektronicznej Opłaty Drogowej będzie zaliczało się do wyższej klasy emisji CO2. To dlatego, że najniższa 1 klasa emisji obejmie samochody zarejestrowane zaledwie 5 lat temu, czyli przed 1 lipca 2019 roku. Z analizy CzechToll wynika, że to aż 95% pojazdów zarejestrowanych w Czechach.

To, ile za myto zapłacimy w Czechach pokazuje przykładowy koszt przejazdu na trasie Trasa: Lanžhot D2-Rozvadov D5 (430 km)* biorąc pod uwagę stawki sprzed 1 marca 2024 roku, od 1 do 24 marca 2024 roku i od 25 marca 2024 roku:

oplaty-drogowe-czechy-1-marca

* Przeliczenie zgodne z kursem walut na dzień 19.02.2024 r.

Dokładna rozpiska stawek myta w Czechach dostępna jest na stronie: mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Vlada-schvalila-sazby-mytneho-od-brezna-2024

Jak zapowiada tamtejszy rząd, od marca 2024 roku myto w Czechach wzrośnie o 10%-15%. W tym samym czasie wprowadzona zostanie winieta uprawniająca do korzystania z autostrad dla samochodów osobowych. Roczna opłata za winietę ma wzrosnąć do 2300 koron (ok. 408 zł). Kolejną zmianą jest zaostrzenie systemu kar za wykroczenie drogowe i naliczania punktów karnych. Warto mieć to na uwadze ze względu na zapowiadane surowsze kary w przypadku pojazdów ciężarowych, w których przekroczona została dopuszczalna masa całkowita.

Podwyżka opłat bez stawki za emisję CO2 – Polska

Wyższe o 15% stawki opłat drogowych obowiązują w Polsce od początku roku. Co ważne, ustalone zostały na podstawie wskaźnika inflacji, nie unijnej dyrektywy winietowej. Podwyżka nie zawiera stawki za emisję CO2, a więc kolejny wzrost cen za korzystanie z dróg dopiero przed nami. Jak wspomnieliśmy, każde państwo zobowiązane jest do wdrożenia przepisów dyrektywy o Eurowiniecie, których podstawą jest wprowadzenie opłat za zanieczyszczenia zależne od klasy spalania pojazdu do 25 marca 2024 roku.

Aktualne stawki opłaty elektronicznej obowiązujące od 1 stycznia 2024 roku dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną:

Table-4

 

Aktualne stawki opłaty elektronicznej obowiązujące od 1 stycznia 2024 roku dla dróg krajowych klasy GP i G lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną:

Table-5

 

Podsumowanie

W związku z dyrektywą o Eurowiniecie, w najbliższych miesiącach możemy spodziewać się wzrostu opłat drogowych na terenie wszystkich państw członkowskich. Warto pamiętać, że przepisy umożliwiając krajom wybór poszczególnych składników, według których będą naliczane opłaty drogowe. Dlatego podczas planowania podroży zapoznać się z aktualnymi stawkami, jakie obejmują myto na terenie danego państwa. Ponieważ nie wszystkie kraje je podały, będziemy na bieżąco aktualizować nasz artykuł.

Sprawdź, gdzie wymagane są opłaty drogowe, zaplanuj trasę i oblicz koszt transportu

W perspektywie nowych stawek za myto na europejskich drogach obliczanie kosztów transportu może wydawać się uciążliwe i czasochłonne. Korzystanie z narzędzi cyfrowych usprawnia proces planowania transportu i budżetu.

W TIMOCOM Marketplace oferujemy wygodny Planer tras, który pomoże Ci wytyczyć najlepszą trasę, uwzględniając:

  • długość całej trasy,
  • czas dojazdu,
  • ruch na drodze,
  • zakazy jazdy dla ciężarówek,
  • miejsca, w których odbywają się roboty drogowe,
  • odcinki, na których wymagane są opłaty drogowe.

Dodatkowo, dzięki funkcji Trasa i Koszty obliczysz koszty transportu, biorąc pod uwagę drogi, na których pobierane jest myto.

 

Źródła: e-toll.gov.pl, go-maut, nemzetiutdij.hu, keliumokestis.lt, mdcr.cz

P. H.

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry