skip navigation
24.02.2021

Co warto wiedzieć o przebiegu procesu transportowego?

Wywiad z ekspertem TIMOCOM

Philipp Schmidt, strategiczny kierownik produktów w TIMOCOM firmie z sektora FreightTech

Jako kierownik strategiczny, Philipp Schmidt jest odpowiedzialny za długotrwałe nakierowanie rozwoju Systemu Smart Logistics firmy TIMOCOM. W ten sposób nie tylko przekłada życzenia klientów na strategie, ale również skomplikowane procesy na proste kroki.

Dzięki białej księdze na temat procesu transportowego TIMOCOM w znaczący sposób przyczynia się do lepszego zrozumienia między wszystkimi uczestnikami procesów logistycznych. Dlaczego był to długo oczekiwany krok i jaką wartość dodaną przyniesie on branży transportowej, wyjaśnia w poniższym wywiadzie naukowiec zajmujący się informatyką ekonomiczną.

Już teraz dzięki w pełni cyfrowej wymianie zleceń transportowych skutecznie eliminujemy ręczne wprowadzanie danych. Umożliwiamy też prostą wymianę danych lokalizacyjnych GPS od różnych dostawców usług telematycznych. Konsekwentnie będziemy opracowywać kolejne rozwiązania dla procesów transportowych. - Philipp Schmidt, Strategic Product Manager w TIMOCOM
Udostępnij na ...

Podstawy cyfryzacji logistyki transportu

W białej księdze TIMOCOM proces transportowy został zdefiniowany i zredukowany do poszczególnych kroków. Czy wcześniej inaczej to rozumiano? Dlaczego było to konieczne?

Philipp Schmidt: Logistykę należy rozumieć kompleksowo. Jeśliby zapytać zaangażowane strony o proces transportowy, za każdym razem otrzymamy inną definicję. Zależy to przede wszystkim od indywidualnego punktu widzenia pytanego. Od tego, czy chodzi o firmę produkcyjną, kierowcę ciężarówki, spedytora, pracownika magazynu czy kierownika logistyki. Jeśli wszyscy będą się zbytnio zagłębiać w szczegóły, doprowadzi to do trudności w zrozumieniu i koordynacji. Typowym sposobem radzenia sobie ze złożonością jest abstrakcja. Prowadzi ona do uogólnień, a także częściowego pomijania szczegółów, aby ułatwić zrozumienie.

W informatyce często mówi się o zasadzie „divide-and-conquer" (dziel i rządź). To znaczy: Bierzemy coś dużego i złożonego i rozkładamy to na pojedyncze, uproszczone kroki. I dokładnie to zrobiliśmy z naszą definicją procesu transportowego! Dzięki uproszczonemu mapowaniu transportu zaangażowani mogą go stopniowo adaptować i efektywnie opracowywać (częściowe) rozwiązania, jedno po drugim. Takie podejście pomaga w rozwoju każdego produktu i dlatego jest ważną podstawą cyfryzacji.

Korzyści ze znajomości etapów procesu transportowego

W jaki sposób jako przedsiębiorca mogę czerpać korzyści z tego, że znam poszczególne etapy procesu transportowego?

Philipp Schmidt: Przede wszystkim daje to przegląd sytuacji. To z kolei umożliwia uporządkowaną kontrolę poszczególnych działań. W ten sposób można zoptymalizować poszczególne punkty i podejmować świadome decyzje. Na przykład, czy i gdzie sensownym jest korzystanie z oprogramowania i usług dostawców.

To właśnie oferujemy w TIMOCOM:

Ustrukturyzowany widok na proces transportowy, aby nasi klienci mieli jasność, co i na jakim etapie im oferujemy i oferować będziemy.

Jakie rozwiązania oferuje System Smart Logistics już dziś, by zoptymalizować proces transportowy?

Philipp Schmidt: Z pewnością jesteśmy znani w całej Europie z kroku jakim jest "inicjacja transportu". Dominuje tutaj rynek spot. To ta część Systemu Smart Logistics, z którą łączy nas przede wszystkim logistyka transportu. Ponadto już teraz oferujemy naszym klientom rozwiązania mające na celu zwiększenie efektywności na dalszych etapach procesu transportowego. Na przykład dzięki naszej w pełni cyfrowej wymianie zleceń transportowych skutecznie eliminujemy ręczne wprowadzanie danych. Prócz tego umożliwiamy prostą wymianę danych lokalizacyjnych GPS od różnych dostawców usług telematycznych. Z pewnością nie spoczniemy na laurach, lecz konsekwentnie będziemy opracowywać kolejne rozwiązania dla procesów transportowych.

 

Cyfrowe połączenie kontrahentów, brak konieczności przełączania się pomiędzy różnymi systemami...

Co mają z tym wspólnego interfejsy i w jakich procesach i systemach można je szczególnie dobrze zintegrować?

Philipp Schmidt: Interfejsy te stanowią jedną z dróg dostępu do TIMOCOM. Już dawno temu zdaliśmy sobie sprawę, że musi istnieć możliwość zintegrowania naszego Systemu Smart Logistics wraz z jego aplikacjami u naszych klientów. Interfejsy obsługują nasze aplikacje w ten sam sposób, co powierzchnia web naszego Systemu.

Oznacza to, że w przyszłości zapewnimy odpowiednie interfejsy do większości naszych aplikacji. Dzięki nim zleceniobiorca może komunikować się bezpośrednio z systemem zleceniodawcy, np. poprzez przekazanie zlecenia transportowego lub przesłanie informacji zwrotnej o statusie.

Jeśli chodzi o konkretne przykłady efektywności interfejsów: Od lat oferujemy w szczególności dużym klientom możliwość automatycznego przenoszenia ofert frachtów z ich własnego systemu transportowego (w skrócie TMS) do Systemu firmy TIMOCOM jednym kliknięciem. Również zlecenia transportowe mogą być dzisiaj odpowiednio przekazywane. Są one równie prawnie wiążące, co dokument PDF wysyłany e-mailem. Różnica? Zleceniobiorca może go od razu zaimportować do swojego systemu TMS. Dzięki temu unika się wielokrotnego przetwarzania danych i przełączania się pomiędzy różnymi systemami, a efektywność zasadniczo wzrasta.

W zakresie realizacji transportu istnieje również możliwość wymiany informacji GPS. Można udostępnić swój sygnał GPS zleceniodawcy. Dzięki temu może on obliczyć czas przyjazdu ciężarówki lub kontrolować ruch pojazdów na rampie.

 

Kompleksowa cyfryzacja i jednolite rozumienie

Dlaczego powinno się pobrać białą księgę dotyczącą procesu transportowego?

Philipp Schmidt: Przede wszystkim po to, by mówić tym samym językiem i zbudować jednolite rozumienie. Rynek jest wystarczająco złożony, zatem wykorzystajmy możliwość, by go nieco uprościć. Z mojego punktu widzenia kompleksowa digitalizacja logistyki transportu zawodzi obecnie nie z powodu braku technologii, ale raczej z powodu braku wzajemnego zrozumienia np. Systemów. Oczywiście w wielu miejscach nieodzowne są indywidualne metody pracy. Jednak abstrahując, prowadzi to zazwyczaj do podjęcia tych samych kroków i działań. Powinniśmy je wspólnie przedstawić i znaleźć cyfrowe rozwiązania. Wtedy wspomożemy logistykę transportu.

 

Informacje o ekspercie:

Philipp Schmidt jest kierownikiem strategicznym w firmie TIMOCOM, przedsiębiorstwie z sektora IT i FreightTech, która opracowała pierwszy w Europie System Smart Logistics. Już podczas swojej pracy naukowej na Uniwersytecie Duisburg-Essen zauważył, że w logistyce transportu istnieje duże zapotrzebowanie na kompleksowe platformy komunikacyjne i zrealizował przełomowe projekty. W TIMOCOM specjalista ds. informatyki gospodarczej zajmuje się tłumaczeniem wymagań klientów w zakresie rozwoju oprogramowania i towarzyszy produktom przez cały cykl ich życia. Jego nadrzędnym celem jest opracowanie wizji produktów dla Systemu Smart Logistics, a tym samym przyspieszenie kompleksowej cyfryzacji europejskiej logistyki transportowej.

Do góry