Rozwiązania IT 17.02.2021
4

Sztuczna inteligencja i automatyzacja zapewniają przewagę konkurencyjną małym i dużym firmom

Sztuczna inteligencja i automatyzacja zapewniają przewagę konkurencyjną małym i dużym firmom

New Content Item (9)

Obecnie nawet małe i średnie przedsiębiorstwa potrzebują usług cyfrowych, aby zapewnić sobie konkurencyjność. Dane i informacje w łańcuchu transportowym mogą, a nawet powinny być wymieniane w sposób inteligentny, bezpieczny i prosty.

Jakie korzyści przynoszą procesy automatyzacji i inteligentne aplikacje w logistyce?

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w logistyce

Co trzeci kilometr pokonywany przez ciężarówki na niemieckich drogach to "pusty przebieg". Czy rzeczywiście tak musi być? Sztuczna inteligencja (AI) oferuje wyjątkową możliwość efektywniejszego planowania tras z dnia na dzień, poprzez gromadzenie i analizę takich danych jak np. warunki na drogach i ładowność. Trasy można inteligentnie łączyć i planować optymalne połączenia, co między innymi prowadzi do redukcji pustych przebiegów przy jednoczesnym wzroście wydajności istniejących zasobów.

Warto jednak zaznaczyć, że sztuczna inteligencja już dziś optymalizuje znacznie więcej. Krótko przed przyjazdem ciężarówki pracownicy magazynu mogą np. przygotować odpowiednią rampę załadunkową w celu przyspieszenia procesu za- lub rozładunku, a samochód może być od razu obsłużony. Tym samym sztuczna inteligencja już teraz pomaga w usprawnieniu organizacji łańcucha dostaw. Automatyzacja tych procesów to jedno z głównych wyzwań w logistyce. Poprzez zastosowanie inteligentnych aplikacji mogą one stać się coraz bardziej niezależne. Oszczędza to czas i koszty oraz ogranicza do minimum pracę manualną.

 Przykłady zautomatyzowanych procesów w logistyce

 Załadowcy mogą obecnie korzystać z systemów logistycznych w celu znalezienia odpowiedniego partnera transportowego i zintegrowania funkcji cyfrowych w łańcuchu dostaw. Tracking w czasie rzeczywistym umożliwia szybkie reagowanie na zakłócenia w łańcuchu dostaw, takie jak korki uliczne, wypadki czy tzw. wąskie gardła. W obszarze "ostatniej mili" już dziś przeprowadzane są obszerne testy, np. z wykorzystaniem dronów dostawczychautonomicznych pojazdów czy produktów drukowanych w 3D na indywidualne lub pilne zamówienia. Przede wszystkim dla odbiorców końcowych innowacje te mogą okazać się szybkimi i niezależnymi od ruchu drogowego rozwiązaniami.

Także w halach magazynowych coraz częściej stosowana jest automatyka: obejmuje ona zarówno systemy stacjonarne, jak i mobilne. Roboty i autonomiczne pojazdy współpracują ze sobą w celu sortowania, wyboru i dostarczenia towaru do celu, niezależnie od tego, czy powierzchnia magazynu jest zoptymalizowana pod kątem przygotowania do wysyłki czy odbioru na miejscu. Korzyści są oczywiste. Z jednej strony procesy są uproszczone i bardziej wydajne, co pozwala oszczędzić czas, a tym samym koszty. Ponadto automatyzacja takich procesów oznacza również, że ludzie nie będą musieli już wykonywać niebezpiecznych lub szkodliwych prac, takich jak przenoszenie ciężkich ładunków. Optymalizacja dotyczy więc również zachowania zgodności z różnymi przepisami.

Wszystko, od stosowania przepisów prawa pracy po kompleksową obsługę ładunków specjalnych, jest tu możliwe.

Kierowcy natomiast korzystają z automatyzacji dokumentów, cyfrowych zleceń i systematycznego wyboru odpowiedniego ubezpieczenia ładunku, oszczędzając tym samym cenny czas i uniając błędów.

 

AI i automatyzacja dla dużych i małych partnerów logistycznych

W najnowszym badaniu przeprowadzonym przez konsultantów ds. zarządzania PwC  ponad 1600 kierowników z 33 krajów stwierdziło, że poprawa efektywności łańcucha dostaw jest najważniejszym zadaniem na przyszłość. Pytanie brzmi, w jaki sposób przewoźnicy mogą osiągnąć ten wzrost wydajności dzięki automatyzacji i sztucznej inteligencji? Prawdopodobnie miną lata, zanim kierowcy będą mogli używać autopilota, na przykład jak w samolocie. Zmienne sytuacje drogowe, trudne warunki pogodowe i wzrastający ruch samochodowy stanowią skomplikowane wyzwania dla transportu drogowego, wymagające specjalnych rozwiązań. Nie oznacza to jednak, że przewoźnicy muszą całkowicie zrezygnować z rozwoju technologicznego. Obecnie nawet małe i średnie przedsiębiorstwa potrzebują usług cyfrowych, aby zapewnić sobie konkurencyjność. Dane i informacje w łańcuchu transportowym mogą, a nawet powinny być wymieniane w sposób inteligentny, bezpieczny i prosty.

Dzięki Systemowi Smart Logistics firmy TIMOCOM i interfejsom (API) Tracking, Zlecenia transportowe oraz Giełda transportowa, duzi i mali partnerzy logistyczni mogą połączyć własne systemy z aplikacjami. Jakie są zalety tych interfejsów? Zlecenia mogą być podejmowane automatycznie i udostępniane innym uczestnikom łańcucha dostaw. Cyfrowe przejmowanie i przesyłanie potrzebnych informacji prowadzi do płynnego łączenia się procesów. Pozwala to na uniknięcie pustych przebiegów, bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni ładunkowych i śledzenie dostaw w czasie rzeczywistym. Czasochłonne ręczne wprowadzanie danych nie jest już konieczne, tak samo jak przełączanie się pomiędzy różnymi systemami. Znikają również bariery językowe. Eliminuje to potencjalne źródła błędów i usprawnia złożone procesy.

Większe bezpieczeństwo, przewidywalność i wydajność

Wykorzystanie sztucznej inteligencji i automatyzacji w logistyce zwiększa bezpieczeństwo, możliwości planowania i produktywność. Ewolucja FreightTech w żadnym wypadku nie ma na celu uczynienia przewoźników przestarzałymi w łańcuchu dostaw. Wręcz przeciwnie. Według statystyk PWC w Polsce niedobór kierowców zawodowych już w 2022 roku może przekroczyć 200.000. Liczba ta rośnie także w innych krajach. Rosnące uzależnienie naszego społeczeństwa od międzynarodowych łańcuchów dostaw oraz oczekiwania dotyczące przejrzystego i wydajnego łańcucha dostaw pokazują z jednej strony znaczenie i zrównoważony rozwój branży, a z drugiej strony znaczenie decyzji podejmowanych w oparciu o dane dla sprawnego i oszczędzającego zasoby procesu. Dlatego też AI i automatyzacja powinny wspierać cyfrowo pracę człowieka, tak aby mógł on się skupić na ważnych zadaniach i zminimalizować własne ryzyko w związku z opóźnieniami, towarami niebezpiecznymi czy przeszkodami kulturowymi jak np. bariery językowe czy permanentne zmiany w prawie. Naszym celem jest umożliwienie tego małym i średnim przedsiębiorstwom.

To może Cię zainteresować: Jak integracja danych może zoptymalizować procesy logistyczne

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry