Leksykon transportowy

Leksykon transportowy

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Z

Franco

Określenie franko (lub franco) jest używane w języku handlowym i odnosi się do warunków dostaw, w których koszty transportu (lub porto-opłaty pocztowej) ponosi nadawca, a nie odbiorca.

Przeciwieństwem jest określenie „loko” (ang. Ex Works), gdzie koszty transportu lub opłat musi przejąć odbiorca. Ponadto, istnieją jeszcze inne warunki handlowe (ang.: Incoterms), które regulują warunki dostawy w transporcie. We wszystkich tych klauzulach nie chodzi tylko o zapłatę za transport lecz również o tak zwane przeniesienie ryzyka, które określa, do kiedy nadawca a od kiedy odbiorca jest odpowiedzialny za stan towaru.

Pojęcie
Słowo franko pochodzi z włoskiego affrancare (po polsku opłata uiszczona). Na przykładzie znaczka pocztowego można zauważyć, że także w przypadku wysyłki listu, jest on przejmowany od nadawcy jeżeli posiada znaczek pocztowy (czyli jest opłacony).

Stopniowo staromodne słowo franko jest zastępowane określeniem „frei Haus“ ("darmowa dostawa").

Patrz również:

Warto być zawsze na bieżąco

Tutaj możecie Państwo zapisać się do bezpłatnego newslettera.

Rejestracja do newslettera

Brakuje ważnych informacji. Aby rozpocząć proces pobierania, wszystkie pola muszą być wypełnione.

Prosimy o poprawne uzupełnienie zaznaczonych pól.

Wszystkie pola oznaczone '*' są obowiązkowe i muszą zostać wypełnione.

Poprzez przesłanie formularza rejestracyjnego (zarejestruj teraz), wyrażacie Państwo zgodę na naszą politykę prywatności.

Rejestracja do newslettera:


Twoje dane osobowe (adres e-mail, nazwisko i imię) zostaną przez firmę TIMOCOM GmbH przekazane do bazy danych firmy SC-Networks GmbH (Sąd prowdzący rejestr: Enzianstr. 2, 82319 Starnber, wpisanej do KRS pod nr. HRB 14 65 73, przy sądzie okręgowym w Monachium). Firma SC-Networks GmbH działa w ramach prawa o ochronie danych osobowych na podstawie informacji przesyłanych przez firmę TIMOCOM GmbH.

Do góry

Zgadzam się na używanie przez tę stronę plików cookies na potrzeby analityczne oraz do personalizowania treści i reklam. Dowiedz się więcej