Transport do 3,5 tony – ile kosztuje i kiedy warto z niego skorzystać?
Wszystko, co trzeba wiedzieć o transporcie busem do 3,5 tony
Rynek busów do 3,5 tony rośnie w bardzo szybkim tempie. Według statystyk PZPM w lipcu 2025 roku rejestracje samochodów dostawczych wyniosły o 16% więcej niż w zeszłym roku. Tendencję wzrostową obserwuje się w całej Europie, przede wszystkim w Niemczech, Francji i we Włoszech. W jaki sposób mogą wykorzystać ich potencjał firmy transportowe realizujące dłuższe trasy? Ile kosztuje transport busem do 3,5 tony? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule.
Transport do 3,5 tony – zalety i korzyści
Jak wspomnieliśmy, busy do 3,5 tony cenione są przede wszystkim za mobilność i szybkość realizacji dostaw. Niewielkie, ale ładowne doskonale sprawdzają się w logistyce miejskiej i transporcie ostatniej mili. Ze względu na swoje gabaryty, busy mają łatwiejszy dostęp do infrastruktury, która może stanowić większe wyzwanie dla transportu ciężkiego.
Busy do 3,5 tony wykorzystywane są przy przewozie niewielkich ładunków, takich jak części zamienne, elektronika, paczki czy pilne dostawy B2B, gdzie kluczowy jest czas dostawy. Pomimo tego, że koszt transportu busem w przeliczeniu na kilometr bywa wyższy niż w transporcie ciężarowym, wiele firm decyduje się na niego ze względu na większą elastyczność.
Tachograf w busie od 2,5 tony - od kiedy?
W transporcie krajowym busów do 3,5 t przepisy o tachografach na razie nie obowiązują, co dla wielu przedsiębiorców jest dodatkową korzyścią. Warto pamiętać jednak, że na mocy przepisów wynikających z Pakietu Mobilności i rozporządzenia 2020/1054, od 1 lipca 2026 roku wszystkie pojazdy o DMC od 2,5 t do 3,5 t, które wykonują międzynarodowy transport drogowy rzeczy lub przewozy kabotażowe, będą zobowiązane do posiadania tachografów inteligentnych drugiej generacji (G2V2) – takich samych, jak w przypadku transportu ciężkiego.
Ile kosztuje 1 km transport busem do 3,5 tony?
Na to, ile kosztuje 1 km transportu busem i ile ostatecznie zapłacimy za przewóz, składa się wiele czynników. Kierunek, rodzaj ładunku czy długość trasy to nie wszystko – ważna jest również aktualna sytuacja gospodarczo-polityczna i związana z tym inflacja usług transportowych.
Jeśli chodzi o transport krajowy busem do 3,5 tony, według danych buskup.pl, orientacyjne stawki w 2025 roku przedstawiają się następująco:
🔸Transport lokalny (do 100 km): 200–400 zł za kurs,
🔸Transport krajowy (100–400 km): 2,80–4,00 zł/km,
🔸Transport międzynarodowy: 0,60–0,75 €/km,
🔸Transport ekspresowy: +20–30% standardowej stawki,
🔸Transport ADR (ładunki niebezpieczne): +15–25%,
🔸Doładunki i ekspresy: wycena indywidualna.
Przykładowe wyceny na podstawie wcześniej podanych widełek stawek „za km” dla busów do 3,5 t w 2025 r. (km ładowny; osobno wariant z doliczeniem 15% pustych km):
Trasa | Wariant | Cena minimalna [zł] | Cena maksymalna [zł] |
---|---|---|---|
Kraków → Gdańsk | podstawowy (650 km) | 1 820 | 2 600 |
Kraków → Gdańsk | z 15% pustych km (748 km) | 2 094 | 2 992 |
Kraków → Gdańsk | z 15% pustych + ekspres. | 2 513 | 3 889 |
Kraków → Gdańsk | z 15% pustych + ADR | 2 408 | 3 740 |
Warszawa → Berlin | podstawowy (575 km) | 1 622 | 2 028 |
Warszawa → Berlin | z 15% pustych km (661 km) | 1 865 | 2 331 |
Warszawa → Berlin | z 15% pustych + ekspres. | 2 238 | 3 030 |
Warszawa → Berlin | z 15% pustych + ADR | 2 144 | 2 913 |
❗Stawki i wyliczenia są orientacyjne i bazują na wyżej wymienionych danych. W praktyce stawki są negocjowane indywidualne w zależności o wielu czynników.
Od czego zależy cena za transport do 3,5 tony za km?
Tak, jak wspominaliśmy na ostateczną cenę za transport busem do 3,5 tony składa się wiele czynników. Nie ma jednego, uniwersalnego cennika, ponieważ każde zlecenie opiera się na indywidualnych uzgodnieniach.
Przyjrzyjmy się elementom, od których zależy cena za transport busem do 3,5 tony w 2025 roku:
🔹Długość trasy
Jeśli chodzi o długość trasy, stawka za km stopniowo obniża się w zależności od dystansu – krótkie odcinki (lokalne, tzw. „ekspres”) mają wyższą cenę za kilometr, dłuższe relacje – niższą. Do kalkulacji dochodzą puste kilometry (dojazd/odjazd), często liczone jako % trasy ładownej lub minimalna liczba kilometrów rozliczeniowych. Warto pamiętać, że im trudniej o ładunek powrotny, tym wyższa stawka, dlatego warto unikać jazdy na pusto znajdując ładunki powrotne.
🔹Rodzaj towaru
Biorąc pod uwagę rodzaj ładunku, liczy się jego specyfika – więcej za km zapłacimy w przypadku towarów wrażliwych, wartościowych (elektronika), delikatnych (sprzęt, szkło), wymagających utrzymania odpowiedniej temperatury (izoterma/chłodnia) i ponadgabarytowych. Im większe ryzyko uszkodzenia towaru i specyfikacja (dodatkowe zabezpieczenia, ewentualna dopłata za ubezpieczenie CMR pod wyższą sumę, monitoring, dedykowany pojazd), tym wyższa stawka.
🔹Transport krajowy a międzynarodowy
Transport międzynarodowy to zwykle wyższa stawka jednostkowa w porównaniu z transportem krajowym oraz dodatkowe koszty za:
- winiety /opłaty drogowe
-opłaty za promy/tunele,
-noclegi kierowcy,
-rozliczenia w EUR,
-czynności związane z załadunkiem, dostępem do ramp, dokumentacją, itd.
🔹Liczba palet / gabaryt ładunku
Bus ma ograniczenie objętości i ładowności – im bliżej limitu (np. 8–10 EP, wysoki metraż), tym mniejsza elastyczność dla przewoźnika i mniejsza przestrzeń na dogranie ładunku powrotnego, co winduje cenę. Przy pojedynczych paletach można płacić jak za „cały pojazd”, jeśli to kurs dedykowany.
Nie chcesz dopuścić do przeładowania busa? Przeczytaj nasz artykuł:
🔹ADR (towary niebezpieczne)
W wycenie transportu busem istotne mogą być dodatkowe uprawnienia kierowcy oraz wyposażenie (gaśnice, sorbenty, oznakowanie). Wówczas, z uwagi na większe ryzyko i obowiązki kierującego pojazdem, uwzględnia się dopłatę ADR.
🔹Załadunek/rozładunek
Płatne są nie tylko kilometry – liczy się czas i złożoność operacji. W tym przypadku opłaty obejmują długie oczekiwanie (after free time), dodatkowe punkty (multi-stop), wniesienie do lokalu, brak rampy/wózka (konieczność ręcznego załadunku), nietypowe godziny (noc/weekend/święta). Każdy tego typu dodatkowy punkt i minuta postoju zwiększa cenę transportu.
Gdzie znaleźć wolne ładunki na busa?
Jak wspominaliśmy, im trudniej o ładunek powrotny, tym większa stawka za kilometr. Dlatego warto korzystać ze sprawdzonych źródeł ofert, jak giełda transportowa do 3,5 tony. Jedną z nich jest Giełda Transportowa TIMOCOM, jedna z największych w Europie, gdzie codziennie publikowanych jest nawet 1 milion ofert – w tym wolnych ładunków i przestrzeni ładunkowych. Dzięki intuicyjnym filtrom (trasa, typ nadwozia, tonaż) na Giełdzie Transportowej TIMOCOM można szybko znaleźć idealne dopasowane ładunki i pojazdy. Opcja automatycznych powiadomień o pojawiających się ofertach, spełniających określone kryteria, pozwoli na szybkie znalezienie wolnego ładunku. Dodatkowo, na Giełdzie Transportowej TIMOCOM przewoźnicy mogą aktywnie oferować własne puste przestrzenie – zwiększa to szansę na znalezienie ładunku powrotnego i minimalizację kosztów.
Czy transport do 3,5 tony się opłaca? Podsumowanie
Według niezależnych raportów branżowych co najmniej do 2030 roku prognozuje się umiarkowanie wysoki wzrost rynku lekkich pojazdów dostawczych. Najczęściej pojawiający się czynnik uzasadniający pozytywne prognozy dla busów do 3,5 tony to rozwój handlu internetowego, potrzeba ostatniej mili oraz wzrost usług kurierskich. Również transformacja w stronę niskoemisyjnych flot (regulacje UE, cele 2030/2035) przyspiesza inwestycje flotowe i wymianę pojazdów, co jest jednym z motorów wzrostu rynku LCV.
Jak podaje ekspert Dariusz Pradut z portalu Transport-expert:
Ważnym argumentem przemawiającym za wykorzystaniem busów w swojej strategii, jest brak konieczności posiadania prawa jazdy kategorii C przez kierowcę pojazdu. Fakt może pomóc rozwiązać problem z niedoborem kierowców zawodowych, który wciąż stanowi jedną z największych bolączek branży transportowej.
Źródła:
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 165/2014 w odniesieniu do określania położenia za pomocą tachografów.
https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Rejestracje-Pojazdow/OSOBOWE-i-DOSTAWCZE/Lipiec-2025r
https://misbus.pl/ile-za-km-bus-do-3-5-tony-sprawdz-aktualne-ceny-transportu
https://buskup.pl/transport-do-35-tony-cennik-uslug-w-2025-roku/

Patrycja Hamielec
Content Specialist