Jakie są rodzaje i wymiary kontenerów oraz co w nich przewozić?
Sprawdź najważniejsze informacje dotyczące kontenerów e transporcie drogowym i morskim
Kontenery – odporne na uszkodzenia i korozje, wygodne w przeładowywaniu, dopasowane do transportu ładunków zróżnicowanych pod względem gabarytów, masy i właściwości. Czy wiesz, jakie są rodzaje i wymiary kontenerów oraz jakie towary możemy nimi przewozić? Jeśli nie, sprawdź nasz artykuł, gdzie przedstawiamy najważniejsze informacje, w tym tabelki z wymiarami kontenerów.
Wymiary kontenera w transporcie drogowym a wymiary kontenera morskiego
W transporcie drogowym wykorzystywane są przede wszystkim kontenery intermodalne (ISO), które można przewozić różnymi środkami transportu – bez konieczności przeładunku samego towaru. W transporcie drogowym przewozi się je z wykorzystaniem naczep typu container chassis. Kontenery są standaryzowane (norma ISO), dzięki czemu łatwo je przeładowywać między statkiem, ciężarówką i pociągiem. Oznacza to, że wymiary kontenera w transporcie drogowymi wymiary kontenera morskiego są takie same.
Rodzaje i wymiary kontenerów
Dobór odpowiedniego typu kontenera ma ogromne znaczenie nie tylko dla bezpieczeństwa, ale również dla optymalizacji kosztów. Źle dobrana jednostka może powodować dodatkowe wydatki lub zwiększać ryzyko uszkodzenia towaru.
🔸Kontener zamknięty (general purpose container) – znany też jako uniwersalny lub standardowy. Jak wskazuje jego nazwa, kontener zamknięty jest ze wszystkich stron. Dzieli się na jeszcze trzy rodzaje: standard 20’, standard 40’ oraz high cube 40’:
Rodzaj kontenera uniwersalnego
|
Wymiary wewnętrzne [m] |
Objętość wewnętrzna [m3] |
Maksymalna waga ładunku netto [t] |
Maksymalna ładowność brutto [t] |
Ilość europalet (w I warstwie) |
Standard 20’ (Dry Van 20’) | 5,895 x 2,352 x 2,392 | 33,2 | ok. 28 | 30,48 | 11 |
Standard 40’ (Dry Van 40’) | 12,032 x 2,352 x 2,392 | 67,7 | ok. 26,5–26,7 | 30,48 | 24 |
High Cube 40’ (HC 40’) | 12,032 x 2,352 x 2,700 | 76,3 | ok. 26–26,5 t | 32,50 | 24 |
Co transportować kontenerem zamkniętym / uniwersalnym?
Kontener zamknięty wykorzystuje się m.in. do transportu tzw. „drobnicy”, która nie wymaga specjalnych warunków przewożenia. Zaliczają się do nich produkty przemysłowe, jak sprzęt elektroniczny i komponenty, żywność niewrażliwa na temperaturę, odzież i inne artykuły konsumpcyjne. Ładunki przewożone są w formie kartonów, skrzyń, worków na paletach.
🔸Kontener z otwartym dachem (open top / hard top container) – kontener tego typu nie ma stałego, metalowego dachu. Zastępuje go plandeka mocowana na specjalnych belkach. Dzięki temu można w nim przewozić ładunki ponadgabarytowe, które wymagają załadunku od góry np. surowce w big-bagach, maszyny czy elementy konstrukcyjne.
Rodzaj | Wymiary wewnętrzne [m] (dł. x szer. x wys.) | Objętość wewnętrzna [m³] | Maksymalna waga ładunku netto [t] | Maksymalna ładowność brutto [t] | Ilość europalet (I warstwa) |
---|---|---|---|---|---|
Open Top 20’ | 5,888 x 2,352 x 2,348 | ok. 32,5 | ok. 28 | 30,48 | 11 |
Open Top 40’ | 12,032 x 2,352 x 2,348 | ok. 66,7 | ok. 26,5 | 30,48 | 24 |
🔸Kontenery z otwartymi bokami (flat rack container) – kontenery typu flat rack nie posiadają ścian bocznych ani dachu, a jedynie podłogę i dwie ściany czołowe, które mogą być stałe lub składane.
Rodzaj | Wymiary wewnętrzne [m] (dł. x szer. x wys.) | Objętość wewnętrzna [m³] | Maksymalna waga ładunku netto [t] | Maksymalna ładowność brutto [t] | Ilość europalet (I warstwa) |
---|---|---|---|---|---|
Flat Rack 20’ | 5,942 x 2,345 x 2,228 | — (brak stałej kubatury) | ok. 30–31 | 34 | — |
Flat Rack 40’ | 12,054 x 2,340 x 1,955 | — (brak stałej kubatury) | ok. 39–40 | 45 | — |
Co transportować kontenerem flat rack container?
Dzięki swojej budowie kontenery z otwartymi bokami nadają się do transportu ładunków bardzo ciężkich i ponadgabarytowych, takich jak pojazdy, maszyny przemysłowe czy elementy konstrukcji stalowych.
🔸Kontener z otwartym dachem i bokami (platform container) – kontenery platformowe mają jedynie podłogę, bez ścian bocznych, ścian czołowych i dachu. Umożliwiają transport najcięższych i najbardziej nietypowych ładunków, których nie da się zmieścić do innych rodzajów kontenerów.
Rodzaj | Wymiary wewnętrzne [m] (dł. x szer. x wys.) | Objętość wewnętrzna [m³] | Maksymalna waga ładunku netto [t] | Maksymalna ładowność brutto [t] | Ilość europalet (I warstwa) |
---|---|---|---|---|---|
Platform 20’ | 6,058 x 2,438 x — | — | ok. 31 | 34 | — |
Platform 40’ | 12,192 x 2,438 x — | — | ok. 39–40 | 45 | — |
Co transportować kontenerem platformą?
Duże i ciężkie elementy oraz ładunki ponadgabarytowe, których waga, rozmiar lub kształt uniemożliwia przewóz innym środkiem transportu. W kontenerze z otwartym dachem i bokami, czyli tzw. platform container, przewozi się takie ładunki, jak maszyny (przemysłowe, rolnicze, budowlane), pojazdy (busy, samochody, łodzie), materiały drewniane i mtalowe.
🔸Kontener TWORTY – to tak naprawdę jeden, duży moduł złożony z dwóch, połączonych ze sobą standardowych kontenerów o wymiarach 20’, które razem tworzą jeden duży kontener 40’. Stąd też nazwa: TW od twenty (dwadzieścia) i ORTY od forty (czterdzieści). Kontenery TWORTY nie są standardowym rozwiązaniem, ale ponieważ charakteryzują się dużą swobodą użytkowania, sprawdzają się w specyficznych sytuacjach. Wyposażone w standardowe, ale i dodatkowe drzwi, dają możliwość otwierania od zewnątrz i od wewnątrz.
🔸Kontener cysterna (tank container) – znany jest również jako kontener zbiornikowy. Kontener o typowym dla cystern, cylindrycznym kształcie umiejscowiony jest w ramie standardowego kontenera 20’. Aby podnieść swoją funkcjonalność, może by wyposażony w przegrody. Maksymalna pojemność kontenera cysterny to ok. 20 tys. litrów, ale ostateczna ładowność może wynikać m.in. z przepisów drogowych obowiązujących na danym terenie.
Co transportować kontenerem cysterną?
Chemikalia (płynne), ciecze pitne (woda, mleko, soki), ciecze spożywcze (olej), produkty przemysłowe (paliwa, kwasy, rozpuszczalniki), gazy przemysłowe (kroplony propan-butan), ścieki i inne odpady w formie płynnej, nawozy i pestycydy.
🔸Kontener chłodniczy (refrigerated container) – przeznaczony do przewozu towarów wrażliwych na zmianę temperatury, posiada odpowiednią izolację na ścianach wewnętrznych (np. pianka poliuretanowa) oraz aluminiowe T-gratingi na podłodze, pełniące rolę kanałów powietrznych. Temperatura, jaką może utrzymać kontener chłodniczy mieści się w przedziale ok. +25°C – -25°C, ale ważne jest przy tym uwzględnienie temperatury panującej na zewnątrz. Różnica pomiędzy temperaturą wewnątrz kontenera i na zewnątrz nie może przekroczyć 42°C (dla grzania) i -65°C (dla chłodzenia).
Co transportować kontenerem chłodniczym?
Żywność (owoce, warzywa, mięso, ryby, produkty mleczne, słodycze, soki), leki i szczepionki, kwiaty, wybraną elektronikę, baterie do samochodów elektrycznych.
Inne kontenery wykorzystywane w transporcie drogowym i morskim
Oprócz wymienionych wyżej kontenerów używanych w transporcie drogowym i morskim, wyróżniamy inne rodzaje, dostosowane do przewozu ładunków o różnych właściwościach.
🔸Kontener do ładunków masowych (bulk container) – przystosowany do przewozu materiałów sypkich, takich jak zboże, pasze czy minerały.
🔸Kontener do ładunków stałych luzem (dry bulk container) – specjalny wariant kontenera do przewozu suchych produktów sypkich w dużych ilościach, np. cukru czy granulatu.
🔸Kontener z wentylacją (ventilated container) – wyposażony w otwory wentylacyjne, które zapewniają cyrkulację powietrza i chronią towar przed wilgocią czy pleśnią.
🔸Kontener izotermiczny (insulated container) – ma izolowane ściany, utrzymuje stałą temperaturę bez aktywnego chłodzenia, idealny do towarów wrażliwych na wahania ciepła.
🔸Kontener ogrzewany (heated container) – posiada system grzewczy, który chroni towary przed zamarzaniem podczas transportu w niskich temperaturach.
🔸Kontener termiczny (thermal container) – zachowuje temperaturę ładunku dzięki odpowiedniej izolacji, ale bez własnego źródła chłodzenia czy ogrzewania.
🔸Kontener termiczny mechanicznie chłodzony (mechanically refrigerated container, reefer) – wyposażony w agregat chłodniczy, który aktywnie reguluje temperaturę wewnątrz kontenera.
📖 Przeczytaj także: Na czym polega transport drogowy kontenerów? Poradnik
Transport kontenerów – jaki rodzaj naczepy?
Transport kontenerowy wymaga specjalistycznych pojazdów i naczep, które są dostosowane do przewozu kontenerów ISO (20’, 40’, 45’, czasem 30’). Standardowe naczepy firankowe czy skrzyniowe się tu nie sprawdzają – potrzebny jest sprzęt pozwalający na bezpieczne mocowanie i łatwą obsługę kontenera. Pod uwagę na pewno trzeba wziąć rodzaj i wymiary kontenera, wagę ładunku i rodzaj terminalu – w niektórych z nich używa się tylko konkretnych typów chassis).
Najczęściej stosowane rozwiązania w przypadku transportu kontenerów to:
🚚 naczepy kontenerowe (container chassis),
🚚 podwozia kontenerowe (chassis pod kontener),
🚚 naczepy typu skallet (skaletal trailers),
🚚 naczepy z opcją „gooseneck”,
🚚 naczepy typu „multifunctional”,
🚚 naczepy BDF,
🚚 naczepy z twist lockami i dodatkowymi mocowaniami.
Pojazdy dostosowane do przewozu różnego rodzaju kontenerów znajdziesz na Giełdzie Transportowej TIMOCOM, gdzie codziennie publikowanych jest do 1.000.000 ofert frachtów i powierzchni ładunkowych. Dzięki takim funkcjom, jak System Ocen i Business Partner Check masz możliwość znalezienia kompetentnego i rzetelnego przewoźnika.
Dołącz do ponad 55.000 firm transportowych i logistycznych z całej Europy!
Może zainteresować Cię także:
Na czym polega transport drogowy kontenerów? Poradnik

Patrycja Hamielec
Content Specialist