TIMOCOM 14.07.2025
5

Raport Barometru Transportowego TIMOCOM Q2/2025

Transport w Europie: pozytywne prognozy pomimo niepewności gospodarczej w strefie euro

PL TB Q2_2025-Freight Share_Transportbarometer EUR (15 x 10 cm) EN

Rynek transportowy nie zwalnia – mimo niepewności gospodarczej wciąż rośnie liczba frachtów, a stawki utrzymują się na wysokim poziomie. Sprawdź, co działo się w Q2/2025 na kluczowych rynkach Europy.

Pomimo obaw o koniunkturę i spadających wskaźników branża transportowa pozostaje stabilna. Presja na ograniczone moce transportowe pozostaje wysoka. Całkowita liczba ofert ładunków na rynku spot w drugim kwartale br. wzrosła zarówno w porównaniu do roku ubiegłego, jak i do poprzedzającego kwartału. W nadchodzących letnich miesiącach na europejskim rynku transportowym można się spodziewać stabilizacji popytu. 

Popyt na transport w Europie: o 23% więcej ofert frachtów niż przed rokiem

Po umiarkowanym marcu, w kwietniu nastąpił wyraźny wzrost popytu na transport: w całej Europie odnotowano o 25% więcej ładunków w porównaniu do tego samego miesiąca w ubiegłym roku, w sezonowo mocnym maju było to 8% powyżej poprzedniego roku. Było to częściowo spowodowane krótkimi tygodniami wynikającymi z świąt wielkanocnych i licznych dni wolnych od pracy, jak również ograniczoną dostępnością ciężarówek. Wprowadzenia powierzchni ładunkowych w drugim kwartale były o 5% niższe niż w roku ubiegłym. Jednak czerwiec również nie stracił na dynamice: na Giełdzie Transportowej TIMOCOM odnotowano o 37% więcej ofert frachtów na wszystkich europejskich relacjach niż w roku ubiegłym. W całym kwartale było to łącznie o 23% więcej wprowadzeń ładunków niż w Q2/2024. Stosunek frachtów do dostępnych pojazdów w drugim kwartale wyniósł średnio około 80:20 – co oznacza znaczną przewagę popytu nad podażą.% ofert ładunków powyżej roku ubiegłego 

Niesłabnące wysokie zapotrzebowanie na usługi transportowe doprowadziło w Niemczech w drugim kwartale do wzrostu podaży ładunków o 32% w porównaniu do tego samego kwartału roku ubiegłego. Ten rozwój można również interpretować jako pozytywny sygnał gospodarczy w obliczu dyskusji celnych i niepewnych warunków politycznych na świecie. Stosunek frachtu do powierzchni ładunkowych wzrósł do 88:12, również z powodu efektów nadrabiania zleceń transportowych związanych z eksportem, które czekały na wejście w życie wyższych stawek celnych. 

Austria: 35% ofert ładunków powyżej roku ubiegłego 

Dostępność ładunków w Austrii w drugim kwartale 2025 była o 35% wyższa niż rok wcześniej. Szczególny wzrost odnotowano w kwietniu i czerwcu (+47%, +75%). Od maja nastąpił również znaczący wzrost oferowanych ładunków w transporcie krajowym AT-AT. Stosunek frachtu do powierzchni ładunkowych wahał się od równowagi 50:50 w kwietniu do 65:35 w czerwcu. 

PL_TB AT Q2_2025-Freight share_Transportbarometer Austria (15 x 10 cm) EN

Ceny na rynku spot: koszty transportu w Europie dalej rosną

Ze względu na utrzymujący się popyt na transport, stawki podawane przez zleceniodawców w przypadku przewozów standardowych, np. z wykorzystaniem plandeki bądź firanki, pozostają na wysokim poziomie. Na trasach europejskich średnio tygodniowo wynosiły one między 1,45 €/km a 1,66 €/km, a w Niemczech między 1,68 €/km a 1,92 €/km. Najwyższe wartości osiągnięto m.in. w tygodniach wielkanocnych oraz w pierwszym tygodniu maja. Z powodu świąt wystąpił zwiększony popyt na transport w mniejszej liczbie dni roboczych, co miało wpływ na stawki. Ceny ofert frachtów w Niemczech wzrosły w całym okresie o około 8% w porównaniu do roku ubiegłego, a na trasach europejskich o około 5%. 

Różnica między cenami ofertowymi a propozycjami cenowymi

W drugim kwartale 2025 w Niemczech i Austrii zauważalnie wzrosła rozbieżność pomiędzy oczekiwania przewoźników co do stawek. W całej Europie w Q2 średnia cena zarówno ofertowa, jak i kontrpropozycji wynosiła około 1,61 €/km. Natomiast w Niemczech przewoźnicy oczekiwali średnio 1,97 €/km przy ofertach na poziomie 1,86 €/km – co daje różnicę aż 11 centów (w Q1 było to 8 centów).

Ceny frachtu oferowane na trasach wewnętrznych w Austrii w Q2 wynosiły od 1,93 €/km do 2,20 €/km, średnio około 2,08 €/km. Warto zwrócić uwagę propozycje cenowe osiągnęły średnio tylko 2,04 €/km, czyli o 4 centy mniej. -„Ogólnie wyższe ceny za kilometr wynikają z krótszych tras, gdzie czas dojazdu i załadunku odgrywa większą rolę niż w transporcie długodystansowym. Dodatkowo na rynku krajowym w Niemczech i Austrii większy udział mają ładunki częściowe” – tłumaczy Gunnar Gburek, ekspert rynku transportowego i Head of Business Affairs w TIMOCOM. -„Dziś przewoźnicy, którzy oferują klientom GPS-tracking i monitoring przesyłek w czasie rzeczywistym, mogą uzyskać wyższe stawki – to dodatkowa wartość w oczach zleceniodawców.”

Perspektywy: stabilny popyt na transport mimo obaw o koniunkturę

Oczekiwania koniunkturalne w państwach członkowskich Unii Europejskiej według Wskaźnika Nastrojów Ekonomicznych (ESI) wskazują na tylko 11 krajów z pozytywnymi perspektywami na 2025 rok. Należą do nich Polska, Litwa, Hiszpania, Bułgaria, Cypr, Chorwacja, Albania, Grecja, Malta, Czarnogóra i Portugalia. W pozostałych państwach oczekuje się stagnacji lub nawet negatywnego rozwoju gospodarczego. Niemcy, Austria i Francja znajdują się w dolnej ćwiartce, znacznie poniżej średniej dla strefy euro. Mimo tego popyt na usługi transportowe pozostaje wysoki, a w miesiącach letnich nie widać oznak większego niż zwykle spowolnienia. „Wprawdzie udział frachtu w Barometrze Transportowym zazwyczaj spada poniżej 80% do końca sierpnia, oczekuje się, że wskaźnik ten zostanie ponownie osiągnięty, gdy rozpocznie się biznes na koniec roku we wrześniu” - prognozuje Gunnar Gburek. - „Rozwój będzie również zależał od ulg dla konsumentów, ich gotowości do wydatków oraz realizacji planów inwestycyjnych w Europie – zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym.”

 

Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat ofert ładunków w polskim transporcie krajowym i międzynarodowym, pobierz darmowy Raport Barometru Transportowego TIMOCOM i bądź na bieżąco!

 

Pop-up image
Chcesz mieć aktualne artykuły z branży TSL w zasięgu ręki?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco
z wiadomościami ze świata transportu i logistyki!

Do góry