TIMOCOM Logo

Obsługa JavaScript Twojej przeglądarki jest wyłączona.

W wyniku tego funkcjonalność tej strony została ograniczona. Aby zwiększyć komfort korzystania z internetu zalecana jest tymczasowa aktywacja JavaScript w ustawieniach przeglądarki.

Niespotykany wcześniej wzrost

Wskazania barometru transportowego TimoCom w drugim kwartale bieżącego roku były bardzo zróżnicowane

Düsseldorf 28.07.2014 - W minionym kwartale sytuacja na rynku transportowym zaskoczyła wszystkich. Ilość ofert frachtów w stosunku do wolnych przestrzeni ładunkowych malała z miesiąca na miesiąc i ostatecznie znalazła się na znacznie niższym poziomie niż w tym samym okresie ubiegłego roku.  Jednak z końcem czerwca nastąpił równie szybki wzrost udziału ładunków na rynku. I w ten sposób wskazówka barometru transportowego zatrzymała się na poziomie 52 do 48, przedstawiając tym samym podobne wartości jak w roku 2013 (53:47) i w 2012 (54:46).

Zmienna, kapryśna i jak na tę porę roku zbyt zimna - mimo, iż ten opis brzmi trochę jak codzienny komunikat prognozy pogody, dotyczy jednak zachowań wskazówki barometru transportowego TimoCom w minionym kwartale. Początek kwietnia mógł zwiastować utrzymanie się pozytywnej tendencji z lutego i marca. Udział frachtów wzrósł w tym czasie prawie o 25 punktów procentowych i spowodował przesunięcie się wskazówki barometru transportowego z 30:70 (luty) na 54:46 (kwiecień). Jednak z początkiem maja i nastaniem wiosennych nastrojów, wszystko się skończyło. Barometr transportowy TimoCom pokazywał spadek udziału ładunków do 48%, czyli o ponad 10 punktów poniżej wartości z maja 2013 roku. "Rzeczywiście wskazania barometru transportowego TimoCom w dwóch pierwszych miesiącach 2. kwartału były trudne do przewidzenia", mówi Marcel Frings, Chief Representative firmy TimoCom. "Liczyliśmy, że dojdzie do znacznej nadwyżki frachtów, jednak zamiast tego ich udział na europejskim rynku transportowym spadł o 6%."

 

Powódź i dni wolne od pracy zakłóciły wyniki

TimoCom dostrzegł dwa istotne zjawiska, które miały miejsce w tym czasie i które w znacznym stopniu wpłynęły na sytuację branży TSL. Po pierwsze, to właśnie w maju było tyle wolnych dni, co w żadnym innym miesiącu. Jeśli zsumujemy świąteczne dni w poszczególnych krajach Europy zauważymy, że mowa tu aż o 24 dniach. Po drugie powódź na Bałkanach spowodowała załamanie się rynku transportowego w całej Europie Południowo - Wschodniej. Klęska powodziowa w Chorwacji, Serbii, Bośni i Hercegowinie była fatalna w skutkach nie tylko dla lokalnych ludności i gospodarek, ale miała również niekorzystny wpływ na pozostałe kraje Europy. "W rezultacie musieliśmy skorygować ogłoszone w kwietniu prognozy, w których przewidywaliśmy na drugi kwartał rosnącą ilość ofert frachtów i ryzyko niedoboru wolnych przestrzeni ładunkowych", mówi Frings. "Wyglądało to tak, jakby jeszcze raz miał nastąpić punkt zwrotny na rynku, podczas gdy czerwiec uwidocznił kolejne, nieoczekiwane zmiany w barometrze transportowym TimoCom."

Według wskazań barometru, na przełomie czterech ostatnich lat, udział frachtów w stosunku do wolnych przestrzeni ładunkowych, w okresie pomiędzy majem a czerwcem cały czas malał. W 2013 roku liczba ładunków zmniejszyła się o 10 punktów procentowych i zatrzymała się na poziomie 60:40 w maju oraz 50:50 w czerwcu. Podczas gdy rok wcześniej była przynajmniej o 5 punktów procentowych niżej. Jednak również pod tym względem drugi kwartał 2014 roku jest szczególny. Wbrew oczekiwaniom barometr transportowy ponownie zanotował wzrost. W czerwcu stosunek frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych na europejskim rynku transportowym wyniósł bowiem 54:46.

 

Pierwsze półrocze pełne niespodzianek

Na podstawie doświadczeń z pierwszych 6 miesięcy, prognozy na 3. kwartał są tym razem trochę bardziej ostrożne. "Obecnie przewidujemy, że do końca września na rynku będą występowały nadwyżki wolnych pojazdów. Wakacyjne miesiące to już tradycyjnie okres zastoju na rynku transportowym. We wrześniu jednak wszystko znów ruszy", mówi Frings.

Optymistycznie napawa również widok ilości ofert na giełdzie transportowej TC Truck&Cargo®oferowanej przez TimoCom. Podobnie jak w zeszłym roku również i tym razem ich poziom wzrósł w pierwszych czterech miesiącach o 20%. Nominalnie zatem na rynku powinno znaleźć się więcej ofert frachtów - co może nadać całemu rynkowi transportowemu dalszego rozpędu.

Więcej informacji o firmie TimoCom i o barometrze transportowym na stronie www.timocom.pl.

O autorze:

Dorota Syganiec-Marszewska - Communications Specialist

Absolwentka Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, zainteresowana mechanizmami komunikacji społecznej. W polskim oddziale TIMOCOM od kilku lat zajmuje się tworzeniem treści istotnych dla branży TSL wpisujących się w innowacyjny charakter firmy. Energiczna i kreatywna, w wolnych chwilach pisze opowiadania, maluje i śpiewa. Baterie ładuje na morzu, w górach lub podczas biegów długodystansowych.

TIMOCOM na:

Kontakt dla prasy

Radosław Groński
Marketing Manager

+48 67 352 59 44
Zgadzam się na używanie przez tę stronę plików cookies na potrzeby analityczne oraz do personalizowania treści i reklam.