TIMOCOM Logo

Obsługa JavaScript Twojej przeglądarki jest wyłączona.

W wyniku tego funkcjonalność tej strony została ograniczona. Aby zwiększyć komfort korzystania z internetu zalecana jest tymczasowa aktywacja JavaScript w ustawieniach przeglądarki.

Barometr transportowy: Nieznaczna nadwyżka frachtów w 2 kwartale

Wiosenne miesiące bogatsze w ładunki niż na początku roku

TIMOCOM Informacje prasowe – Aktualności

Barometr transportowy - raport 2 kwartał 2016 r.

Erkrath, 10.08.2016 – W drugim kwartale wskazówka barometru transportowego zatrzymała się na poziomie 52% dla frachtów i 48% dla wolnych przestrzeni ładunkowych, wykazując tym samym lekki wzrost, mimo że w pojedynczych miesiącach dało się zauważyć wyraźne wahania.

Po słabym początku roku na koniec pierwszego kwartału wraz z rosnącymi temperaturami rosły również wskaźniki dla branży transportowej. Nasuwało się więc pytanie, czy ten pozytywny trend utrzyma się na rynku w następnym kwartale.

 

A wiosną jak na kolejce górskiej

Liczby mówią same za siebie: przewidywane ożywienie nabrało tempa przez co ilości frachtów w stosunku do wolnych przestrzeni ładunkowych osiągnęły wartości prawie porównywalne. W kwietniu udział frachtów znalazł się na poziomie 49%, przewyższając tym samym wartości marcowe o 16 punktów procentowych. Jednak w porównaniu do ubiegłych lat (2015 r. - 53%, 2014 r. - 54%), kwiecień wypadł słabiej, nie utrzymując niestety pobudzającego marcowego trendu z minionych lat.

Na szczęście tendencja ta nie utrzymała się długo: barometr transportowy w maju wykazał wzrost o kolejne 10 procent. Tym samym udział frachtów znalazł się na najwyższym, nie tylko w tym kwartale ale i w tym roku poziomie 59%. Dla Marcela Fringsa, Chief Representative firmy TimoCom wyjaśnienie tej sytuacji jest bardzo proste: "Przyczyną była większa ilości dni roboczych pomiędzy świętami i odpowiednio krótsze tygodnie pracy w tych miesiącach. Dysponenci musieli zatem dostarczyć towary do klientów w znacznie krótszym czasie".

Wzrost ten jednak nie trwał długo. W czerwcu udział frachtów ponownie zmalał - o 11% - i tym samym z wartością 48% znalazł się o 1 punkt procentowy poniżej poziomu z początku drugiego kwartału. W analogicznym okresie ubiegłego roku czerwiec wypadł równie słabo: w 2015 roku udział frachtów wyniósł 50%, a w 2014 roku zanotowano lekką przewagę frachtów - 51%.

Ogólna analiza danych pokazuje, że na platformie TimoCom łącznie zostało wystawionych więcej ofert niż w porównywalnym okresie minionego roku.

Spokojne perspektywy na 3 kwartał

Mimo niejednolitemu rozwojowi w poszczególnych miesiącach w drugim kwartale udział frachtów w stosunku do wolnych przestrzeni ładunkowych wyniósł 52% do 48%. Podsumowując, drugi kwartał był zdecydowanie bogatszy w ładunki niż początek roku.

Co jednak przyniesie drugie półrocze europejskiemu rynkowi transportowemu? "Perspektywy na nadchodzące miesiące wymagają analizy w zależności od kraju. Według Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową w Niemczech wzrost inwestycji i wydatków konsumpcyjnych odpowiednio napędził wzrost gospodarczy i motor transportowy.

Sytuacja gospodarcza w Niemczech została oceniona pozytywnie, podczas gdy we Włoszech, w Portugalii, Hiszpanii, Austrii i Francji niestety ponownie się pogorszyła. Jaki efekt przyniesie Brexit, na razie ciężko jest przewidzieć. Wynik referendum był wstrząsem, a jego znaczenie nie jest obecnie do oszacowania", mówi Frings.

Ponadto TimoCom zakłada, że lipiec, sierpień i wrzesień odpowiednio do ostatnich lat będą przebiegać raczej spokojnie i że od jesieni frachty znów przewyższą liczbę przestrzeni ładunkowych na rynku.

O autorze:

Dorota Syganiec-Marszewska - Communications Specialist

Absolwentka Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, zainteresowana mechanizmami komunikacji społecznej. W polskim oddziale TIMOCOM od kilku lat zajmuje się tworzeniem treści istotnych dla branży TSL wpisujących się w innowacyjny charakter firmy. Energiczna i kreatywna, w wolnych chwilach pisze opowiadania, maluje i śpiewa. Baterie ładuje na morzu, w górach lub podczas biegów długodystansowych.

TIMOCOM na:

Kontakt dla prasy

Radosław Groński
Marketing Manager

+48 67 352 59 44
Zgadzam się na używanie przez tę stronę plików cookies na potrzeby analityczne oraz do personalizowania treści i reklam.